Gå til innhold

Når fjerne kobberspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å starte prøvingen nærmere jul, og foreløpig bruker jeg kobberspiral. Bør jeg ta den ut allerede nå og se om syklusen er stabil og fin, eller holder det å ta den ut rett før første prøveperiode? Noen som har noen erfaringer?

Vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder å ta den ut når dere skal begynne prøvingen. Kobberspiralen påvirker ikke din normale syklus. Du kan bli gravid samme dag som spiralen blir tatt ut.

Jeg har også kobberspiral og skal ta den ut til jul. Da er det prøvetid på oss også:) Kanskje vi kommer i samme terminforum;)

Skrevet

Ja, tenk om! Det er absolutt ikke usansynlig. Hva er grunnen til at dere venter litt? Vi er lærere, så nå prøver vi å treffe starten på et nytt skoleår.

Takk for råd. Da jeg sluttet på p-pillen for noen år tilbake tok det over et år før mensen kom tilbake. Den gangen sluttet jeg ikke for å bli gravid, så det hadde ingen betydning. Likevel hadde jeg det i bakhodet denne gangen, og tenkte jeg skulle være litt føre var.

Skrevet

Lærer, det er jeg også. Sist fikk vi barn i juni og det passet meg supert i forhold til skoleåret;-) Denne gangen tenker jeg ikke like mye på hvor i skoleåret det passer for meg. Vi venter fordi jeg skal starte i en ny lærejobb og vil "kjøre" meg inn i den før jeg blir gravid. Tenkte å starte prøving rundt juletider, da er jeg sikker på å få med meg ett helt skoleår.

Jeg gleder meg VELDIG til å starte prøving og håper på klaff med en gang! Med max flaks får jeg termin i september;)))

Når i skoleåret håper du på å få?

Skrevet

Så lenge det blir etter juni, er det det samme. Så alt fra juli til november er fint, tenker jeg. Da vet arbeidsgiver at jeg er gravid før sommerferien, slik at jeg kan være faglærer og ikke kontaktlærer neste skoleår. Jeg er ganske ny i stillingen, så jeg føler jeg bør skape minst mulig kluss for de som skal få lærerkabalen til å gå opp. Det beste hadde vært en gang fra juli til september:)

Gikk det fort for dere forrige gang? Vi hadde full klaff sist (dog en abort først), så jeg tar meg selv i å tenke at det vil være like lett denne gangen. Kan jo ta feil, men i så fall skal jeg prøve å ikke deppe av den grunn :)

Skrevet

Da kan dere snart starte prøvingen:) Jeg tenker som deg, det må passe inn i skoleåret og skape minst mulig kluss. Sist jeg fikk barn så ble det litt problemer! Jeg var kontaktlærer, hadde eksamensansvar +++ og så fikk jeg svangerskapsforgiftning og måtte slutte på dagen! Ksn love deg at jeg var noe stresset og hadde dårlig samvittighet ovenfor mine medlærere. Alt endte veldig bra og elevene gjorde det toppers på eksamen...

Det har gått fort for oss også! Vi ble gavide på piller og valgte abort, jeg fikk kobberspiral og tok den ut etter 5 år og neste måned var vi gravide! Det skjedde MYE fortere enn vi hadde trodd. Drømmer om at det skal gå like fort denne gangen, men det tror jeg ikke det blir å gjøre!

Skrevet

Det blir uansett veldig spennende! Vi var en stund usikre på om vi ville ha flere barn eller ikke. Men nå som vi først har bestemt oss, føler jeg for å komme igang:) Hvis alt går som det skal blir det fire år mellom dem, og det synes jeg er passe. Jeg skjønner at mange ønsker seg to tette, men for oss har det liksom ikke vært aktuelt før nå. Vi har det jo så fint vi tre!

Skrevet

Vi var også fornøyd med en og usikker på om vi ville ha fler barn. Jeg begynte å få lyst på en til i vinter/vår og luftet det for min mann, som svarte "har det klikka for deg". Han hadde ikke tenkt den tanken! Men etter å gått 1-2 uker og tenkt på tanken så kom han frem til at vi må få en liten søster eller bror. Jeg har også lyst til å komme fort igang, men MÅ vente 4 måneder før jeg kan ta ut spiralen. Tenkte å bruke tiden på å komme meg i bedre form, trene jevnere, slik at kroppen takler svangerskapet.

Jobber du i grunnskolen, vidregående eller spesialskole? Jeg jobber i grunnskolen, på mellomtrinnet:)

Skrevet

Hos oss blir det 3-4 år mellom barna og jeg liker også at det er noen år. Perfekt for oss;)

Skrevet

Jeg er faglærer i norsk og engelsk på en ungdomsskole. Trives godt der, men har nok litt lyst til å prøve meg på videregående om noen år. Dessuten kunne jeg godt tenkt meg å studere litt til, med det er mange år frem i tid:)

Jeg har bestilt legetime nå, for å fjerne spiralen:) (det er min uker ventetid her, nemlig) Denne måneden har jeg hatt mensen hele tre ganger! Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, for syklusen har vært stabil de siste tre årene. Det kan hende det er varmen som påvirker meg, men det er uansett veldig kjedelig. Bare noen få dager "fri" før det tar til igjen. Nå er jeg på slutten av denne mensperioden, og håper jeg slipper unna på noen uker:) Det er jo veldig vanskelig å telle dager og slikt hvis det skal fortsette på denne måten.. Haha:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...