Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg venter barn nr 2. Og denne gangen kjente jeg liv mye seinere. Faktisk måtte jeg vente helt til i uke 24 for å kjenne ordentlig liv. Men har morkaka foran denne gangen. Med dattera mi kjente jeg liv fra uke 19 ca.

Så det er veldig inviduelt med når man kjenner liv...Kommer mye ann på plasseringa av morkaka og hvordan babyen ligger...

Hei! Jeg venter nr 6 nå. Tror jeg har kjent liv sånn rundt uke 16-17 med de fleste. Å kjenne liv i uke 10 er rimelig spesielt,da,-siden fosteret da kun veier fra 2-4 gram, og såvidt har begynt å bevege seg;)

Å, det kan ikke være så voldsomt spesielt... Jeg kjenner flere som har kjent liv så tidlig. Og så vidt meg bekjent er det like vanlig å kjenne tegn til liv tidlig, så vel som sent. I et svangerskap er det i grunn lite som kan karakteriseres som vanlig, uvanlig eller spesielt.

Om noen tviler på at det var liv jeg kjente såpass tidlig, så får de bare tvile. Jeg vet at jeg kjente liv. Kanjo ikke påstå at det var kraftige bevegelser, ei heller regelmessig. Den første uka jeg kjente liv, merket jeg forsiktige stryk ved et par anledninger. Etter det har det bare blitt sterkere og mer regelmessig. Nå kjenner jeg stryk, dunk og skjelvinger.

Annonse

Ja, helt enig med magica fra tryll. Det er ikke mulig. Klart at svangerskap er forskjellige, og at man kan si at ingenting er uvanlig eller vanlig, men man kan ikke argumentere med det når det gjelder vitenskapen i forhold til når det faktisk er fysisk mulig å kjenne liv. Gå inn på terminkalkulatoren på babyverde.no. Der får du opp når fosteret begynner å bevege seg. Det er klart at man kjenner ikke spark, FØR fosteret har begynt å bevege seg. Da må det være noe annet man har kjent! F.eks finnes noe som heter jumbospark bl.a. For de som har født før, er det helt vanlig å kjenne. En slags etterdønning etter tidligere fostre. Man kjenner det sparker, men så er man ikke engang gravid. Og det kan sitte i lenge. Jeg er 5. gangs og det tidligste jeg har kjent er rundt uke 14-15. Men har hatt masse jumbospark i lang tid etter et svangerskap. Ellers er det ofte tarmer som kan spille en et puss:)

enig kelly. jeg fødte i 2008 og helt frem til jeg ble gravid igjen i mai har jeg kjent "spark". uke 14 nå og har ikke kjent noe ennå, men venter spent hver dag, er så betryggende å endelig kjenne noe. nervør ennå...

I mors uke 10 er barnet i uke 8. På babyverden står det "Ditt lille barn som både kan røre på kroppen, bevege de små bena og armene; til og med hikke. " Så det at jeg har kjent bevegelse i min uke 10 er faktisk ikke umulig! Nå har jeg ikke sagt at jeg har kjent spark, men to svake "sommerfuglvingeslag" i min uke 10. Jeg kjenner ikke at det sparker enda, men jeg kjenner bevegelser daglig. Og det har jeg gjort siden jeg var 10 +

Om du googler hva jordmødre og leger svarer dersom de får spørsmål om dette er mulig, svarer de "nei, dette er ikke mulig!" Jeg sier ikke at jeg vet bedre enn deg, men det er jo veldig rart at legevitenskapen på dette området er så klar. Da bør de jo gi ut helt ny informasjon om dette, dersom dette er så vanlig, og at mange opplever det som du sier lenger opp. Selvfølgelig har det begynt å bevege seg, men vi snakker om noe som veier mellom 2 og 4 gram og er ca 3cm langt. Men,men det spiller jo ingen rolle. Jeg tenker bare at det er greit å ikke bekymre seg dersom du ikke har kjent liv før ganske mange uker etter dette....

Er 2. gangs og tror jeg kjente liv omtrent samtidig. Dvs, det er mulig jeg kjente det en uke eller to før denne gang, men jeg var likevel like usikker på om det var liv eller luftbobler i tarmene. Okei, jeg var kanskje litt mer sikker på hva jeg kjente denne gangen.

Sist var jeg 100 % sikker da jeg var 19 fullgåtte, men da så jeg det utenpå magen, og da var jeg ikke i tvil ;)

Annonse

Denne gangen kjente jeg liv allerede i uke 12, tror ikke jeg kjente liv før i uke 20 med den første . Men tror nok mann er forskjellig, er nok ikke noen fast bestemt regel for når man kjenner liv, selv om man sier at fleregangsfødene kjenner liv tidliger enn førstegangs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...