Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #26 Skrevet 1. august 2010 Jeg har generalisert angst, altså den vonde klumpen i magen mer eller mindre hele tiden, ikke knyttet til noen spesiell situasjon. Jeg må passe på livsstil . Det som gjør angsten verre er : Alkohol ! , for lite søvn, stress, være sammen med mennesker som stjeler energi fra meg. Det som hjelper aller mest er trening ! Gått i kognitiv terapi og det hjalp en del. Har brukt naturmedisin fra helsekost, husker dessverre ikke navnet, tabl. som hjelper bittelitt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #27 Skrevet 1. august 2010 Angstringen er en gruppe som møtes 1 gang i uka og hjelper hverandre. Du kan gå dit på åpent hus på onsdager og høre mer og se om du vil melde deg opp. Jeg syntes det var driiitskummelt å skulle gå til åpent hus, men møtte verdens søteste dame som tok meg god imot. Alle der har hatt/har angst selv. Søk på nett. De har hjemmeside og telefonnummer:)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #28 Skrevet 5. august 2010 Nå har jeg vært på både apotek og helsekost og kjøpt det som kjøpes kan.. Johannesurt, valerina forte og Depridix. Fant ut når jeg kom hjem at med johannesurt kan du ikke gå på noen andre medikamenter, ikke engang p-piller. Så den er desverre utelukket, selvom det er den jeg har hørt best om. Valerina Forte prøvde jeg et par dager, men vet ikke om det ble forskjell, det er vanskelig å si, men hadde ingen store engstelige "anfall" heller. I går kjøpte jeg Depridix og nettopp tatt en halv, siden det er det man skal ta første dagen. Hun som solgte de mente at det er mange som trapper ned på lykkepiller og trapper opp med den og synes den er kjempebra. I dag skal jeg noe spesielt som jeg vet jeg normalt sett kommer til å få klump i magen av,( kjøre bil i byen, møte andre folk osv). Så håper den kicker inn kjapt så jeg kan oppleve en fin dag idag istedenfor innvendig stress og angst. Jeg er litt skeptisk til å gå på reseptbelagte lykkepiller, om det skulle vært aktuelt i mitt tilfelle, veldig greit at det finnes noe "fra naturen" man kan ta. Det virker litt tryggere, noe som og er en bra innvirkning på det skrøpelige nervesystemet mitt som er redd alt, haha;) Iallefall er jeg glad jeg kom over de pillene. Det finss nervix og depridix. Depridix for å løftes opp og nervix for å roe ned. Jeg visste ikke hvem jeg skulle velge, så prøver depridix først, siden den virker både på depresjon og angst. Ikke kun angst. Jeg spurte henne om johannesurtete, som noen her over hadde skrevet om, men det hadde hun aldri hørt om.. Så fint om den personen kan si hvor du fikk tak i det? jeg vil gjerne prøve det og. Om man kan drikke den mens man går på pillen. Nå skal jeg se hvordan dette fungerer noen dager/ uker, og om jeg er like illle innvendig så får jeg gå til lege for hjelp. Da føler jeg at jeg har prøvd "alt" jeg kan på egenhånd.. Har også tenkt å kjøpe boka "tenk deg glad"!, Takk for linken, du som linket.. Somsagt, jeg vil gjerne prøve ALT i min makt uten å helst involvere andre eller gå til lege. Ha en fin dag:)! HI
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #29 Skrevet 5. august 2010 Mine beste tips og råd etter to år i angstfengselet og kommet meg ut av det helt på egen hånd: Nok søvn! Legg deg til samme tid hver dag, stå opp til omtrent samme tid hver dag. Er du sliten, hvil heller litt på dagen/ettermiddag hvis mulig. Pass på pusten!! Når angsten setter inn, puster du ikke dypt nok. Ta to-tre dyyype åndedrag og bare "slipp" pusten ut igjen. Så puster du normalt, en ti-tolv åndedrag, også tar du et par dyype åndedrag igjen. Stopp angsttankene når de kommer. Si til degselv inni hodet ditt at det er bare tull og vas, at det har ingenting med virkeligheten du er i nå, og gjøre. Så prøver du å tenke logiske tanker rundt angsten, og gi degselv tid til å forklare for degselv hvorfor tankene er ulogiske. Når du kjenner du stivner..ta pusteøvelser, konsentrer deg i noen minutter om bare pusten, så kan du ta for deg tankene du fikk. Lag gjerne en skriftlig plan for hvordan du ønsker å takle anfallene når de kommer, og ta den med deg når du er redd du vil få problemer. Da kan du ta den opp og lese for degselv hva du må gjøre. Kaoskontroll ------- Det er sunt å innvolvere andre!! Ha noen å diskutere med og få tilbakemeldinger fra. Det å si ting høyt for andre gir deg perspektiv. Du kan alltids be om å bli henvist til f.eks psykriatisk sykepleier for samtaler. Der kan du snakke om alt du vil og alt du føler plager deg. Og det er en utenforstående. Jeg vet hvor hardt det er å sitte i noe sånn, men det blir alt annet enn vanskeligere av å snakke med noen andre. Jeg har hatt mye uflaks og..vel..jeg og leger kommer ikke helt overens av en eller annen grunn jeg ikke vet om. Så etter mange runder med leger, psykologer o.s.v. bestemte jeg meg for at for meg, så er det bedre å ta det på egenhånd. Men dette er utrolig individuelt!! Du må prøve deg frem. Så når du prøver tips og råd du får her, må du ikke glemme å holde alternativene åpne i det minste. At du kan bruke lege som siste løsning. Bare du har det som en av veiene du kan ta. Hilsen normaltfungerende angstvrak P.S. Johannesurt skal vel ikke tas med noe som helst annet, ettersom jeg har lest på nettet...en skal ihvertfall være veeeldig forsiktig!! Bare sånn at det er sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå