Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Sliten av den vonde klumpen i magen og orker ikke vente på legetime. Takk for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Hopp i det. Jo mer impulsivt det blir, jo lettere blir det å møte angsten. Nå finnes det evig mange forskjellige typer angst, da. Og dette er helt generelt. Det funker hvertfall for meg. ...Om det forresten bare er uforklarelig angst, vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Johannesurt skal ta lett uro og slikt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Noen som har prøvd de urtetablettene de har på apoteket mot angst og uro? Husker ikke navnet.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Ja, de med johannesurt i? Ja, de har jeg brukt, ikke mot angst da. men når jeg var litt sånn smådeppa, nedtrykt og slik. Drikker te med johannesurt i hver kveld nå. Er arbeidsledig og blir urolig og stressa av det. Hjelper litt med den teen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Terapi og trening. Skaff deg en liten hobby, slik at du får fokuset på noe du liker. Slik ble jeg kurert!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg har det, men det bare kommer, som bølger. F.eks når jeg er passasjer, sitter stiv som en pinne og skjønner ikke hvorfor jeg plutselig er redd for dumper og fortauskanter og sånn. Skikkelig ekkel klump i magen, ser for meg ulykker og krasjing. Kjører mindre og mindre selv og. Men det er ikke bare bil som trigger. Det er f.eks når jeg er på jobb og, redd for at noe fælt skal skje. Også gråter jeg av ingenting. Det har ikke vært slik før. Jeg har ei heller snakket med det med noen men prøver å overse det. Kjæresten min er sliten av meg når jeg er sånn. Det har kommet mer og mer siste par årene. Men hva kan egentlig en lege hjelpe meg med uansett? Hva kan gjøres?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 Men kjære deg, kan du ikke få en akutt time hos legen din? Så slipper du å vente så lenge. Jeg er vel ikke helt enig i rådet du fikk over her. Litt usikker på hva anonym over definerer som angst. Selv om det er mange ting jeg er redd for og gruer meg til å gjøre (ja jeg hopper i det), definerer jeg da ikke dette som angst. For meg henger ikke impulsivt og angst helt sammen. Det beste rådet mitt er vel å prøve å få en akutt-time hos legen din. Hvis dette er umulig i nærmeste framtid, kan du gå på apotek eller helsekost og spørre om råd der. Vet det selges noe mot depresjon (husker ikke hva det heter), så det kan jo også hende det er naturmedisin som er angstdempende. Sender deg en klem - håper du får hjelp fort!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 jeg ble bedre da jeg trente, og tok avslappningsteknikk etterpå. slik beroligende stemme fra cd eller bare rolig musikk, der man tenker på en og en kroppsdel og får slappet av i hele kroppen. en annen ting som også hjalp meg var kunst terapi. (arangert av DPS) nok søvn måtte også til. jeg måtte også kutte ut kaffe/battery/redbull. God bedring, Angst er noe skjit.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Kan du utdype terapi? Trener et pr ganger i uken. Dette er helst noe jeg ikke vil at noen skal vite, jeg vil bare få det bra igjen, fort. Så samtaleterapi med flere folk gir meg bare mer angst å tenke på, hehe, huff! Var veldig sosial før, men nå hater jeg smalltalk, hater å møte halveis kjente i butikken osv. Så er vel en blanding av sos angst, dødsangst og lett depresjon. Vet ikke. Klump som svir i magen, brystet. Tenker at om det ikke gir seg får jeg kanskje magesår, aner ikke. Men den klumpen må vekk.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Fine tips vedrørende trening, hobby osv. Men jeg tror samtidig det er viktig at du kommer i dialog med lege. Er kjempeviktig å få snakket om det, og kanskje finne litt ut hva angst dreier seg om! For en del år tilbake fikk jeg konstatert angst hos legen på studiestedet der jeg bodde. Fikk resept på beroligende, og det var det... Droppet disse tablettene da de var vanedannende og fulle av røde trekanter... Da jeg kom tilbake til hjemkommunen min tok min lege her hjemme mer tak i problemet. Han har arbeidet innen psykiatrien og kan en del. Han brukte litt tid på å fortelle meg om angst, hva som kan utløse det, hva slags reaksjoner man kan få, hvordan man kan dempe det selv og eventuelle andre tiltak. Bare dette hjalp littegrann! Jeg ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 Terapi vil si at du går til en terapaut. En psykolog, psykriater, akupunktør, lege etc. Slik at du får terapi for din angst. Og som hun over her sier. Hold deg unna kaffe og lite søvn.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 Legen kan sende deg videre til psykolog/psykiater der du kan begynne med ulike terapiformer. Det er viktig at du er ærlig med legen, og forteller det akkurat som det er. Da er det lettere å finne rett behandling til deg. Legen kan også gi deg angstdempende medisiner. Medisiner sammen med kognitiv terapi har jeg hørt flere som anbefaler:) Noen ganger kan det også være en klar årsak til angsten. Om man da jobber med det, vil angsten (forhåpentligvis) bli svakere/forsvinne... Masse lykke til. Og, ehh. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #16 Skrevet 1. august 2010 fastlegen din kan gi deg antideprisiv medisin (langtidsbehandling mot depresjon og/eller angst) eller angstdempende midler som feks valium eller ligende. Det siste tar bort symptomer raskt, men man kan få en følelse av å være drita, svimmel, kan få hang over. Fastlegen kan og bør henvise deg til en vurdering på vop (voksen psykiatrien) For hva som er den beste behandlingen for deg. som regel er det en kombinasjon av flere typer. (blir som regel forsøkt samtale/kongvitiv terapi før man prøver medisiner) jeg hadde det slik som deg i flere år, katastrofe tenking, så for meg mye blod og gør, bilkrasj, kroppsdeler som ble skviset osv. Veldig slitsomt å gå rundt slik. Beste er å snakke med legen din, hvis det er vanskelig, skriv ned alt i et brev og lever brevet i forkant av timen. Klem fra ei som har blitt frisk fra angst.- så det er mulig:)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #17 Skrevet 1. august 2010 Kognitiv terapi: http://www.angst-depresjon.no/ På helsekosten selger de noe som heter johannesurt, er effektivt mot angst og depresjon. Ikke alle kan bruke det,men hør med de på helsekosten, det kan svare deg på det
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #18 Skrevet 1. august 2010 Jeg skrev jo at det er forskjellige typer angst. (Eller glemte jeg det?) og forskjellige måter å takle den på. Jeg f.eks har flere typer angst, og noen av dem bli bedre av at jeg møter dem. F.eks det at jeg ikke klarer å spise mens noen ser på. Om jeg veldig plutselig bare kjøper meg en yoghurt og spiser den på benken utenfor butikken så hjelper det. Når jeg hadde gjort det noen ganger, ble angsten svakere, og jeg kunne spise flere ting foran folk. Husk at angst kan være så mangt. Mange har angst for flyreiser, edderkopper eller lukkede rom. Slike ting bør man møte, for å finne ut at det faktisk ikke er så ille som en trodde. Men "bare angst" uten at man helt vet hvorfor kan liksom ikke fikses på samme måten... 20:33
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #19 Skrevet 1. august 2010 Finn deg en god terapeut. Normalt kommer det jo av noe og hvis dere finner ut av det kommer du deg ut av det. Jeg hadde to panikkanfall for noen år siden og mye angst for å gå på jobb etc. Var enkelt for meg å se hva hva som var problemet mitt, men jeg kom meg ikke ut av det før etter 1 1/2 år med terapi. Nå er det 4 år siden jeg avsluttet terapien og det har hjulpet meg masse! (Måtte kutte ut noen jobber, velge andre menn...). Håper du får den hjelpen du trenger!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #20 Skrevet 1. august 2010 Holde seg unna kaffe og få nok søvn er viktig ja. Ville bare legge til at du heller ikke bør nyte alkohol når angsten er på det verste.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #21 Skrevet 1. august 2010 Samtale terapi- trenger jo ikke foregå i grupper. Du snakker med en som regel psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Kunstterapien forgikk i gruppe, men du trenger bare å takke ja til ting du vet du kan takle. ingen andre trenger noe å vite at man går dit. du kan fint få en sykepmeldning for noen timer/eller en dag i uka/ eller mnd. (din leder trenger ikke å vite årsaken) om så si du går til fysioterapi for ryggen) feks.. hvis det blir for vanskelig å si sannheten. Det finnes foresten også slike fysoterapauter som er videreutdanning innenfor psykitari. De er veldig flinke. - på avslapningstekniker, og tilstedevæelse, finne igjen seg selv osv. men, av erfaring vet jeg at folk som regel er veldig forståelsesfulle. selve samtaleterapien: setter opp en tidslinje, kartlegger de store tingene i livet. fra barndom, ungsdomstid, utdanning.. osv evt dramtiske ting som dødfall, mobbing, sykdom. prøve å endre tankemønster,.. det man tenker på som utøser angsten. Viktig å ta tak i problemet før det blir for stort- før det blir en stor hindring for i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #22 Skrevet 1. august 2010 Tusen takk for fine tips! Jeg har kanskje undervurdert problemet mitt litt, tenkt at det ordner seg av segselv, men må innse at jeg må kanskje søke hjelp hos lege nå. Dette var iallefall første skritt til å "innrømme det" overfor andre, og det gikk heldigvis greit. Takk!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #23 Skrevet 1. august 2010 Jeg vet av egen erfaring hvor vondt det er å slite med angst. Det var så vondt å føle seg så alene om problemet, selv om jeg snakket med mine nærmeste om det. Jeg utviklet også en depresjon pga angsten, og da oppsøkte jeg lege med en gang. Jeg var heldig og fikk raskt time hos psykolog, og det hjalp meg veldig. Jeg fikk i tillegg antideprissiva, og det har jeg også bare gode erfaringer med. Var først veldig skeptisk til det, men de hjalp meg til å bli den personen jeg ønsker å være Det er nok stor forskjell på psykologer, for meg hjalp det med kognitiv terapi, og jeg var heldig og fant en som var helt super! Følte meg så utrolig mye sterkere bare etter den første timen, og ikke trengte jeg mange timene heller. Vi satt ikke og grov i fortiden min, men mere om hva som skjer med kroppen under angstanfall, samt gode råd til hvordan jeg kunne prøve å tenke. Idag er jeg helt kvitt angsten, og det er ikke mere enn 8 mnd. siden den var på sitt værste. Lykke til, vær sta og bestem deg for at dette SKAL gå bra, så tror jeg dette skal gå bra klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #24 Skrevet 1. august 2010 jeg var selv nesten invalidisert av angst i 2 år, men fikk etterhvert høre om noe som heter for kognitiv terapi, og jaggu skulle det ikke mange behandlingene til før jeg begynnte å leve igjen og angsten slapp mere og mere taket. Utrolig bra, snakk med legen å få han til å henvise deg til noen som kan kognitivterapi.. Verdt å vente på. No har jeg gått en stund i terapien og føler meg like sterk som før angsten tok meg, pluss at jeg har en ekstra styrke iåmed at ejg har opplevd slik angst.. lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #25 Skrevet 1. august 2010 Valerina tabletter er beroligende og johannesurt mot depresjon. Har på apotek. Du bør snakke med en terapeut om hvordan du har det. Du kan få hjelp til å finne årsaken til reaksjonene dine. At du får angst i bil trenger ikke ha noe med bil å gjøre engang. Det kan komme av generell stress og for mye oppgaver i hverdagen. Hjernen kan reagere slik når den er overstimulert. Det blir verre jo mer du tenker på det, da får du angst for angsten. Det er normalt med slike tanker i perioder, det kan gå over av seg selv!! Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå