Gå til innhold

Vallergan eler Ferber???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan dele sine erfaringer med meg?

Sønnen vår er 19 mnd nå. Har frem til nå våknet hver time om natten. Han ble for 14 dager siden operert for falskmandel og la inn dren i ørene. Alle tenner har og så og si kommet. Han våkner fortsatt 5-6 ganger om natten!!! Han havner fort i sengen vår, men jeg sover svært dårlig med han sparkende i hodet mitt. Jeg er på randen av sammenbrudd da jeg ikke har sovet på 2 år!!!!!

Står i valget mellom Valergan kur og Ferber metode. Hva har dere valgt og hvordan har det gått???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med fastlege/helsesøster ang soveproblemene? Kanskje det kan være lurt før du bestemmer deg for hvilken metode du skal velge.

Lykke til! Håper dere får sove natten gjennom snart!

Skrevet

Ja da, har snakket med helsesøster, fastlege og flere andre leger. Det var jo slik vi oppdaget at han faktisk var syk og trengte å operees da det ikke var noe luftpasasje i nesen og han fikk ikke puste om natten. Nå vet jeg han er frisk burde klare å sove natten igjennom nå. Har nok tillært seg en del uvaner noe som Ferber tar seg av eller så klarer ikke hjernen hans å omstille seg på egenhånd og da er Vallergan anbefalt.

Vi må i hverfall sette i gang noen tiltak og det snart, da søvmangelen går utover både parforhold og jobb.

Skrevet

http://www.annawahlgren.com/index.php

Vet at mange har motforestillinger mot denne dama, men hun har mye smart for seg. Les her inne og se om dette kan være noe for dere. Alle mine tre har lært seg å sove om natten med hjelp av hennes bøker og UTEN medisinering eller utrøstelig gråt.

Skrevet

Ferber trenger ikke være så ille som det kan høres ut. Vi har gjort noe i den duren med vår eldste, og med veldig godt resultat. Det var ikke ille i det hele tatt, og vi ble alle belønnet med å sove godt. Med han var det kun innsovingen vi trengte å jobbe med, så sov han hele natten.

Nå er yngste i samme situasjon, og vi har gjort en mild variant med han. Dvs. mannen min tar han opp på natten, går med ham på rommet hans, og bysser han til han sovner. Legges så ned i egen seng igjen. Kan gjerne tilbys vann. Etter en stund vil han forstå at han ikke får komme til deg og evt. få pupp (eller hva det er han er vant til), vanen blir brutt.

Det er slitsomt når det står på, men dere vil nok se en endring ganske raskt. Det er viktig å være helt konsekvent, rolig og bestemt. Prat sammen og bli enige om strategien på forhånd, og følg den. Lykke til!

Skrevet

Ingen av delene. Brukte opp-ned-metoden rundt 10 mnd alder.

Skrevet

Hei

Ikke bry deg om de som sier du ikke bør bruke disse hjepemidlene.

Jeg anbefaler Vallergan av hele mitt hjerte. Vi hadde ei jente som var våken flere timer midt på natten. Etter å ha gitt Vallergan 4 kvelder, fikk vi en ny verden med soving fra 19-7. Burde absolutt prøve:)

Lykke til:)

Skrevet

Mor26

Hvorfor skirver du at hun ikke skal bry seg om det de andre sier om at det finnes alternativer? Det er da ALLTID best å prøve og finne en løsning uten medisin? Ja, Vallergan er greit det, når man har prøvd de andre "metodene" først.

Jeg er ikke noe begeistrert for Ferber, men hadde nok kanskje prøvd det også før jeg hadde prøvd Vallergan.

Skrevet

Hva med å prøve phenamin først da? Det er allergimedisin som kan gjøre de søvnigere..

Vet vet veldig godt hva du snakket om. Har gått gjennom 2 år uten skikkelig nattesøvn selv, og det var like før veggen og kjelleren ble møtt med et smell.

Vi prøvde manuellterapaut, kiropraktor, helsesøster, lege, ringte til sove Karin you name it..

Madrass på rommet, ferber, tilbud om vann, synge, bæring, samsove men ingenting hjalp..

Når mini fikk phenamin hjalp det til at han sov tyngre og våknet ikke så ofte om natten gikk gradvis vekk fra den. (han har og fjernet falske polypper det hjalp mye, men ikke med en gang det gikk i alle fall 2 mnd før alt stabiliserte seg. )

Nå er han 2,8 år gammel og sover fra 19.30 til 08.30 og våkner kanskje bare en gang om natten..

Skrevet

Gutten vår på 19 mnd våknet alt fra 10-5 ganger i gjennom natten, var stort sett bare å gi smokken så sovnet han igjen. Tror han hadde mye mareritt... Hadde egentlig ikke tenkt noe mer over det enn at det skal bli deilig når han sover natten igjennom..

For 1,5 mnd siden brakk gutten min armen. Barnehagen gav gutten min tomat, noe han er allergisk for, og fikk eksemutbrudd under gipsen. Det plaget han mye mer enn den brekte armen, og han gråt fordi han klødde slik under gipsen. Tok han med til legen og vi fikk vallergan, som også allergimedisin på samme linje som Phenamin (uten at jeg har sammenlignet). Jeg har vært veldig motstander av medisin, men nå måtte han jo. Gutten tok denne i en uke, minste dose, og har sovet natten igjennom siden.

Skjønner du kvier deg, men jeg anbefaler deg av hele mitt hjerte å prøve medisin fremfor noen gråtekur. Jeg har skikkelig dårlig samvittighet for at det var så enkelt å fikse søvnen til gutten min. Han har ikke hatt mareritt siden. Han fikk kun 0,4 ml og det er veldig lite.

Skrevet

Kun i sammarbeid med lege da. Legen min hadde anbefalt oss dette tidligere, men jeg ville ikke... Noen ganger skal man være så prinsippfast og det på bekostning av barna våre... Jeg er fortsatt veldig motstander... Akkuratt nå er gutten vår inne i en sovne 30 min og holde det gående i 2 timer før vi sovner igjen. Nå står jo flaska i kjøleskapet, men jeg skal fly opp og ned ganske lenge før jeg gir det igjen, og da i samarbeid med lege. Ingen avgjørelse jeg tar på egenhånd selv om flaska står der.

Skrevet

Jeg er ikke noe fan av sovemedisin til barn, men det er jo bare snakk om en liten kur for å snu et ugunstig sovemønster. Jeg ville prøvd vallergan en liten periode. Jenta vår fikk phenamin ganske lenge pga kløe, men hun ble ikke noe søvnig av det. Phenamin finnes ikke lenger heller, nå er det Zyrtec som er alternativet.

Skrevet

Vi fikk da virkelig Phenamin utskrevet for tre dager siden, for Zyrtec er ikke et alternativ for barn under 2 år.

Til deg TS, så føler jeg med deg. Vi har en som styrer værre på hver natt, og jeg holder på å bli gal.. Vurderer å gå til legen for å høre om vi skal prøve noe mer... Men først skal vi prøve naturmedisin, fant det på nettet idag, men har INGEN erfaring, men kanskje noen her har? Den heter iallefall AVENA SATIVA.

Skrevet

Vallergan er IKKE sovemedisin men et antihistamin på linje med Polaramin, altså førstegenerasjonsantihistamin. Bivirkningene av disse er at en blir trøtt og brukes derfor ved innsovningsproblemer til barn.

Polaramin er også å få tak i fremdeles, det må bare bestilles spesielt.

Jeg er selv ikke tilhenger av medikamenter til småbarn, men må si at mors helse henger nært sammen med barnets, og bryter mor sammen vil ikke barnet heller ha det noe bra.

Mao, min mening er at Vallergan i noen dager ikke vil skade hvis det kan hjelpe.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale medisin. Det kan hjelpe på noen. Mine foreldre brukte valergan på meg da jeg var nokre år. Etter det har jeg hatt problem med søvnen, har det enda, om det er det som gjør det er vanskelig å si men....

Brukte selv en variant av Ferber metode på min datter. Det tok noen dager, og måtte gjenta det igjen etter noen uker, men nå er det er drøm å legge henne.

Dette er bare mine erfaringer. Lykke til.

Skrevet

Dette må være det mest krenkende jeg har sett!!! Å holde barnet fast, nekte nærhet og øyekontakt.. nei jeg orket bare se to videoer før jeg måtte gi meg. Holde barnet fast i en posisjon så det ikke kan komme løs, hva hvis noen hadde gjort det mot en voksen?? Da hadde vedkommende riskikert å bli anmeldt. Det siste dette fremkaller er trygghet og en vilje om å selv finne ro og harmoni rundt å sove... Lurer på hva som er smart med denne dama?? Nå har ikke jeg lest mye da, men bare å komme på disse "grepene" er nok til at jeg sier takk men NEI TAKK altså..

Skrevet

Vi prøvde Phenamin på gutten vår. Hvis gutten deres er kvitt alle plagene sine nå vil jeg tro at det gjør susen i løpet av en uke til to :)

Ferber er nok sønnen din for stor til at har noe for seg uansett.

Skrevet

Vi har hatt det likt her hos oss. Minien er bare 12 mnd, men han har drevet og vaaknet hver time/annenhver time siden han var 2 mnd gammel. Av og til hvert 30. min.. Holdt paa aa bli gal!

Her har vi naa faatt orden paa sovingen, og jeg maa bare si at jeg har nesten litt daarlig samvittighet for ham at jeg ikke gjorde dette tidligere. Det var ikke noe godt for han heller aa vaakne saa ofte, og han er mye mer happy og uthvilt om morgenen naa, saa om du velger noen av disse "forbudte" loesningene, saa er det ikke bare for din skyld.

Han trenger rett og slett hjelp av dere som foreldre til aa laere hvordan han skal sove bedre.

Vi har gjort to ting: Laert ham aa sovne selv om kvelden, samt laert ham aa sove lenger i strekk. For det siste har vi brukt vallergan, i smaa doser, men det hjalp virkelig fint. Han var litt groggy den foerste morgenen, men saa gikk det fint. Vi gav "full" dose i en uke og saa trappet gradvis ned til ingenting ila den neste uken. Naa sover han hele natten, vaakner kanskje en gang, men sover ogsaa gjerne uten en lyd fra 19-7. Vallerganen hjelper dem ut av den vanen med aa vaakne saa ofte.

Det ble litt grining om kvelden foer han laerte aa sovne selv (hadde blitt ammet i soevn), men vi var inne hos ham hele tiden, koset og klappet paa ham og sang, saa jeg vil ikke kalle det Ferber. Han grein en del foerste kvelden, mest var han frustrert og sint. Men det tok ikke mange kveldene og jeg foelte ikke paa noe tidspunkt at han virkelig hadde det vondt. Naa surrer han gjerne litt og reiser seg opp et par ganger, men han sovner fint selv ila max en halvtime. Og i denne alderen mener jeg de er saa store at de taaler aa grine/sutre litt (maa legge til at dersom han bikker over og virkelig blir lei eller hysterisk, saa synes jeg du skal ta det paa alvor)

Stor klem til dere uansett, det er fryktelig slitsomt slik dere har det naa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...