Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 6 uker trives godt i den - kun korte intervaller mens jeg lager mat o.l (maks halvtime). Han ligger jo mer enn sitter i den. Og trives godt med lett gynging som han selv skaper med sin bevegelse. Men er han for liten til overhodet å bruke den? Finner ingen skikkelig info om dette på nett..

Skrevet

Ja han er nok dessverre forliten. Dette bør du virkelig revurdere. Han kan få plager senere i livet.

Andrea

Skrevet

har ikke hørt noe om år man kan begynne å bruke vppestol. Brukte den tidlig, kansje ved 3-4 ukers alder (liggende stilling så klart), og kjenner fler som har brukt den så å si fra starten. Kan ikke tenke meg at det kan gjøre noe skade, virker veldig rart..

Skrevet

Uff satt å funderte på bruken av stolen eg og. Tror mange venter til barnet er noen uker og at barnet bare sitter korte intervaller om gangen i starten.

Ser at mange mener at man ABSOLUTT ikke må la barna sitte for lenge oppi den. Min lille gutt på 4 uker er veldig urolig på kveldene. Vil bytte stilling og bysses på hele tiden men virker ganske uttilfreds uansett hvor mye eg kaver og bysser og prøver å gjøre ham fornøyd.

Men i babybjørn vippestolen blir han helt rolig. Kikker rundt med store øyne og beveger på armer og bein så den vipper litt. Sjelden jeg trenger å vippe på den. I stolen er han rolig kjempe lenge om gangen. Tar jeg ham opp blir han urolig igjen.

Så om man ikke skal bruke den lenge om gangen videre har jeg en baby som er urolig og utilfreds. Vanskelig å vite hva man skal prioritere.

Noen som har noen råd? Er det helt feil av meg å la ham sitte i den i 1 til 2 timer om kvelden?

Skrevet

Vi har alltid vært forsiktig med all sitting da Knerten var veldig liten. Han har dårlige rygg-gener fra begge sider...

Begynte å bruke den bittelitt da han var 3 mnd (1-2 timer i uka). Begynte å bruke den fast da han var 4 mnd, til måltidene (2 ganger pr dag).

Da han var 5 mnd sluttet vi å bruke den. Hadde han på fanget i steden (ville sitte med oss og spise...).

Så for oss var den et dårlig kjøp...

Min svigerinne mener at én av grunnene til at Knerten er tidlig ute motorisk er fordi han nesten aldri har sittet i vippestol. Om det stemmer vet jeg ikke, men han har i hvert fall blitt sterk av å ligge mye på gulvet.

Skrevet

Synes det er rart at man absolutt ikke kan la baby sitte i vippestol En liten stund på laveste nivå (liggende) når man greit kan kjøre korte turer med barnet i bilstol? Hva er forskjellen?

Skrevet

Jeg brukte den helt fra hun var nyfødt. Jeg tror dette med ryggen er gammelt hysteri. Grunnen til at man ikke skal la ungene sitte i bilstol over en time er fordi oksygen opptaket senkes. Dette skjer jo absolutt ikke i vippestol der ungen nærmest ligger rett ut.

Skrevet

Og min tulle er veldig tidlig ute motorisk. Så jeg tror absolutt ikke det skader.

Skrevet

Mini har sittet i stolen sin siden vi kom fra sykehuset(da han var 2 uker).. Kun korte perioder. Jeg heller ser ikke forskjellen med bilstol og vippestol med tanke på skader.

Nå vil ikke mini sitte i vippestolen sin lenger(protesterer villt!), så vi har han på leketeppe i steden:) (4mnd)...

Skrevet

"plager senere i livet", ser jeg noen sier... litt hysterisk vel? I babybjørn stolen ligger man nærmest på laveste nivå. Min gutt lå også litt i stolen sin ved 6 ukers alder, og er nå 6,5 mnd og sterk og aktiv. Han lå jo mye på gulvet også.

Skrevet

hvis man får skader senere i livet var det mange som skulle få skader.

Babyer på 80- og 90- tallet tror jeg har tilbrakt mange timer i vippestoler. Skulle tro det fungerer litt på samme måte som bilstoler, greit i korte perioder. Fysioterapeuten på sykehuset sa både bilstor, vippestol, sjal og bæresele var ok i korte perioder. Det viktigste var at barnet fikk være litt p magen, og at det var variasjon. Det eneste hun nevnte som var fy-fy var gåstol

Skrevet

Min lille som også er seks uker digger å sitte i sin babybjørn vippestol. Når jeg kjøpte den sa de på babyshop at den fint kan brukes fra de er nyfødte så lenge den er satt i den nederste posisjonen, da ligger han jo nesten mer enn han sitter. Så det med "skader senere i livet" er rent sprøyt.

Det blir uansett kortere perioder han sitter der, maks en halvtime.

Mini her er veldig våken og skal gjerne få med seg alt som skjer, så å legge ham fra meg i kurven er det samme som å be om bråk!

Hadde det ikke vært for babybjørnen hadde jeg ikke fått gjort noe som helst!

Skrevet

Vår gutt bodde i vippestolen fra han var nyfødt. Han sov til og med der på dagtid, var umulig å få ham til å sove andre plasser... I liggende stilling, selvsagt, ingen belastning på ryggen.

Nå bruker han den bare litt av og til, for nå ligger han mer på gulvet, og sover i vugga...

Skrevet

Vi begynte med den ca i uke 4. For jeg hadde hørt at man ikke skulle begynne for tidlig. Spurte en venninne når hun begynte og hun så bare rart på meg. Hadde brukt den nesten fra nyfødt og hun vugget sine gjerne i søvn i stolen og la de over i vugge. Hennes eldste og min datter er 2-3 år nå. Gikk med 10 mnd. Ingen problemer med kropp/smerter/motorikk. Har vært kjempe glad i den vippestolen. Som flere sier, så ligger man mer enn man sitter på laveste nivå. Og det er bare korte intervaller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...