Gå til innhold

Hei alle sammen! (hjelp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er ei jente på 25 år som venter barn nr. 2 :) Jeg sluttet på spiral fordi mannen min mente at den stakk han (kniis) så jeg tok den ut og begynte på p-piller. Første mnd med pillene, ble jeg gravid! Jeg har gå akkurat kommet inn på skole, deltid. Mitt spm er:

HVORDAN BLIR DET MED PERMISJONSPENGER? Jeg skal jobbe 3 dager i uka på jobben min som jeg har permisjon fra 2 dager i uka, for å gå på skole!

Håper på svar :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet desverre ikke, men gå inn på www.nav.no, der står det mye om permisjoner og rettigheter når man er gravid.

Skrevet

har vært der inne,men det står så vanskelig synes jeg, at jeg blir bare mer svimmel av å lese. har planer om å ta eksamen etter at barnet er

født slik at jeg får bestått 1.året. så jeg lurer vel egentlig på om jeg får permisjonspenger ved 100% jobb når jeg har permisjon 2 dager i uka!

Skrevet

Ja det er sant, det er ikke lett å forstå alle regler der, nettopp vært halvt sykemeldt i 2 år, nav er et slit.

Det kommer sikkert ann på om du har permisjon med eller uten lønn. Men er ikke sikker.

Hvis du ringer nav på 815 81 001 i morgen, får du sikkert svar. Det er lettere å prate med dem enn å lete selv, og man pleier å bli sendt rundt til de finner noen som har greie på akkurat den saken du lurer på.

Skrevet

Slik det var sist jeg var gravid, måtte jeg jobbe 50% eller mer i tillegg til at at jeg måtte ha jobbet 6 av de siste 10 månedene for å opptjene rettigheter til foreldrepenger. Så kommer det vel an på om du velger å ta ut 10 måneder med 100% av lønna, eller 12 måneder med 80% av det du tjente mens du jobbet...

Skrevet

Kanskje du har rett på fødselsstipend fra lånekassen også? Kommer an på om studiet gir viss mange studiepoeng per semester. Husk da å søke om stipend/lån til riktig tid, og at du må studere (eller ha legeerklæring på sykdom dersom du ikke kan studere) fram til 3 uker før fødsel. I tillegg er det mulig det stilles krav til at du må ha studert i 6 mdr, men skal ikke si det sikkert.

Regner med du vil ha krav på fødselspenger fra ditt vanlige arbeid ut fra hvor mye du jobber/tjener på tidspunktet du går ut i permisjon. Får du permisjon med lønn? I såfall kan du jo kanskje være så heldig å få både vanlig lønn, og i tillegg fødselsstipend fra lånekassen under permisjonstiden:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...