Wopi Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Hva gjør dere? Nå er jeg klar for redebygging, det er jo bare 6 uker igjen til termin. Så da skal barnerommet innredes. Et lite rom på 8 kvadrat, som til nå har vært gjesterom..
Tulipan2010 Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Det meste på barnerommet er klart her! Ikke det at det haster, men syntes det er hyggelig å ha det klart! 7 uker til termin her. Har noen småting som å dekorere veggene igjen:-)
lucky meee:) Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 off jeg har et helt rom med rot som må ryddes før jeg kan sette inn seng og kommode,,, for så å pynte med bilder el.l. Har vell i dag 6-7 uker igjen av svangerskapet og kjenner at jeg begynner å få dårlig tid:)
MammaTilToTette + spire Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Mini skal ligge på vårt rom en god stund etter han kommer til verden så jeg skal ikke ordne til noe rom...Blir å dele med storesøster når den tid kommer,til vi får oss større hus!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Det er jo anbefalt å ha baby sovende på foreldrenes soverom ihvertfall de første 6 mnd etter fødselen, og regner med at hun kommer til å sove inne hos oss det første leveåret ihvertfall, som storesøstern gjorde. Derfor ingen hast enda nei;)
Lapez Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Jupp:) her blir det ny leilighet, så her skal to barnerom innredes:)pappan er maler:) Alexandra sitt( min 3 åring) skal ha hvit rom med en lilla vegg. Mot den lilla veggen skal det stå en hvit nydelig skuff seng og gardiner i vinduet blir lilla, samt noen lilla hyller på de hvite veggen:) vanessa sitt rom blir akkurat lukt bare med rosa istedet for lilla og hvit sprinkelseng med rosa himmling:) gleder meg til å få opp pynt og dekor:)
alvefrøken Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Haster ikke altså..... Vår jente flyttet på eget rom da hun var 3.5 år! Synes det er lettvindt og trygt å ha barna lengst mulig på foreldresoverrommet. I hvertfall til de er så store at de kan tusle selv inn på mammaogpappasoverrommet om de våkner og har mareritt etc. Gikk kjempefint da vi fikk nr to også, og da var vi fire på soverrommet. Forøvrig var det ikke noe problem å sove på eget rom for nr 1, da hun fikk eget soverrom.
mandalay Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Petsonlig tror jeg ikke det er noe fasit på hvor lenge en baby bør sove på foreldrenes soverom. Jeg er førstegangs og aner ikke hvor lenge jeg kommer til å vente med å legge henne på eget soverom, men min søster lot feks sin datter ligge på eget rom fra hun var 5 uker. Dersom babyen sover godt om natten, og man ikke må amme hver time, ser jeg ingen grunn til at de ikke kan ligge på eget rom tidlig. Jeg har barnerom og sprinkelseng klar, og kommer bare til å se an når jeg syntes det er komfortabelt å la henne sove på eget rom. MEN jeg er absolutt av den oppfatning av at man ikke bør vente for lenge. Syntes ikke en 3.5 åring bør ligge fast på foreldrenes soverom. Det er bare min mening:-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Det anbefales faktisk å la barnet sove på foreldrenes soverom i minimum 6 mnd etter fødsel, dette fordi det antas å ha en god forebyggende effekt mot krybbedød. Ammeguru og overlege Gro Nylander går faktisk så langt som til å si at babyen bør sove på foreldresoverommet helt til de fyller 1 år. hentet fra landsforeningen for uventet barnedød (LUB): La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær. Vi har data fra en stor nordisk studie om krybbedød (NORSIDS: Plutselig spedbarnsdød i Norden, Sudden Infant Death in the Nordic countries 1990 til 1996) som forteller noe om dette. De fleste krybbedød tilfellene skjer innen 6 måneders alder, og tall fra denne undersøkelsen viser at det var langt flere av krybbedødtilfellene som ble funnet på eget rom eller på rom med søsken, enn tilfeller som ble funnet på foreldrenes soverom. Det viser seg at det i følge dette materialet er 50 % økt risiko for krybbedød dersom barnet under 6 måneder ikke er i foreldres soverom. Et viktig tilleggsinfo er at de fleste av disse barnet ble funnet i mageleie som anses å være den største risikofaktoren for krybbedød. Over 6 måneder er det vesentlig færre tilfeller, men også her er det påvist noe forhøyet risiko ved at barnet ikke sover på foreldrenes rom. Men denne er langt mindre enn under 6 måneder. På dette alderstrinnet spiller også andre faktorer inn som at barnet sover mer urolig, og lettere kan la seg forstyrre av andre lyder og at mor ofte sover bedre ved å ikke høre alle babyens lyder – hun ligger gjerne på ank og våkner av det minste grynt som barnet kommer med. http://www.lub.no/id/80244C7A42842796C1257689005046DB
Wopi Skrevet 1. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. august 2010 hvordan et spørsmål om å hvordan vi skal innrede barnerommet, ender i en diskusjon om hvor barnet skal sove! ;-) Men det er jo en god diskusjon det, så klart! Men det var i grunn ikke det jeg lurte på. Vår baby skal også sove hos oss til vi føler det er greit å flytte han/henne inn på eget rom. Men rommet er jo babyen sitt allikevel, og skal innredes før han/hun kommer. Jeg har 1 fra før, og vet av erfaring at det dukker opp både klær, leker og utstyr som er greit å samle på barnerommet. Og vi er så heldige å ha plass til det! Var vel mest ute etter gode tips fra dyktige hobbyinteriørdesignere. Har så klart noen egne ideer, men alltid spennende å høre hva andre tenker å gjøre! Rommet som i dag er gjesterom, er veldig nøytralt. Hvite vegger og laminatgulv. Venter i spenning på ultralyd på torsdag, i håp om at vi får vite om det er en jente eller en gutt som kommer til oss i september! :-) Det vil nok påvirke fargevalg litt. Vi beholder gulv og vegger, mulig jeg fresher opp med noen wallstickers, og jeg ønsker et teppe på gulvet. Nye gardiner og kanskje en ny hylle og noen oppbevaringsbokser. Det blir ikke den rådyre endringen, det har vi dessverre ikke råd til, men av erfaring vet jeg at mye kan løses med rimelige løsninger også.
mandalay Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Studien om krybbedød som du har limt inn er gjort mellom 1990 og 1996, altså en gammel studie. Siden den gang er antall tilfeller av krybbedød redusert kraftig. I 2008 var antallet 15 tilfeller. Hovedårsaken til at krybbedød nesten ikke eksisterer lenger er at babyer nå sover på ryggen, og ikke på magen som tidligere. Det sies mye forskjellig om hvor lenge et barn bør sove på foreldrenes soverom, som med alt mulig annet. En spesialist anbefaler en ting, mens en annen sier noe helt annet. Jeg tror absolutt det er viktig å vurdere de rådene man får, og det ekspertene uttaler. Men jeg syntes også det er vel så viktig at vi som mødre stoler på oss selv, og tar beslutninger basert på vår kjennskap til egne barn. Jeg mener at det er helt ok å velge å ha barnet sitt sovende på eget rom fra de er 5 uker, og fra de er 6 måneder hvis man ønsker det. Men sammenhengen med krybbedød er nok ikke veldig relevant, etter min mening:-)
mandalay Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Hehe, det er sant! Men en interessant diskusjon og spennende å lese hva andre mener:-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 "Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret (.....)" Dette avsnittet er hentet fra LUB sine hjemmesider, og er sist oppdatert 25.juni i år, ergo verken utdatert eller omdiskutert, såvidt meg bekjent ihvertfall (denne infoen får man bla. i hefter fra helsesøster/ jordmor, husker jeg fikk en brosjyre om akkurat dette utdelt på barselavdelingen sist blant annet): Brosjyren "Trygt sovemiljø for spedbarnet" er utgitt i 2008 (revidert i 2010) av Landsforeningen uventet barnedød i samarbeid med Nasjonalt kompetansesenter for amming og Helsedirektoratet. Denne brosjyren, som er gratis, erstatter vår tidligere brosjyre Hvordan redusere risikoen for krybbedød. Helsedirektoratet distribuerer brosjyren, men for tiden er vi dessverre tomme. Vi jobber med ny finansiering for opptrykk. Fra høsten 2010 vil Trygt sovemiljø- brosjyren bli utdelt sammen med babybodyen denne siden opp når jeg sover på landets føde- og barselavdelinger. http://www.lub.no/id/AC8A6649643BFE6DC1257689004FAD3D (anbefalingen om ryggleie ble forøvrig gjeninført fra begynnelsen av 90-tallet) Så blir det opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre såklart, om man f.eks blir forstyrret av babyen om natten osv. =) Forresten ikke meningen å kuppe tråden din, men synes dette er viktig å informere om, når d først dukker opp- håper det går bra;)
Ziz Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 Rommet er nymalt, og møblene blir kjøpt inn til uken Rommet er hvitt, og møblene er hvite. Pynter heller opp med rammer o.l. Alt som skal inn er en sprinkelseng, en kommode og en stol til amming Og et par hyller på veggene da. Jeg liker at rommet er klart, for jeg ønsker barna inn på eget rom så fort som mulig.
RISMOR Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 Litt inspirasjon: http://www.designspongeonline.com/2010/07/sneak-peek-best-of-nurseries.html
♥jente2010+♥jente2012 Skrevet 1. august 2010 #16 Skrevet 1. august 2010 12 dager til termin, og barnerommet har vært mer eller mindre klart de siste 2 mnd:) hun skal sove hos oss de første mnd men synes det er veldig greit og ha fått på plass stellebord(ikke plass på badet) og alle klærne i kommode inne på hennes rom. så hun sover hos oss, men alt annet er inne på barnerommet:) blir jo sikkert mye leker osv etterhvert.
Corneliuss Skrevet 2. august 2010 #18 Skrevet 2. august 2010 Jepp, barnerommet er så godt som klart. Mangler bare madrass til sprinkelsengen hennes (som vi satser på at noen vil gi i fødselsgave). Vedr soving på foreldrenes soverom så synes jeg man skal være litt forsiktig med å gi noen "fasitsvar". Babyene er forskjellige og det er vimødre også. Alt bør ikke være perfekt hele tiden heller. Man kan jo få det som er av depresjoner om man skal leve opp til standarden med å gjøre alt riktig etter gro nylander og andre forskere. Sønnen min samsov feks aldri med meg. Selv om dette blir anbefalt. Jeg var livredd for å legge meg på han og sov generelt dårlig hele tiden selv om han sov i egen vugge ved siden av meg. Rørte han på seg så våknet jeg. Vet om flere som har flyttet barnet ut på gange eller inn på eget rom etter fem uker for å klare å få noe søvn. Det er viktigere i mine øyne enn at barnet ligger på rommet så sant det er friskt. Om mor ikke får sove så øker sjansen for fødselsdepresjoner og uopplagt Mor som ikke er ordentlig tilstede for barnet sitt. Synes derfor ikke man skal ha så dårlig samvittighet for dette. Jeg flyttet ut sønnen på eget rom rett før han var 6 mnd da jeg fikk tips om at noe skjer ved 6 mnd alder i form av tilknytning til foreldre. Er de vant med å sove påforeldrenes rom etter dette blir det en større overgang å flytte barna ut av soverommet og inn på egetrom. Kommer til å gjøre det samme igjen denne gangen. Tror bare man må prøve seg litt frem på dette. Min erfaring er at det ikke er så "fasitpreget" som det fremstilles. Det som funker for noen passer ikke for alle.
Corneliuss Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 Oi, så plutselig det du skrev om interiørtips. He he, liten avsporing her ja... ;-) vi har valgt å male rommet hvitt og har hvite tynne gardiner til (altså ganske så nøytalt) og så har vi heller interiør med farge på, feks fargerike bilder og teppe med mye farge på. :-) har også en wallsticker oppe. Dessuten har vi kjøpt en lang smal hylle som står på gulvet (8 rom) som stiller ut lekene. Og de er det som regel også mye farger på. Har gjort følgende kjøp (storebror og lillesøster skal etterhvert dele rom); senger fra IKEA (til begge; juniorseng og sprinkelseng), klesskap fra IKEA, kommoder (2 gamle som er pusset opp, den ene har vi byttet knotter på (kan kjøpes på interiørbutikker) og malt hvit), den andre har en skuff i annen farge ennresten som setter litt farge til rommet), buddy reol fra skeidar, 2 gamle smale og lange hyller hvor vi har satt bamser, sparebøsser og andre ting til pynt. Og så har vi kjøpt noen kurver til å ha i hyllen fra skeidar til å oppbevare småleker i.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. august 2010 #20 Skrevet 2. august 2010 Nei, det er klart, jeg synes bare det er viktig å få frem hva som er de gjeldende "offentlige" anbefalingene om dette, så får hver og en såklart finne ut hva som passer best for dem, uten dårlig samvittighet eller noe (og nå er det heldigvis slik at søvnproblemer og fødselsdepresjoner er en ganske lite utbredt følge av det å ha babyen inne på foreldresoverommet, tross alt liksom;) Ang problemer med å venne dem til eget rom, så er det interessant det du sier om 6 mnds-alderen. Jeg har ikke selv hørt noe om at det er noe spesielt ved 6 mnd, men ved 1 års alderen vet jeg at barnet får det som kalles objekt-konstans, dvs en forståelse av at foreldrene eksisterer også når de ikke er til stede. Dette merket vi godt på datteren vår; før hun ble ca 1 år kunne hun gråte en del ved legging hvis vi gikk ut av rommet om kvelden, mens etterhvert som hun ble eldre ble dette problemet gradvis mindre, siden hun da skjønte at vi ikke forsvant fra jordens overflate selv om vi gikk ut døra liksom:p Så for oss ble ikke tilvenning til eget rom noe problem, selv om vi ventet helt til hun ble over 1 år gammel. Men som du sier; ingen barn er like, og ingen foreldre heller, så dette er ting man bare må prøve seg fram med etterhvert- ingen vits i å planlegge for mye i forkant, fordi det er umulig å vite hvordan baby man får, hvordan nattesøvnen blir osv. Hvordan går d med deg forresten, Corneliuss, er det ikke termin rett rundt hjørnet nå? Spent spent=)
♥Axinija♥ Skrevet 2. august 2010 #21 Skrevet 2. august 2010 Er bare 28+2 idag, men rommet satser jeg på å gjøre klart i løpet av kommende 2 uker....Sprinkelsengen (en hvit fra Tutti bambini) monterte jeg i går, alene faktisk! *stolt* Har kjøpt det meste til babyen...deilig å ha ting så og si på stell, blir mer enn hektisk nok når ukene tikker avgårde og magen blir større! Typisk å se at en tråd som ble startet om et tema, snur om til en helt annen, hehe.....ikke at det er noe galt i det, bare så utrolig typisk! Jeg la faktisk min sønn på eget rom fra han var tre uker gammel (nå er det vel maange som kommer til å heve pekefinger og vise til forskning og amme-Guruen)! Jeg var så utslitt og fikk ikke sove, med en gang babyen beveget seg, våknet jeg....grusomt for en allerede utslitt tenåring med kolikkbaby! Jeg nekter å ha et snev av dårlig samvittighet, det gikk fint og min sønn er 7 år og lever i beste velgående....! For å sette det litt på spissen; jeg verken røykte eller drakk da jeg gikk gravid med han...men jeg gikk ikke rundt og hevet pekefinger eller viste til forskning dersom jeg så gravide som faktisk røykte! Tror faktisk utfallet ville blitt langt mer alvorlig dersom jeg la babyen i sengen sammen med meg...regner med at jeg ville blitt så utslitt av å ikke få skikkelig søvn, at sjangsen for å klemme han ihjel ville økt i takt med utmattelsen! Nå vet jeg ikke hvordan de første ukene blir, jeg stiller med åpent sinn begge veier...jeg er tross alt 7 år eldre og vet mer hva jeg går til! Håpet er dessuten at denne babyen ikke skal få kolikk, slipper vi det blir det som en ny verden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå