Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og å spise fingermat selv? Enn med skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han var 1 år når han begynte å få dreisen på tutekoppen/flaska. Han tok aldri flaske som baby, samme hvor mye vi prøvde, så han trengte litt tid å venne seg til det.

Han var vel rundt 10 mnd når han begynte å plukke opp mat og putte i munnen. Men han var lite interessert i mat før han var 1 år, så det hørte vel helst med til unntakene at han gjorde det.

Skje/gaffel begynte han å spise med fra ca 15-16 mnd alder.

Skrevet

6-7 mnd da han drakk av tutekopp, sluttet med den og begynte med glass da han var 13-14 mnd.

Har hele tiden fått mat i biter (baby Lead Weaning), og spiste selv med gaffel/skje fra han var 10-11 mnd. Går allikevel mest med fingrene, når det er ting i biter ;) Yoghurt og grøt spises heldigvis med skje, hehe.

Skrevet

Tutekopp: 6-7 mndr.

Fingermat: fra begynnelsen (kjørte modifisert baby lead weaning), men for alvor fra 9 mndr. Da ble det helt slutt med mosing.

Skje/gaffel: fra omtrent 15 mndr. Griser mye mer enn med fingrene, men han nekter å bli foret med grøt eller yogurt, vil bare spise selv nå. Biter tar han fremdeles med fingrene, ting i saus med skje eller ganske rund gaffel i plast. (17 mndr)

Skrevet

tutekoppen fra 10 mnd, fingermat rundt 11 mnd, skje ikke enda og hun er 15 mnd :)

Skrevet

Tutekopp: 7-8 mnd

Fingermat: litt vanskelig å svare et eksakt tidspunkt. Klarte å bruke tommelfinger grepet da hun var 6 mnd, så har kunnet spise siden da, men manglet jo tenner til å tygge med, så ble most mat til hun fikk tenner å tygge med ved ca 8-9 mnd alder. Har ikke villet ha barnemat på glass siden da.

Skje: Startet hun lenge før hun var året ca 9 mnd tenker jeg, fikk øve ved å ha ei skje selv og så matet vi i tilegg med vår skje. ble mye søl i starten, men da hun var 11-12 mnd fikk vi ikke lenger lov til å mate henne. Hun skulle klare selv, så fra da har hun spist grøt/youghert med skje(går nå uten å grise(14 mnd) og middagsmat kombinerer hun skje, gaffel og fingre, kommer an på konsistensen.

Skrevet

Virker ikke som det er noe suksess med tutekopp, derfor prøver jeg nå med plastglass med ca en munnfull drikke i. Går litt fort noen ganger, så han får det i vrangstrupen, men tror det går seg til etterhvert! :-)

Skrevet

Hun kan først bruke tutekopp nå hun. Er 16 mnd. Men hun har drukket av glass selv helt siden hun var 1 år. Begynte med det da hun var 10 mnd.

Skrevet

Vi begynte med tutekopp da gutten vår var 7 mnd, han kunne holde den og drikke av den alene da han var 9 mnd. Å spise selv med fingrene begynte vi vel så smått med rundt 7 mnd, og fra 10 mnd spiste han alt selv. Spise med skje husker jeg ikke når vi begynte med, men det var ikke før han var 15 mnd at han kunne spise skikkelig med skje uten å søle.

Skrevet

Tutekopp: 5-6 mnd

Mat: 8mnd (så snart hun kunne sitte i babystolen så fikk hun myk mat å plukke i seg)

Skei: har ikke startet enda, hun er 1 år.

Skrevet

tutekopp ville hun ikke drikke av selv før hun var ca 8-9mnd. Ville bare at vi skulle holde tutekoppen for henne. Nå drikker hun av glass selv og vil bare ha tutekopp om hun sitter i vogna eller vi er i bilen. Hun liker også å drikke av sugerør. Tror det er fordi i barnehagen så bruker de ikke tutekopper, bare glass så det er vel det hun har blitt vant til nå.

Fingermat har hun spist siden hun var 7-8mnd. Men hun startet for alvor når hun var 9mnd og ville for det meste holde maten selv.

Har alltid gitt henne en skje å holde i, men hun har spist med skje selv i ca 1 uke nå. Veldig mye søling, det er vel omtrent halvparten som kommer inn i munnen.

Hun spiser med gaffel selv, trenger hjelp med å få maten på selve gaffelen, men tar den selv til munnen og spiser det som er på den. Det har hun gjort siden hun var 11mnd.

Hun blir veldig gretten om jeg prøver å mate henne - skal gjøre alt selv.. Men øvelse gjør mester og snart så har hun vel fått teken på det håper jeg. Hvertfall nok til at jeg ikke trenger vaske gulvet etter hver gang hun har spist..

Hun er 12mnd forresten.

Skrevet

Tutkoppen har han ordnet med siden han var 9-10 mnd..

Vanlig kopp skal jeg bare glemme forløpig;) hehe HAn bare griser.

"Småplukk" som Cheerios havre og noen små fingerfoodgreier vi kjøpte i USA har han plukket i seg siden han var ca 10 mnd.

Brødskive holder jeg på å lære han nå. Vil ikke egentlig ta de selv og bare tuller og trykker de ned i bordet.

Men i går fikk han grillpølse og chips på restaurant for første gang, og de stappet han innpå med stor iver;)

Er 13,5 mnd

Skrevet

Tutekopp fra ca 9-10 mndr, tror jeg. Spiser pølser/kjøttkake/fiskekake og grønnsaker o.l. med fingrene fra ca 12 mndr.

Spiser ikke med skje enda. Er 13,5 mndr begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...