Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Syns det er fint å lese om andre gravide og hvilke tanker, gleder, frykter osv dere har. Jeg er gravid med førstemann og saken er den at jeg er så redd for å få SA at det hemmer meg. Har ikke hatt SA før, jeg blør ikke og har ingen andre "symptomer" på at noe skal gå galt, men alikevel er jeg så engstelig. Fikk et sånn svangerskapshefte hos legen da jeg var på kontroll i går hvor det står at så mange som opp til 25% av alle bekreftede svangerskap ender i SA. Det kan da ikke stemme?? Det bygde litt oppunder kan man si! Høres jo helt vilt mye ut! Jeg er bare 7+2 og 12 ukers "barrieren" ser helt uoverstigelig langt unna ut. Åssen kjennes dette for dere? Syns det er ganske skummelt!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142146227-vill-angst-for-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg forstår godt angsten din og kjenner tidvis på den selv. Prøver så godt jeg kan å ikke tenke på den, det er jo tross alt de færreste som mister. Jeg synes at 25% av bekreftene svangerskap hørtes innmari mye ut! Slik jeg har lest og forstått ting er det mange som mister, men de fleste gjør det før de i det heletatt har tatt en test (som em forsinket mens). I en link om info på 1.trimester forumet, står det også en statestikk over hvor vanlig det er å miste i de ulike ukene. I følge den er det vel 89% sjans for at det går bra frem til man er 8 uker på vei, deretter blir det 90% før det igjen øker ved uke 12.

Prøv å senke skuldrene. Du får ikke gjort noe fra eller til uansett, så det beste du kan gjøre for deg og den lille er å ta det med ro og nyte tiden..:)

Lykke til videre!

Her er den jeg henviser til;

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Dette ligger under linken; Viktig info i 1.trimester...osv

Tusen takk gåbil:D! De tallene der ser så mye bedre ut! Ikke det at tall er noen garanti, men en fjerdedel av alle er liksom helt på tryne! Står på side 50 i boken "Graviditet, fødsel og den nye familien" av Mette Thoresen. De tallene over her ser nå alikevel mer sannsynlige ut!

Ble litt mindre engstelig og det er vel bedre for lilleplutten! Kanskje jeg sover bedre i natt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...