Gå til innhold

Noen flere som har småspiste babyer? (4mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er veldig småspist. Jeg har gitt henne flaske i en uke nå, så nå ser jeg virkelig hvor lite hun spiser. Hun får pupp ca 3 ganger om natta, men virker ikke som hun storspiser da heller...

Til sammen bortsettt fra puppen om natta ligger hun mellom 400 og 500 ml i døgnet. Er ikke det fryktelig lite? Var og veide henne for 2 uker siden da var hun 6kg. Hun har følgt kurven sin hele veien, men har bare lagt på seg 100 g i uken siden fødselen. Helsesøster har aldri sagt noe om at hun legger for lite på seg...

Hun er også der hun skal være i utviklingen, smiler, ler og snur seg fra rygg til mage. Men når hun kanskje bare spiser 50ml og det er 4t siden sist måltid blir jeg bekymret. Det er jo ingenting. Hun spiser veldig lite gjennom hele dagen og tar kanskje og drikker rundt 250ml til kvelds med en times mellomrom.

HUn sliter også med magen enda, styrer og kaver for å presse ut luft.

Tenkte på om det var lurt å begynne med grøt? Slik at hun får enda mer næring i seg?

Ble visst langt dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at hun er frisk :) kurven til tutta mi flatet helt ut i begynnelsen men det gikk helt fint. Hun begynte med grøt da hun var 5 mnd grunnet amme trøbbel. Hvis du begynner med grøt for tidlig kan du risikere at hun får enda mer luft. Særlig siden helsesøster ikke nevner noe ville jeg bare prøvd å gi henne mat oftere? Heller små måltider.

Skrevet

Ja, ser jo at hun er der hun skal være i utviklingen. Men synes der er så rart at hun ikke spiser mer. Skal ringe hs i morgen, for å veie og høre om de har noen råd.

Har også tenkt på dette med grøt og magen hennes... :( Uff det skal ikke være lett.

Skrevet

Da gutten min var rundt 4 mnd begynte han også å tulle med melka når han spiste. Spiste MAX 60 ml per måltid. Jeg prøvde å gi oftere enn hver 3. time, men da ville han ikke ha.

Fikk da beskjed fra HS at siden allmentilstanden hans var bra, og at han la på seg etc. etc, var det ingen vits å beskymre seg :)

Skrevet

Tusen takk for svar, ble litt letta over svaret ditt nå:-) Her nytter det heller ikke å gi oftere...Vet du hvor mye han spiste i døgnet sånn ca? Hvordan var det å begynne med grøt?Var han like småspist da også?

Skrevet

Dytter:-)

Skrevet

Høres akkurat ut som jenta mi....måtte kave for hver dråpe...fikk også i seg ca 400-500ml i døgnet ..la på seg mellom 50-100gram i uka..jeg var kjempe stressa..begynte med grøt når hun var 4mnd og da kom d seg veldig, men er fortsatt småspist..må nok bare innse at hun blir ei lita og spe jente...

Skrevet

Det er vel ingen grunn til å begynne med annen mat ennå, så lenge allmentilstanden hennes er bra. Hun er fremdeles såpass liten at hun ikke har behov for annet enn melk, og så lenge hun følger utviklingen sin og vekstkurven sin, og helsesøster heller ikke ser grunn til bekymring, tror jeg nok du kan slå deg til ro med at hun tar til seg det hun trenger av næring. Det er jo umulig å vite hvor mye hun spiser iløpet av de 3 nattmåltidene, men siden hun spiser 4-500 ml på dagtid, er det vel sannsynlig å tro at hun iallfall får i seg en 7-800 ml totalt i døgnet? Og det er vel en ganske normal døgnmengde for en baby på 6 kg.. eller..?

Jenta vår får bare mm, så jeg vet jo ikke hvor mye hun drikker pr døgn. Hun spiser et par ganger om natta og 5-6 ganger iløpet av dagen. Hun er straks 5 mnd og veier ca 5,5 kg. Vi har hatt en liten ekstrarunde på helsestasjonen fordi hun falt ut av kurven sin da hun var ca 3,5 mnd. Da gikk hun faktisk endel ned i vekt før det (tilsynelatende) stabiliserte seg. Hun har hele tiden hatt en topp allmentilstand og fulgt utviklingen som hun skulle, og de på helsestasjonen har heller aldri sett grunn til bekymring. Det var min egen magefølelse som gjorde at dette ble fulgt opp litt ekstra en periode.

Kos deg med jenta di ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...