*Nøtta* Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 Hører mange bruker dette uttrykket...men hva ligger egentlig i det? Jeg mener,hva må man eventuellt passe på om amn vil samsove med babyen? Må man ha egen ammemadrass feks? jeg vet at foreldrene ikke bør være røykere om man vil samsove..
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 Jeg tror det man er redde for ved samsoving, er at det skal bli for varmt å ligge mellom mor og far. At en av foreldrene kan legge seg på han/henne. Eller at barnet havner under foreldrenes dyne e.l. Jeg samsov med min første. Dvs jeg sovnet hver gang jeg ammet henne i sengen. Både mannen min og jeg våknet i hver vår ende av senga. Og datteren vår lå som en dronning i midten =) Jeg ser man nå får kjøpt en rådyr madrass/seng til å bruke i sengen som barnet ligger i. Da ville jeg heller forsøke å stå opp og amme, og legge barnet tilbake i egen seng etterpå. Så får alle bedre kvalitetssøvn )
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 31. juli 2010 #3 Skrevet 31. juli 2010 Vi har samsovet med sønnen vår til nå vi.. han er 3 år i sept, hehehe:) Han var prematur så behovet for kroppslig nærhet hele tiden var veldig viktig for han. Sålenge han har egen dyne, ingen av foreldrene røyker eller bruker sterke medisiner å begge foreldrene klarer å slappe av med det, så er det ingen ting som står i veien for samsoving!! Ingen av oss har noen gang, på de 3 årene, opplevd å legge oss på barnet el. Kommer nok til å ha kommende baby i sengen også, hvis han også sover best slik. Veldig deilig med tanke på ammingen at man slipper å stå opp for å amme, bare sette seg litt på sengekanten etterpå for å få babyen til å rape, så sove igjen:)
<3..snart3barnsmor..<3 Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 hahaha... akkurat som å høre om min egen... hehe =) lillegutt sov sammen i vår seng helt til han var 7 mnd, gubben ville ha han over i sin seng , men jeg tok han opp ved hver minste lille bevegelse.. hehe =) Er så kos å ligge å holde rundt lille vennen.. Må jo kose mens man kan, nå er han 14 mnd og ligger ikke akkurat rolig , hvis han kommer opp i senga vår.. hihi =)
Monique8 Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Her i huset fikk vi aldri bruk for sprinkelsengen, for minsten her har samsovet m meg til nå Kommer til å gjøre det samme med neste. Om du googler "attachmentparenting" finner du info om samsoving og tilknytningsomsorg i sin helhet
alvefrøken Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Samsov mye med nr 1, men langt mindre med nr 2. Det var vel først og fremst fordi jeg var så hinsides trøtt at jeg var redd jeg kom til å legge meg oppå han uten at jeg merket det. Det er mange fordeler med samsoving, og vil gjerne anbefale det, dersom det passer for dere
ticalinda Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 Vi samsov med lillejenta til hun var 9 mnd. Hadde planlagt kun i 6 mnd, men det var så kos å ha henne i senga. Nå er hun 16 mnd, og kommer opp i senga vår kun hvis hun er syk.. Hun er skikkelig urolig, så det er blitt et skikkelig mas nå! Men sinnsykt koselig så lenge det varte! Nå når nestemann kommer satser vi på samsoving igjen i 6 mnd. Vi har en drykid ammemadrass - helt super syns jeg!
Ziz Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 Ære være de som klarer dette. Selv fikser jeg ikke å ha barn i sengen med mindre jeg må. Barna har ikke godt av å ha en uopplagt mor i alle fall, så her må de sove i egen seng fra dag en. Sovner man under amming o.l. blir selvsagt barna liggende, men i utgangspunktet blir de lagt i sin egen seng for natten.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 31. juli 2010 #9 Skrevet 31. juli 2010 Jeg tror det blir slik her i huset også... Men det er en ting jeg ikke skjønner...hva er det med røykende foreldre som gjør det så mye mer farlig for barnet å sove i senga deres? Sover de tyngre?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Samsoving er kjempekoselig, og man trenger absolutt ikke noen dyre madrasser el spesielle duppeditter for å gjøre det, bare til å legge babyen vedsiden av seg i senga, enten tett inntil eller litt unna alt ettersom. Bare passe på at babyen ikke får dyna di over hodet såklart, og at man ikke skal være påvirket av alkohol/ medisiner og ikke røyke. Fra LUBs sider; Det optimale sovestedet for spedbarnet er i egen seng på foreldrenes soverom. Samsoving bør unngås dersom mor og/eller far røyker, eller mor har røyket i svangerskapet. En samsovingssituasjon er tryggest mulig dersom: - foreldrene ikke røyker, påvirket av alkohol eller rusmidler - sengen er bred nok slik at barnet får god plass, ikke kan dette ut eller falle ned i en sprekk - barnet har egen liten og lett barnedyne - madrassen er fast - foreldre og barnet er friske - at det er luftig og passe varmt der barnet sover les mer her; http://www.lub.no/id/54BF8A229E442C00C1257689005046EC Nå er det trygt å ha babyen i dobbeltsenga. I en ny versjon av opplysningsfilmen om amming Bryst er best anbefaler overlege ved Rikshospitalet i Oslo, Gro Nylander, ammende mødre å sove sammen med babyen. Tidligere har samsoving ikke vært anbefalt og man har antatt at det har økt faren for krybbedød. Rådene har hittil vært at babyen bør sove i egen seng de første to–fire månedene. – Det nye rådet er basert på helt nye retningslinjer, og vil vekke oppsikt internasjonalt, sier Nylander i videoen. Ligger ved matfatet – Anbefalingen om samsoving gjelder spesielt for brystbarn. Det er praktisk at brystbarnet sover nær mor. Da får også mor selv mer søvn, sier Nylander i filmen. Hun mener samsoving fremmer amming fordi et barn som sover sammen med mor ofte dier hyppigere enn et barn som ligger i egen seng. – Det blir også mindre slitsomt for mor. Hun slipper for eksempel å stå opp og gå og hente barnet når det skal ha mat, for så å så legge barnet til å sove i sin egen seng etterpå, sier hun. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article244371.ece Selv synes jeg samsoving m små barn er den naturligste ting, både koselig og trygt for den lille. Vi har samsovet i perioder helt frem til jenta vår ble 1,5 år, rett og slett fordi vi synes d er så koselig, og fordi vi alle sover bedre da. Nå er jenta mi 21 mnd og sover som regel hele natta i egen seng, men kommer fortsatt over i senga vår ved spesielle tilfeller, som sykdom osv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. juli 2010 #11 Skrevet 31. juli 2010 Lege Arne Stray-Pedersen ved Rettsmedisinsk institutt på Rikshospitalet har forsket på spedbarnsdød og samsoving. Han mener de nyeste forskningsresultatene viser at samsoving er greit, men understreker advarselen mot røykere. – 10–15 prosent av kvinner som føder barn røyker. De må for all del ikke samsove med barna, sier han. Advarselen gjelder selv om det ikke røykes direkte på barna. – Vi har forsøkt å måle nikotin hos barna. Det ser ut som om barna har i seg utrolig mye av det. Noe av denne nikotinen må utåndes fra kroppen. Røyking og bruk av andre rusmidler og samsoving er ikke bra. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article244371.ece
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Beklager at jeg forstyrrer den opprinnelige tråden, men jeg må bare spørre på nytt...hvorfor er det farlig for baby å sove sammen med mor hvis hun f.eks. har røyket i svangerskapet, men sluttet tidlig? Har hun fremdeles så store mengder nikotin i kroppen? Eller er det baby som har det? Og for foreldre som røyker da, baby får jo røyk på seg hele dagen, for den sitter jo i foreldrene, kommer jo ikke bare ut om natten! Jeg henger meg mye opp i dette, fordi jeg synes det høres så rart ut, da burde jo røykende foreldre frarådes alt for mye kroppskontakt med barnet sitt. Og det høres jo helt på trynet ut, hehe... Jeg er bare nysgjerrig på hva det er som er årsaken, for det skriver de aldri noe om, de bare skriver at man ikke bør gjøre det. Her i huset røyker mannen, men jeg vurderer ikke samsoving uansett, av mange årsaker. Men skal ha lillemann så nært oss som mulig uansett da :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå