Gå til innhold

gravid og influensa..

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet om det er noe spesielt jeg bør gjøre hvis jeg blir syk under graviditeten? Bør jeg f.eks ta kontakt med lege, eller er det bare å legge seg under dyna og event ta paracet for å holde feberen nede??

Er 30+1 i dag og er ganske sikker på at en influensa kommer krypende.. det elller en kraftig forkjølelse. Har kjempesår hals, verker i hele kroppen og føler meg generelt dårlig.. ingen feber foreløpig..

Holder det å ta det med ro, finne sofaen og fjernkontrollen - og så eventuelt kontakte legen hvis jeg blir mye verre etc?+

Hva ville dere gjort?

(får jo uansett ikke kontaktet fastlegen min før mandag nå..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er viktig å ta det ekstra med ro og drikke masse.. Som ein vanglegvis gjer når ein er sjuk. Det einaste eg veit er at ein skal ringe lege om ein får høg feber, og symptomer på halsbetennelse..

Det er viktig at ikkje kroppen blir for varm, så nokre paracetar er lurt. Men ein skal jo ikkje ta for mykje heller. Dette vil legen informere deg om.

Barnet har vel så vidt eg veit i veke 30 utvikla evnen til å balansere temperaturen sjølv stort sett også..

God betring!

Skrevet

jeg hadde en skikkelig kraftig influensa når jeg var i uke 8-10.. tok meg tre uker på å bli frisk.. da sa legene at jeg kunne ta to paracept a 500 mg hver 8. time.. ellers var det kun saltvannspray, mye drikke og søvn..

Skrevet

ok.. jeg har tatt en halv paracet nå.. og har sovet en liten time. Tar veldig sjelden smertestillende derfor trenger jeg veldig lite.. så tenkte jeg skulle prøve med kun en halv i første omgang. Verker i hele kroppen, og har fryktelig vondt i hodet og sår hals. Men holder senga og satser på at dette går fort over.

Prøver å drikke mye vann - og få i meg litt mat!

Skrevet

Oppned: Hvorfor skal man ta kontakt med lege ved halsbetennelse? Har vært syk med vond hals og verk i kroppen et par dager nå :(

Skrevet

Eg meinar det er for å sjekke om ein kan ha streptokokkar. For i så tilfelle skal ein helst ha penicillin.

Lettare halsbetennelser pleier vel å skulle gå over av seg sjølv.. Men det er ein kjend sak at det går treigare når ein er gravid.

Skrevet

men hvordan vet man om man har halsbetennelse og bør kontakte lege eller om det bare er litt "vanlig sår hals" i forbindelse med en forkjølelse.. eller er det et veldig dumt spm??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...