Gå til innhold

Altså.... fødsel og herpes?!?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med fødsel og herpesutbrudd nedentil?? Med min flaks får jeg garantert utbrudd når jeg skal føde - sier man dette til jordmor på forhånd? Tas det noen hensyn - eller gjøres det noe spesielt?? Ser for meg en sinnsyk smerte!

Veldig flaut og ugreit detta her, men jeg håper noen der ute har erfaring!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142144233-alts%C3%A5-f%C3%B8dsel-og-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette på google:

Hvis moren har hatt herpesutbrudd tidligere, har hun produsert beskyttende antistoffer som blir overført til fosteret. Kommer det til utbrudd under fødselen er det heldigvis bare 3 %; av de nyfødte barn som får herpesinfeksjon. Her gjelder det å oppdage dette så snart som mulig for å gi snarest mulig behandling (Aciclovir).

For å forebygge herpesinfeksjon hos den nyfødte behandler man de gravide som har hatt herpesutbrudd under svangerskapet med et antiviralt middel (Aciclovir) de siste 12-14 dager av svangerskapet frem til fødselen. Aciclovir kan gis under graviditeten, det er ikke påvist skadelige effekter på fosteret.

Det har vist seg, at den profylaktiske Aciclovir-behandlingen hindrer både utbruddet og virusutskillelse under forløsningen.

Ved aktiv herpesutbrudd når fødselen starter (spesielt ved førstegangsutbrudd), er det vanlig å forløse med keisersnitt for å unngå smitten.

Sørg for å ha tabletter tilgjengelig etter fødsel. Mange får utbrudd rett etter fødsel og får intense smerter.

Håper dette hjalp litt da:)

Nå mener jeg ikke å skremme deg, men det der er for noen svært alvorlig...

Veldig viktig at du sier dette til legen din.

Jeg har en kusine som ble alvorlig hjerneskadet etter fødsel (ca 3 uker) pga at moren hadde herpes utbrudd som smittet til barnet...

Moren viste ikke dette, men hadde hun gjort det, ville det mest sannsynlig ha vært unngått. Riktignok 30 år siden, MEN, snakk med legen!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...