Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en baby på 2 mnd som siden fødselen har slitt med luftsmerter. Jeg ammet de første ukene, men har får nå bare mme pga at jeg mistet melken. Han hylskriker ikke, men vi ser tydelig at han har problemer med magen. Dette fører til veldig urolig søvn både på natt og dag. Når det står på som verst, må jeg ha han tett inntil meg og bysse han til det går over. Da ligger han og ser på meg med store forskrekka øyne mens han knytter fingrene sine alt han har:(

Vi legger han ved ni-ti tiden på kvelden, da er han kjempe trøtt. Sovner, men våkner fort igjen og det virker da som det luftsmerter i magen han våkner av. Så er det smokkkedytting i en times tid, så kan han sovne igjen. Etter det sover han, men veldig urolig. Ligger og ynker (veldig høyt), vrir seg og presser i søvne, men da trenger han ikke smokken. Høres ikke ut som han har noen bra søvn og da blir mor bekymret. Får mat i to-tre tiden ligger da og ynker seg videre i søvne frem til sju, da orker jeg ikke å høre på han mer og står opp. Mor og far sover heller ikke noe særlig, men tar han liksom ikke opp så lenge han ikke gråter.

Så ved sju tiden begynner hverdagen. Da får han mat igjen og etter det er han super blid og fornøyd, men blir fort trøtt igjen. Men søvnen blir veldig urolig på dagen også. Sovner, men kan våkne igjen etter alt fra 15 min til maks en time. Prøver å dyttte inn smokken når han våkner raskt, sånn at han kan få litt mer søvn, som jeg tror han trenger. Jeg tror det er luft i magen han våkner av, for han presser ofte beina mot magen og ofte kommer det en promp eller to.

Vi har prøvd mye. Bruker dr. browns flasker, tar han opp for å rape fire ganger i løpet av et måltid (bruker ofte en time på hvert måltid), har prøvd minifom, fennikelte, naturmedisin fra homepoat, brukt nutramigen i fire dager (men syntes han ble verre, så sluttet), får økologisk mme fra Holle uten gluten, babymassasje. Han har normal avføring hver dag, så det er ikke forstoppelse.

Om en uke skal vi til manuellterapaut, men tør ikke håpe for mye, for da blir jeg så skuffet. Men noen som kan gi meg et lite håp om at det kan hjelpe når dere leser om symptomene hans? Han har forresten favorittside mot venstre, men har i det siste ligget litt mot høyre også. Noen andre forslag til hva vi kan prøve? Og er dette sånn som typisk kan gå over av seg selv ved 3 mnds alder?

Ble kanskje litt langt dette her, men måtte bare få det ut.. Liker ikke å se gutten min ha det sånn, selv om jeg skal være glad for at han ikke gråter 20 timer i døgnet, men allikevel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei jente på 2 mnd og opplever mye av det samme som du gjør.

Dessverre har vi ikke funnet noe som hjelper mot luften i magen enda og vi lurer også på om vi bare må vente og håpe at det bedrer seg når hun blir 3 mnd. Har du prøvd sukkervann? Det skal hjelpe mot magesmertene, men vet ikke om det løser luftproblemene. Fikk det anbefalt av en helsesøster. Vi har ikke prøvd det enda, vil vente litt for å ikke prøve altfor mange ting på en gang. Nå er det fennikel te pluss at jeg har kuttet ut masse matvarer siden jeg ammer. For å få henne til å sove synns vi det hjelper litt å bære henne rundt i bæresjal en stund, da roer hun seg bra og det virker som hun sover godt der. Kanskje det er mindre ubehagelig med luft i en mer oppreist stilling. Syns i hvert fall det virker som hun har mindre plager når hun blir båret.

Lykke til! Håper du finner noe som hjelper. Hadde vært interessant å høre hvordan det går hos manuell terapeuten. Har vurdert å prøve det selv. Vår jente ligger veldig mye med hodet til den ene siden. Prøver å snu det, men hun snur seg som oftest fort tilbake.

Skrevet

har du prøvd nutramigen? verdt et forsøk. den er dyr! men om den funker så kan du få den på blå resept!

Skrevet

såg nå at du hadde prøvd! du får satse på at manuellterapauten kan hjelpe, men desverre er det noen babyer som er urolige har hatt to av dem så du har full sympati fra min side

Skrevet

Huff.. ikke noe kjekt når de små har det vondt :(

Lille frø var også plaget med mye luftsmertet i den alderen.

Hun får bare mm, og det viste seg at hun reagerte på bade melk og hvete. har indrodusert hvete forsiktig igjen og det går bra :) HUn er nå 4,5 mnd og er neste fri for luft smerter :).. ( blir litt når mor sniker i seg noe med løk)

Om det ikke hjelper å fjerne ku melk og hvete/ gluten og det ikkje hjlepr med noe av det andre du skriver så er det ikke godt å si..

Fikk anbefalt sukkervann av helsesøster til lille frø, men det var ikke den beste ideen, hjalp en liten stund mot smertene men hun sovnet jo aldri når hun hadde fått det..

syklet også mye med bena hennes, og presset de litt mot magen hennes også ristet løs etterpå.. gjorde dette og masserte med klokken rundt navlen hennes i ca 20 min et par ganger for dagen.. da fikk hun ut mye promp iallefall :)

Manuell terapaut kan nok kanskje hjelpe..

Kjenner en liten gutt som hadde en låsning i nakken og fikk ekstra luftsmerter pga det... problemene løste seg da han fikk behandlig hos manuell terapaut...

Håper det ordner seg for deg og den lille!! :)

Skrevet

Sønnen til venninna mi var akkurat sånn som du beskiver fram til 3 mnd alder. Da prøvde de manuellterapeut, og han fant ut at det var Kiss-Kid. Etter ett par ganger hos manuelterapeuten var det som å se en ny gutt. All grining og luft var borte.

Så det er lov å håpe.. Lykke til.

Skrevet

Hei,

her er noen tips (mulig du har forsøkt noen av de):

- "knebøy", hold han tett inntil deg og ta noen raske dype knebøy. Det gjør at luften i magen hans beveger seg, og kan lette dersom han har vondt.

- hold deg unna alt av melkeprodukter (ikke bare melk, men ALT. Smør, fløte, ost, alt med myse, startkultur osv. Er melkeprodukter i mye mer enn man skulle trodd...)

- hold deg unna egg og eggprodukter

- gi han litt fennikelte enten på flaske eller teskje. Trenger ikke mye, et par teskjeer to- tre ganger for dag

- "sykle" med beina hans, sørger for bevegelse i luften i tarmene

Lykke til, håper det går seg til!

Skrevet

Takk for svar:)

Vi har prøvd sukkervann endel når han har hatt veldig vondt når han skal legge seg. Det har faktisk funket, og da har han sovet godt etter det. Men bruker bare det når det er høyst nødvendig.

Som jeg skrev, så har vi prøvd nutramigen som er mme uten melk. Burde kanskje prøvd den i flere dager enn 4, men siden vi syntes han fikk enda mer vondt av den, så hoppet vi over til Holle igjen. Har også prøvd Nan og Hipp, men ble ikke noe bedre av det.

Snart bare en uke til vi skal til manuellterapauten, så jeg skal gi tilbakemelding om han finner noe eller ikke og om lillemann blir bedre eller ikke. Sambo mener det bare er tull, men jeg har et ørlite håp:)

Lillemann har vært hos bestemor i natt, så nettopp våknet opp etter 12 timers sammenhengende søvn!!!

Skrevet

Men har du forsøkt at DU holder deg borte fra melkeprodukter? Ikke bare lar være å gi baby vanlig mme, men at du selv ikke får i deg noe som inneholder enten laktose eller melkeprodukter.

Skrevet

Skjønner ikke helt poenget med det siden jeg ikke ammer:) Han får bare mme..

Skrevet

Vi har gjort et lite forsøk her. Siden det virker som lillemann sover urolig på ryggen og har vondt i magen, så la bestemor han på siden når han skulle sove til natta. Hun støttet han opp slik at han ikke kunne falle på magen. Og hva fikk jeg høre:

Han sov fra 22:00 til 08:00!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uten å være urolig.. What??

Vi skal prøve det noen netter vi også nå og se... Jeg vil jo ikke venne han til at han må sove på siden heller, men hvis det funker for han nå, så må vi jo bare. Bedre det enn å ha vondt..

Skrevet

Så bra! Mye bedre det ja enn å ha det vondt :-) Muligens han klarer å få ut litt luft når han ligge slik? Gutten min hadde også en periode på ca 2 mnd med luft i magen. Når jeg sluttet å amme forsvant det tvert! Utrolig herlig for alle sammen.. Fatta ikke hva som var grunnen, det gjorde heller ikke helsesøster, for jeg spiste og drakk nesten ingenting i tilfelle han skulle reagere. Melkeallergi var det ikke, for han får mme med melkeprotein. Har du vippestol med vibrering? Det funket kjempe bra med mini! Når han grein og hadde det vondt så la vi han i den og han sovna :-) Det skal forresten hjelpe litt på om du holder babyen litt mer oppreist når du mater han.

Skrevet

Min gutt er 2 mnd og var plaget med det samme. Vi var hos manuell terapeut fra han var 3 uker, og det har nesten fjernet alle slike problemer. Han har kiss og ble veldig mye bedre allerede etter første behandling. Resten av luftproblemene tar fennikelteen seg av :) Så det er absolutt verdt et forsøk. Lykke til :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen,

Nå har vi vært hos manuell terapaut, og gjett hvem som hadde Kiss!! Altså han fant ut at lillemann var veldig stiv i nakken sin stakkars. Stakkars lille gutten min.. Vi skal til kontrolltime igjen om fire uker, også skal vi begynne hos fysioterapaut her hjemme. Er så glad vi fant ut dette altså, bare synd vi ikke har dratt før.. Nå gjenstår det å se om luftproblemene og uroligheten blir borte:) Hvis ikke, så vet jeg hvertfall at han får behandling for den stive nakken sin. Lillemann har helt fra fødselen vært veldig flink til å holde hodet sitt oppe når vi har han på skulderen eller når han ligger på magen, så alle har sagt han er så sterk og fin, men dette har han faktisk gjort fordi det har vært vondt å bøye hodet fremover..

Skrevet

Takk for oppdateringen! Som jeg skrev i svaret på det første innlegget ditt har vår jente hatt mange av de sammen problemene som gutten din. Var hos manuell terapeut forrige uke og han fant også låsninger i nakken og bekkenet hos henne. Merket umiddelbart at hun ble mye mer bevegelig i nakken og kunne ligge med hodet begge veier uten problemer. Vi har også fått høre mange ganger at hun var så sterk og flink til å holde hodet sitt oppe helt fra hun ble født, men som hos dere var det nok mye pga av låsning i nakken. Syns det er så utrolig rart at de ikke sjekker dette nøyere på sykehuset eller helsestasjonen! Her var det seteleie og keisersnitt som begge er risikofaktorer for å få kiss. Luftproblemene er der fortsatt, men jeg syns det virker som hun er blitt flinkere til å få ut luften nå uten at det plager henne for mye nå. Manuell terapeuten jeg var hos sa det kunne ta noen uker før behandlingen får full effekt, så det blir spennende å se om det hjelper mer mot luftplagene etter hvert. Jeg er i hvert fall utrolig lettet for at det med nakken er i orden nå. Fint å ha en baby som kan se begge veier:-)

Skrevet

Håper ting ordner seg for dere.

Det er "moro" å lese at det ikke bare er vår jente som har det sånn også.

Vi går til manuellterapaut, han fant kraftige låsninger i rygg og nakke på jenta vår.

Merker ikke noe endring ennå (etter 2 behandliger: 1 på nakken og 1 på ryggen), men håper det hjelper etter neste behandlig på nakken som er om 2-3 uker.

Skrevet

Hei!

Jenta mi på 2,5 uke har de samme symtomene som dere her beskriver, så jeg vil også få sjekket henne mtp låsninger. Men så er mitt spørsmål - hva er forskjellen på hva en manuelterapeut og en kiropraktor gjør med dem? Har nemlig hørt flere som har vært hos kiropraktor og hatt samme positive effekt. Hva er det beste for de små?

Skrevet

Hei, en liten oppdatering her fra meg. Etter at vi var hos manuellterapaut har ikke lillemann hatt slike luftsmerter som han har hatt før (bank i bordet!), så det kan jo hende at det har hjulpet på det. Det er veldig veldig bra:)

Men uroligheten når han sover, er fortsatt ikke borte. Det kan jo også være at lillemann bare er sånn. Han sover som regel ikke noe særlig på dagen, bare sånne 1/2 times lurer i ny og ne. Kan sove litt mer hvis vi triller lange turer. Noen babyer trenger jo ikke så mye søvn om dagen og det kan jeg fint godta for gutten min også, men fortsatt virker det som han trenger mer søvn enn det han får, for hver ettermiddag ved 4-tiden så er han så sutrete og gråter endel og det er ikke noe som er gøy frem til leggdags ved halv åtte åtte tiden. Og det virker ikke som det er magen heller. Mat fungerer heller ikke.. Prøver å få han til å sove litt, men det blir bare sånne korte lurer som ikke hjelper. Virker som han er overtrøtt, men vanskelig å skjønne seg på disse små. Tenker kanskje at det fortsatt er noe med nakken som gjør at han ikke sover så bra på dagen, men han sover jo som regel fra åtte på kvelden til seks tida på morran (får et måltid i løpet av natta), men er endel urolig når han sover, ligger og ynker seg. Nå skal vi jo til fysioterapaut snart håper jeg, Kanskje noe blir bedre da, vi får se..

Er ikke alltid lett å være mamma, vil jo bare det beste for disse små:)

Skrevet

Er litt usikker, men anbefaler å dra til manuellterapaut først. Dersom han/hun finner ut at her må det en kiropraktor til for å løse opp, så sier de vel det.. Tror manuellterapaut går litt mer grundig til verks for å sjekke nakke osv, men knekker ikke på samme måte som en kiropraktor.

Jeg er usikker selv, men manuellterapaut koster 100 kr! Nå har jo mange hatt positiv effekt av begge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...