Ccathrine Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har et bryst som er tett på hele oversiden, men undersiden får jeg tømt. Har holdt på siden i mårest og får ikke opp dette brystet, å får jeg det ikke opp snart blir det brystbetennelse på meg. Bryste er alt varmt og fult av harde klumper. Jeg våknet sånn i mårest. Jeg har prøvd å pumpe, jeg har lakt gutten i sengen og stått på alle fire over ham og ammet, jeg har tett et varmt bad hvor jeg holdt dusjen over bryste, jeg har gått irundt med fire ull innlegg i toppen, jeg har pumpet med varmeflaske liggende oppå brystet, og jeg har prøvd å massere opp. Jeg har ringt legevakten å de sa at de kunne ikke hjelpe. SÅ hva gjør jeg nå???
Snuppa! Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Ring ammehjelpen, har de ammepoliklinikk på sykehuset der du bor kan du ta deg en tur til de, der er det masse hjelp å få.
*shehasmyheart* Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Opplevde samme her en kveld. Fikk tips på legevakta. Amme han i tvillingstilling. Altså kroppen hans utfra fra din, og hold hodet hans med begge hender. Da får han tak fra en annen vinkel. Det tok det med en gang her. Prøv. Håper det hjelper!!!
Ccathrine Skrevet 30. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2010 Hehe, jeg ringte legevakten i ca kl 11, å der var det bare mannfolk så de var det ikke masse hjelp i. Jeg får håpe jeg klarer meg til junior våkner i 6 tiden så jeg får amme i tvilling stilling:) Takk for råd til dere begge
*shehasmyheart* Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Pumpe kanskje? Håper det går greit:) God natt
b77h Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Hei. Det er ikke noe kjekt! Jeg fikk for en stund siden brystbetennelse (var mer enn bare tette melkeganger - rødstripet og varmt og vondt). Gjorde følgende; - pumpet eller ammet minst 2hver time første døgnet - masserte jevnlig rundt og rundt, forsiktig - også når jeg ammet - drakk masse vann og kuttet helt ut sukker (forer bakterier) - tok "belladonna c" - homøpatmedisin på apotek Var skikkelig elendig m feber og influensafølelse i kroppen men neste dag følte jeg meg allerede mye bedre. Mye bra info på nett om du googler brystbetennelse. Også på ammehjelpen.no (tror jeg)
Ccathrine Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. juli 2010 Brystbettenelse er helt grusomt, hadde det når gutten var 1,5uke og ble lakt inn på sykehuset i to døyn fordi jeg var så syk. Men jeg fikk opp brystet i 5tiden i natt ved å amme i tvillingstilling, skal si junior var bra sint da. En lettelse for mor, men bryste kjentest ut som et åpent sår i ca 6 timer etter på :/
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Jeg var MYE plaget med tette melkeganger med 1.mann så har en del tips: -Kok linfrø og pakk dem inn i en klut (det blir en seig masse og frigir oljer som lindrer når den kommer inn i huden, varmen lindrer også) La frømassen være så varm som du tåler og legg dem på det vonde stedet, og gå med den så lenge du kan, gjerne til den blir kald - Legg til babyen til slik at den har haken mot det stedet du har vondt. Om det er på oppsiden av brystet kan du prøve å legge babyen på senga el. og så legger du deg på alle fire over slik at haken kommer på rette stedet (de suger visst nok mest effektivt fra området der haken peker. Sørg for at puppen blir skikkelig tømt, pump etter amming om nødvendig. - IKKE amme ogte fra puppen (selv om det kan være fristende for å få lettet på trykket), dette øker bare produksjonen og kan gjøre vondt verre. - Ta en varm dusj. Bruk litt olje el og maser det vonde stedet. Maser i sirkelbevedelser, start nærmest groppen og arbeid deg utover mot brystvorta (det kommer gjerne litt melk ut da, men djør ikke noe) -Bruk ammeinnleg i ull, også nå på sommeren for å forebygge. Litt kald trekk kan være nok for en ny runde med tette melkeganger. - Kjøp lecitin på helsekost! Ble anbefalt dette selv, og for meg har det vært som en mirakelkur. Med nr 1. hadde jeg tette melkeganger minst en gang i mnd det første halvåret. Med nr 2 tok jeg lecitin og denne gangen har jeg bare hatt antydninger til tette melkeganger en eneste gang på 6mnd. Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg. Føler viskelig med deg, dette kan være skikkelig vondt! Men husk at du må komme deg til legen om dette utvikler seg til en betennelse, da må du antakelig på antibiotika.
Gjest Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Jeg har ikke så mye intelligent å si om dette, da jeg hadde samme problem selv og måtte gi opp. Men en ting har jeg lært. Ikke bruk nål. Jeg leste om å stikke ei nål inn i tilstoppede melkeganger. Desperat prøvde jeg dette og riktignok poppa det ut en liten klump og spruten sto. Stor lettelse. Hvis du skulle komme over dette rådet og prøve, har jeg bare en ting å si. Skvis heller brystknoppen som du ville en kvise (gaah, sorry), da popper de ut (om de ligger i utgangen naturligvis, du kan som regel se dem) og du trenger ikke å bruke nål (forferdelig råd). Unnskyld at jeg sier det, men melk deg selv som man melker ei ku, hehe. For å si det sånn så hjalp det ikke meg mye å massere brystet uten å klemme ut mot knoppene som på en kaviartube. :-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå