Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på dette?

For noen uker siden ble jeg sendt fra fastlege til sykehus fordi legen min mente jeg hadde svangerskapsforgiftning. Da hadde jeg høyt blodtrykk og proteiner i urinen.

Jeg var inne til målinger, og blodtrykket falt og protein-nivået var ikke veldig høyt. Så jeg dro hjem igjen.

Siden har jeg vært på legekontroll veldig hyppig. Blodtrykket mitt blir lavere og lavere for hver gang, og det er jo veldig bra. De første gangene etter sykehusbesøket fikk jeg vite at urinen min var fri for proteiner.

Men da jeg var hos legen for to dager siden sa hun at jeg hadde "eggehvite" i urinen. Hva betyr det?

Er ikke eggehvite og proteiner det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggehvite, proteiner og albumin er det samme ja:)

Er bare forskjellig hva helsepersonell kaller det. Leger sier som regel Albumin el protein, jordmødre sier ofte eggehvite er min erfaring:))

Man kan bli forvirra av mindre. ......

Det er jo også grader av utslag, enten spor, +1,+2,+3 f.eks. +3 er jo myyye utslag, ofte kan man ha spor, spes om man har utflod eller uren prøve!

Skrevet

ok.

Det kan godt hende hun sa det bare var spor av det.

Jeg husker ikke helt.

Men da vet jeg i alle fall at det er akkurat det samme.

Tusen takk.

Skrevet

Håper ikke jeg skaper forvirring nå, men trodde eggehvite var det samme som leucosyter jeg. Altså hvite forsvarsceller.

Det er i så fall ikke det samme; kan være utflod/ forurensning i urinen eller tegn på en infeksjon (feks urinveisinfeksjon). Sjekk helsekortet ditt. Hva står det pluss på? L eller p? L = leucosyter og p = proteiner.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at eggehvite og proteiner er det samme, legen og sykepleieren sa ihvertfall eggehvite og proteiner om hverandre når jeg hadde det i urinen :) I tillegg så består jo eggehvite av omtrent bare protein og vann, så det er jo logisk om det er det samme..

Skrevet

Joda, eggehvite og proteiner er samme sak! Altså for å måle om man har svangerskapsforgiftning!

Leucazytter (eller hvordan det nå skrives) er for å måle forurensning ang urinveisinfeksjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...