Reneeya Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Vesla er 3 mnd og jeg fullammer. Frem til nå har det gått kjempefint. Hun har alltid vært litt treig til å spise så jeg pleier alltid å la hun spise i en halvtime før jeg tar hun bort. Hun pleier egentlig å kose seg ved puppen men nå har hun begynt å stresse så mye når hun spiser. Suger litt til å begynne med men etter 10 min MAX slipper hu puppen, suger litt igjen, skriker, suger litt, slipper og SKRIKER enda mer. Venstrepuppen vil hun ikke ha - bare skriker, og høyrepuppen er bittelitt bedre, men mye skriking der og. Etter et kvarter er det bare å gi opp for da er hu skjempesinna.. Skjønner ingenting av dette. Hu blir helt klam når hu spiser også, men ikke så varm. Bare svett liksom. Veit hu klør en del i gommene for tiden så har prøvd å smøre litt dentinox på rett før hu spiser, men det hjalp heller ikke. Flaske tar hu fortsatt uten å protestere i det hele tatt. Vil så gjerne fortsette å amme men det er et ork å få i henne mat! Det er forresten værst på kvelden. Kan det være at hu plutselig har begynt å spise skikkelig effektivt og blir mett etter 10 min?? At hu derfor protesterer på at jeg "dytter" puppen på hu?? Noen som har opplevd lignende??
mollabell Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Hei Har desverre ikke noe svar til deg, men har det litt på samme måte. Gutten (snart 5 mnd) min drikker et par min for så å kaste seg bakover å små skrike, lager også masse lyd når han drikker. Holder på sånn på begge brystene...veldig rart. I tillegg sparker han veldig med beina, han tar det øverste beinet og sparker i min arm, er full i blåmerker. Så må drive å parere de sparka hele veien. Føler amminga har blitt stress, men håper det går over. Han har drivi på sånn i perioder tidligere også, så håper det går over denne gangen også. Det som er så rart er at om natta ligger han helt i ro og drikker, da hverken klager, sparker eller griner han. Jeg har tenkt litt på om han blir iritert fordi det ikke kommer så mye melk etter at han har ammet litt...men veit ikke om det stemmer.
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Jaaaa!! Dette er nesten identisk beskrivelse av hvordan gutten min begynte å "oppføre" seg for ca 3 uker siden.. Han er nå 11 uker.. Plutselig en kveld begynte han å bli sånn, jeg tenkte kanksje han var trøtt eller hadde vondt/luft i magen... Men etter flere dager meg urloighet og skriking viste det seg at det var litt lite melk i puppene på kvelden.. Men hos meg var det kun ved kveldsmåltidet han var urolig og han er litt urolig fortsatt, helt til flasken kommer!! (For jeg har begynt å gi han flaske med 120 ml mme på kvelden før leggingen) Han får pupp først, så flaske og da roer han seg med engang.. Har prøvd å øke melkeproduksjonen ved å legge han til oftere, men det resulterte i melkspreng døgnet rundt.. Som egentlig var litt plagsomt, det rant gjennom innlegg og senga var bløt på nettene osv.. Så en liten flaske med tillegg på kvelden funker for oss, jeg har nok melk til alle måltidene ellers i døgnet og helsesøster sa at dette var helt greit å gjøre så lenge det funker for gutten vår og han er fornøyd Men om jeg merker at han blir urolig ved flere måltid (Om jeg mister mer melk pga av flaske på kveld) kommer jeg til å øke melkeproduksjonen ved pumping og legge han til oftere på dagen.. Tror kanskje du får prøve deg litt fram for å finne ut hva det er med pia di Kan være lite melk? Prøv å pumpe deg en kveld for å se hvor mye som kommer ut.. Men det kan jo hende hun er trøtt også.. Vanskelig å forstå disse små innimellom Lykke til! Du finner nok ut av dette skal du se.. Slik at mor og datter blir fornøyd
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har også tenkt det som MOLLABELL skriver! At gutten min er urolig fordi det ikke kommer ut like mye melk og like fort som ellers.. For på kvelden må han "jobbe" litt mer for å få ut noe.. Det "spruter" liksom ikke ut som på dagene.. hehe
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Akkurat som min datter også!! Hun er 11 uker, og har vært sånn de siste dagene. Tror også som de over her at det er pga at hun får for lite melk. Enten pga at jeg har fått mindre melk eller at hun har fått et større behov. Det er på kvelden det er verst ja. På natten og morgenen er det ikke noe klaging, for da har jeg mer enn nok melk. Tror hun har blitt litt godt vant til at den melka hun trenger spruter inn i munnen hennes også, for hun gidder ikke suge hardt. Og plutselig har hun behov for mer melk og da blir det ugreit å måtte "slite" litt for å få ut melka... Jeg håper det ordner seg, med at produksjonen øker. Jeg har så dårlig erfaring med mme fra sønnen min var baby, for han måtte få mme men slet masse med magen pga det. Jeg vil forresten ikke anbefale deg å pumpe for å se hvor mye melk du har, for du kan risikere å nesten ikke få ut noen ting, og du vil da bekymre deg for det. Babyen får nemlig uansett ut mye mer melk enn du gjør når du pumper deg!
Reneeya Skrevet 30. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2010 mollabell: Ja hu sparker masse og veier med armene! Bruker den ene hånda til å skyve seg vekk hele tiden og..Hu er heller ikke sånn på morran. De tre første måltidene om dagen går helt fint! L85: Jeg har tenkt tanken med lite melk, men jeg har jo hele tiden hatt nok og hele tiden latt hu få spise når hu har vist tegn til sult. Kanskje hu bare har begynt å trenge mer..? Men da er det jo dumt at hu ikke vil spise istedenfor å spise mye å øke produksjonen :/ Jeg har gitt hu flaske etter amming to kvelder på rad, så hu har lagt seg mett og fornøyd ivertfall. Hvis det ikke blir bedre kommer jeg til å fortsette med det, for jeg har virkelig ikke tålmodighet til å styre sååå mye hver kveld. Maigutt07 + maijente10: Vet det kan være litt misvisende hvor mye man får pumpet ut. I går natt måtte jeg stå opp å pumpe fordi jeg våknet av at jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å ligge på siden (siden vesla ikke fikk i seg så mye mm på kvelden) og da fikk jeg lett ut 200 ml på kort tid. I kveld derimot fikk jeg ut 80 ml etter litt lengre tid. Og jeg VET at vesla trenger mer enn det pr måltid - og mesteparten av tiden er hun jo fornøyd, så det må jo være mer der..
sillyfilly og Olivia Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 Sånn begynte tutta mi også ved 5 mnd alder. Holder fremdeles på sånn. Kanskje hun rett og slett har blitt flaskebarn? Kan hjelpe å gi henne smokk med bare ett hull så hun må jobbe med flasken og. Olivia blir også kjempe svett når hun ammer. Vet ikke hvorfor.
Reneeya Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2010 Vi bruker bare smokk 0+ og 1+ og hu har aldri prøvd noe annet. Har gjort dette nettopp fordi jeg ikke ville vise hun hvor lett hun faktisk kan få i seg maten Ikke mens jeg fullammer ivertfall.. På den 1+ smokken er det to hull og det kommer ikke akkurat mye ut der i forhold til hva det gjør når jeg pumper. Da er det jo mange stråler i alle retninger, hehe. Hun var forsåvidt litt bedre idag. Blei ikke hysterisk, men gadd nesten ikke spise noe. Så det blei litt flaske på slutten i dag og. Og så pumper jeg etter det slik at det ivertfalll ikke går utover produskjonen dette tullet her!
MorLena Skrevet 31. juli 2010 #9 Skrevet 31. juli 2010 Lille frø var akkurat sånn rundt den aldern også.. trodde først det var lite melk, så at hun kanskje hadde vodt i nakken, vondt i magen.. alle tenkelige ting.. men konklusjonen ble at hun var rett og slett mett men ville fortsatt ligge å kose ved puppen.. så det kom melk når hun ikke ville ha.. ble mye gris og styr av dette... men hun lærte seg etterhvert en teknikk der ¨hun bare sutter såvidt og det ikke komme noe ut.. annet enn når utdrivningen sette igang... Kan det også være at melken i puppen ikke kommer fort nok ut i forhold til flasken?!
mamsen30 Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 Jenta mi er 11uker og vi sliter med det samme. Grunnen til at hun er sånn er at jeg plutselig nesten ikke hadde melk. Jeg hadde masse før, men jeg vet ikke hvorfor det har blitt litee. De siste 2 ukene har hun fått både bryst (når hun en sjelden gang vil suge og ikke bare hyle ved brystet) og mme i tillegg til at jeg pumper når hun ikke vil suge.(Stort sett kommer det ikke ut noe i pumpen, men den stimulerer ihvertfall litt tenker jeg..) Jeg har bestemt meg for å prøve en uke til med å få opp melkeproduksjonen, hvis ikke går vi fullt over på mme.
Reneeya Skrevet 1. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. august 2010 MorLena: Jeg har også tenkt alle mulige tanker, vondt i magen, vondt i nakken, overtrøtt, mett.. Ja alt jeg kan komme på Var som sagt litt bedre igjen i går, så jeg er spent på om det går bra i kveld. Hvis det ikke blir bedre tenkte jeg å ringe ned til legen å få resept på den nesesprayen og prøve den!
bitthen Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Problemet kan også være MYE melk og eller overaktiv utdrivingsrefleks. Da svelger de også vrangt og får mye luft. De reagerer også da med veiving med armene, surting/gråt og hyling. De blir aldri fornøyd fordi de bruker masse energi på å stoppe melkestrømmen som bøtter inn i munnen deres. De blir heller aldri mett (om man har for mye melk) for de får bare i seg førstemelka. Sjekk ut ammehjelpen sin nettside, der står det mye nyttig, send mail eller ring for råd og veil :-)
Snupi27 Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 jeg tok opp dette med helsesøster fordi jeg har samme problem med sønnen min på 8 uker som blir kjempe stressa og sint ved puppen, mest på kvelden. hun fortalte at om kvelden er det mindre melk i puppene så de må jobbe litt ekstra for å få melk. somregel vil babyene ha mer mat om kvelden (hvertfall min) fordi de "spiser" seg opp til natta. men det tar ca 4 timer fra babyen er ferdig med å spise fra en pupp til den er fyllt opp. dette forklarte helsesøster meg
Snupi27 Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 selvfølgelig er det jo alltids melk i puppen men ikke så fullt som det er på dagtid om du skjønner =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå