Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva skal deres baby hete hvis det blir jente?

Liker selv veldig godt Emily. Men etter å ha smakt på navnet lenge har vi blitt usikre på hvordan man egentlig uttaler navnet- hva som er mest naturlig. Er det EMMI-LI eller EMMI-LY? Eller er det mest riktig å uttale det som EMME-LI eller EMME-LY? Er dette et "tungt" navn der det kan bli mye tvil om uttale- sånn at barnet igjen og igjen må rette på folk?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142142411-navn-til-jentebabyene-og-uttale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merethe:

Om det er finere eller ikke, det klarer jeg ikke helt å se, men som den svensken jeg er, så kan jeg i alle fall bekrefte at Madeleine er den "riktige" skrive måten i alle fall :)

Uansett er det en vakkert navn til en liten pike, så skrivemåten blir sikkert ikke så viktig :)

Annonse

Takk for inspill! :) Fine navn dere andre også har sett på.

Flere som har navn å dele? Gøy å høre hva dere tenker å kalle jentebabyene 2010/2011, og se skrivemåte.Hva tenker dere er viktig i navnevalget? Er det hvordan navnet lyder, oppkalling, betydningen av navnet, skal skrivemåte være standard eller spesiell, bør uttale og skrivemåte være veldig lik for å unngå "problemer" med å alltid måtte stave/rette på uttale, at det ikke er for mange som heter det samme, eller andre ting som er viktig i navnevalget?

Tror dere det blir et "tungt" navn med Emily, slik at folk vil uttale det feil eller ikke vet hvordan man skal skrive det? Kan jo være slitsomt for barnet om ingen klarer å verken si eller skrive det rett. Synes selv at de ulike uttalene er såpass like at det ikke har så mye å si om uttalen fra andre blir litt "feil", og at det er opplagt hvordan det skrives, men ikke vet jeg. Man ser seg jo litt blind etter hvert på navnet :) Men synes det er fint, og så langt jeg vet så er det ikke et navn som er veldig "poppis", i sammenlikning med Emilie for eksempel, eller tar jeg kanskje feil, sånn som mange har gjort før meg som tror man velger et navn som ikke skal bli veldig populeært men er på vei rett opp i statistikken...? Håper å velge et navn der hun ikke må være nr 3 i samme klasse med samme navn hehe :)

Jeg synes Emily er ett veldig flott navn! Jeg uttaler det Emme-li...

vi lurer på å kalle vår lille pike Ellie.. Hva synes dere om det? Skrivemåte; Ellie, eller Elly? Liker best Ellie selv :)

Det navnet er begge enig om, når vi var nyforelsket å snakket om navn sa begge dette navnet på en mulig jente baby :) så derfor det navnet.

Lurer og på Adelheide, men jeg syns det er litt tungt...

og Dorthea.... Begge er navn etter oldemødre...

Og husk, navnet skjemmer ingen :)

god helg!!

Jeg sier Emi-ly jeg.

Til babysoon? så syns jeg Ellie var finest:)

Du kan jo bruke Adelheide eller Dorthea som mellomnavn kanskje.

Hvis vi får jente skal hun hete Alette. Syns det passer bra med jenta vår sitt navn som er Eline. Gamle navn begge to så. Men noen uttaler Eline som E------line eller Ellllline. Hvis dere skjønner. Men det er jo ikke noe fint :(

Synes de forskjellige uttalene på navnet Emily glir endel over i hverandre uansett, jeg, da. Ingen som uttaler navn med supertydelige vokaler, eller...? Ofte vanskelig å høre om noen sier i eller y når man snakker i normalt tempo. Fint navn, ihvertfall :)

Hvis babyen i min mage blir en jente(som jordmor mistenkte, men ikke var sikker på) så skal hun hete Alma - kun fordi jeg liker navnet, ingen oppkalling som noen over her hadde ;) Har omtrent aldri støtt på noen andre Almaer, men da vet jeg jo om én annen da ;)

Godt å få så mye positiv respons på navnet Emily :)

Babysoon?- jeg ville valgt å skrive det som Ellie, synes det blir den mest naturlige skrivemåten hvis det uttales med "i" på slutten istedefor "y". Kjempefint navn :)

Hadde forresten Alma "på lista" her også, godt navnevalg ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...