Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av og til at noen spør her om man skal ringe føden eller ei hvis man kjenner lite liv... jeg kan si med egen erfaring at man SKAL ringe føden . Ikke nøl og tro at det ordner seg om en stund...

Jeg må bare dele med dere jenter min erfaring:

Jeg var på ekstra kontroll på sykehuset på selveste termindato torsdag 22.07 og alt var i skjønneste orden. Men så kjente jeg mindre aktivitet på søndag 25.07 (var da 40 uker + 3 dg) og drakk isvann, spiste svisker og dultet babyen i stumpen for å få reaksjon. Kjente da litt mer liv men fremdeles var det lite. Jeg har gjennom hele svangerskapet har en relativt rolig baby i magen mot mange andre så jeg var ikke vant med høy aktivitet. Og jeg har vært veldig trygg og rolig underveis i hele svangerskapet, så jeg stresset ikke mye med dette. Uansett - jeg ringte føden og bad om å få komme likevel for det har legen og jordmor nevnt flere ganger for meg på de siste kontrollene. Magefølelsen min sa også at jeg burde gjøre det. Og fornuften sa heller en gang for mye enn for lite... Men jeg tenkte jo på at på torsdagen var jo alt fint så det er sikkert ikke noe - men jeg drar likevel for magefølelsen sier det....

Når jeg kom inn var det svært lite fostervann igjen og ujevn puls på babyen og dermed ble jeg satt i gang der og da. Jeg ble lettet for at jeg dro når jeg dro!! Legen sa at du kommer inn så pass tidlig at det ikke er blitt alvorlig kritisk. 1 døgn til så hadde situasjonen vært langt mer alvorlig og kritisk!! Hvis jeg hadde tenkt jeg var for hysterisk og latt være å ringe inn - til noe jeg trodde var bare en ekstra sjekk - så vet jeg ikke om jeg hadde hatt verdens deiligste baby i armene mine slik jeg faktisk har i dag!

Så kjære dere - ikke lur på om dere skal ringe - bare gjør det!!! Er alt fint med babyen i magen, så er det jo vidunderlig!! Er det ikke det så kan det hende at du -som meg - rakk å få hjelp akkurat i tide!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer denne, mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite!

Det er så utrolig små marginer når det gjelder babyen i magen, at det er helt unødvendig å ta sjanser!

Kjempebra at det endte godt med deg, minius;) Og gratulerer så mye med gullet!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Thumbs up!

Jeg var på en ekstrasjekk for litt over en uke siden, da hadde baby vært foruroligende stille (stillere enn vanlig) i ett døgn. Jeg var så redd for å bli oppfattet som hysterisk, samtidig som jeg var så inderlig nervøs at jeg nesten ikke turte å snakke med sambo om det, for det føltes som jeg skulle gå i stykker innvendig! Så til slutt endte jeg da opp på føden, og der var alt selfølgelig helt i orden ;-) Bare en liten stund etter jeg fikk høre hjerterytmen begynte han med sin vanlige runddans inni der...livlig krabat til vanlig dette...tror nok han merket at jeg slappet mer av. Jeg tror nesten de blir liggende og lytte litt selv, når vi går rundt og engster oss...ser ham for meg inni der hihi:-)

Men de på sykehuset var utrolig vennlige og understreket gang på gang at det var flott at jeg kom, så nå skal jeg ikke være så redd neste gang, jeg skal bare ringe dem og si at jeg kommer!

Skrevet

Bra innlegg!

Var selv en tur på føden på mandag bla. pga. lite liv, og som de sier der og så er det bedre med en tur for mye enn for lite!!

Og det er jo ingenting som er bedre for folka på føden å se at alt står bra til med de som er oppe til sjekk! Heller 1000 av de enn én som ikke har det helt bra!

Skrevet

men hva er lite liv? har ustabile babyer...sist gang var det to rolige dager og så fullt liv og så noen rolige dager igjen..reiste inn på sjekk og alt var meget bra...(pinlig bra faktisk,da hadde babyen en god dag)

denne gangen er det helt likt..rolig dager og svært så aktive dager...en kan jo bli helt forvirra..

og så forandrer jo sparkene seg...de blir mindre kraft i dem etter lengre ut i graviditeten en kommer...syntes det er så vanskelig å vite dette...

Skrevet

Nei, det er ikke så lett...

jeg kjenner og mindre spark nå enn tidligere, men mere dytt og dult og rullende bevegelser..

Men jeg kjenner på en måte bevegelsene nå, og syns jeg det er litt lite en dag, så kan jeg dytte litt i han eller drikke isvann for å "sjekke" at han har det bra.

Men jeg har vært 2 ganger på føden pga bekymringer over lite liv (i kombinasjon med andre ting da) og de sier det er bedre å komme en gang for mye enn for lite... !

Det er ikke lett, stol på magefølelsen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...