Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har en pose poteter i kjøleskapet med best før dato 25/7.. De ser fine ut fortsatt, noen som vet om de er fortsatt spiselige?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Poteter har laaang holdbarhetstid/lagringstid. Så når de gikk ut på dato for 5 dager siden er den absolutt spiselige, oppbevart riktig kan de sikkert spises til jul også.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Vanligvis merkes også frukt og grønnt bare med pakkedato, ikke med "best før" dato, så om det barestår en dato er det sansynligvis det som menes. Alt som merkes med "best før" dato kan uansett spises etter den datoen. Det er bare så lenge produsenten garanterer for 100% topp kvalitet. Det er ikke farlig å spise det senere. Når varen er merket med "siste forbruksdag" bør man derimot vurdere om varen fortsatt er bra. Som regel holder den en stund lengre, men da skal man være litt forsiktig.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Jeg ser ikke på datoen på potetene, ser bare om de ser visne ut og om det vokser ut groer. Da er de ikke så kjekke å spise.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 De er faktisk fullstendig spiselige da også. Selv om de blir litt skrukkete og groete kan de brukes, og er hverken farlig eller stygge på smak. Men man kaster dem jo gjerne da. Hvis de ikke får lys kan poteter godt lagres ett år uten å bli dårligere enn de var som ny. Ta en potet!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Ja.. Hvis det hadde vært krise i landet hadde jeg helt klart kunnet spise dem. Men nå er det mer forlokkende å kjøpe nye.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 Poteter bør ikke lagres i kjøleskapet. Et kjølig og mørkt skap er bedre. De skal nemlig ikke ha lys.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå