Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har nå hatt 5 forsøk på Volvat med inseminasjon uten hell. Tenker i baner av IVF, men der usikker på hvor dette kan gjøres, andre plasser en Volvat da. det er jo en veldig kostbar affære. Hvordan går man frem? For som lesbisk så får vi det vel ikke offentlig enda vel?? Har så mange spørsmål....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142141165-ivf-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lesbisk i et parforhold/gift har du samme rett til å bli vurdert for assistert befruktning ved offentlige sykehus som det heterofile par har. Det er kun Rikshospitalet i Oslo og Haugesund sykehus som kan tilby behandling med donorsæd.

Du må gå til fastlegen eller en gynekolog og be dem om å henvise deg til assistert befruktning.

Innenfor det offentlige er IVF ikke alt for kostbart, du betaler en egenandel på noen tusen kroner for hvert forsøk.

Flott...tusen takk for svar! Prøver å finne på nett vettu, men stor jungel og mye informasjon. Det er vel en del ventetid også vil jeg tro. Vet du hvordan det gjøres i forhold til donorsæd. Til Volvat har vi jo bestilt fra European Sperm bank...

Hei!

Tror bare det er Volvat som har begynt med IVF med donorsæd privat, og ellers er det offentlig bla på Riksen og i Haugesund.

På Riksen vet jeg at det er ganske mye ventetid. Her finner du info om dette: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet/informasjon/detaljer?p_doc_id=39373&p_prev_id=23361&p_dim_id=42727

På Riksen brukes kun donorsæd fra norske donorer, og det er ikke mulig å kjøpe fra utlandet. Såvidt jeg vet, er det lenger ventetid for lesbiske par enn for heterofile, siden ikke alle donorene godkjenner at sæden deres kan brukes av lesbiske. Da blir det mindre til oss, for å si det sånn. Jeg lurer på om jeg har lest noe om at Haugesund kanskje skulle begynne å organisere innkjøp fra utlandet, men det må du nesten ringe og høre om. Da kan det jo hende at ventetiden blir mye kortere der.

Ellers koster det 1500 per forsøk i egenandel, pluss rundt 6000–7000 i medisiner. Hvis utgiftene til medisiner overstiger 15 000 i løpet av de forsøkene dere bruker (dere får tre forsøk fra staten), så får dere igjen de utgiftene som overstiger 15 000. Dere vil altså maks betale 15 000 i medisiner i løpet av de tre forsøkene hvis dere trenger alle.

Rikshospitalet bruker donorsæd fra norske donorer, så der vil sikkert tilgangen på donorsæd ha en del å si for hvor lang ventetiden er. Det stemmer ikke helt at det er lengre ventetid for lesbiske, alle som donerer sæd nå gjør det under forutsetning av at spermen kan brukes av både heterofile og lesbiske par (i overgangen etter at den nye ekteskapsloven trådde i kraft var dette annerledes, siden de ved doneringstidspunktet ikke visste at spermen kunne brukes av andre en heterofile par).

I Haugesund har de et samarbeid med European Sperm Bank, så der kjøper man selv sæd fra åpen donor og får det sendt til sykehuset. Prisen på dette kommer da i tillegg til egenandelene og medisinene.

Vi er i behandling i Haugesund og vår erfaring er at det ikke er så lang ventetid. Vi sendte søknaden i januar, ble kalt inn til samtale i slutten av april og hadde første forsøk i begynnelsen av juni.

Annonse

Du må til legen ja, det er en henvisning som du ikke kan fylle ut selv. I tillegg må du ta en del prøver (HIV, Hepatitt, Rubella, hormonprøver).

Jeg vet ikke om fastlegen kan henvise direkte, eller om du må via en gynekolog. For vår del var det en gynekolog (på Volvat) som henviste oss videre.

de prøvene har jeg tatt i vår så det går vel bra ja... Prøvde dere insemniasjon på Volvat først eller brukte dere bare gynekolog der for dere bor i Oslo?

Volvat vil jo sikkert helst at vi fortsetter med evt IVF der, men det er ganske stive priser.....

Jeg har et strå igjen liggende på Volvat...tror jeg kommer til å prøve det siste...mens vi setter igang prosess på IVF i haugesund....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...