Gå til innhold

Kvir meg så vanvittig til førstegangskontrollen...

Anbefalte innlegg

Jeg kvir meg skikkelig til dette, for det første så er det GU jeg ikke klarer tanken på..tok det for to år siden med førstemann men da hadde jeg en kvinnelig lege.. nå har jeg en ung KJEKK mann i begynnelsen av 30 årene :/ Kjenner angsten griper meg,dette vil jeg ikke.

Andre grunnen er at jeg ikke er gått ned etter første svangerskapet så det vil si at jeg er alt for tung i fohold til høyden min ( er veldig lav) synst ikke jeg ser så skikkelig tjukkfeit ut men ja jeg har ekstra her og der. Men å komme til en slik lege og prate om ting som virkelig begymrer meg klarer jeg dessverre ikke når han sitter der og ser så kjekk og ung ut.. Og ja vet han er profesjonell og alt det der, men jeg sliter fra før til å prate om dette så legen min gjør det ikke noe bedre. Er heller ingen andre ledige leger på legekontoret så kan ikke bytte fastlege heller:/

Er 6 uker på vei og kjenner at dette øddeleger gleden for jeg kvir meg så utrolig. ( barnslig...ja kanskje er jeg det,men synst det er skikkelig vanskelig!

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke GU på første kontroll, er nok ikke sikkert du heller trenger det,,

Syns du skal glede deg til det motsatte er bevist jeg, syns kontroller iforbindelse med sv skap kun har vært av den hyggelige arten jeg, de er opptatt av at du og babyen skal ha det bra :))

Nei, gi det en sjanse, de unge legene er ofte veldig godt oppdaterte og har masse småbarn rundt seg selv i livet,, de ser ofte annerledes på ting,, Gled deg du nå, dette skal jo være kos..:)

tror ikke du tregner å bekymre deg. Har lest flere steder at de har slutta med GU hvis det ikke er noe grunn til det, blødninger ol.Hvis han vil ta GU kan du be om å bli henvist til en spesialist. Du kan jo dra å få papirene og ta de prøvene du må, å så kan du dra til jordmor å snakke om ting som plager deg. Noen tips på veien:)

I forrige svangerskap hadde jeg ikke en eneste GU før fødselen startet, og heller ikke denne gangen har det vært snakk om GU. Det er ikke så vanlig å gjøre det lenger - og hvis legen skulle begynne å snakke om det, kan du bare si nei! Legen kan ikke tvinge deg til å ta en GU. Spør i tilfelle hvorfor, og om det finnes en medisinsk indikasjon som gjør GU tvingende nødvendig (det vil det ganske sikkert ikke være).

Hvis du synes det er vanskelig å snakke om vekt, og legen begynner å snakke om vekt, kan du rett og slett si at du synes det er veldig vanskelig å snakke om disse tingene. Det forstår han sikkert.

Lykke til, du har ikke noe å grue deg til når det gjelder den første svangerskapskontrollen. :)

Eg hadde ikkje GU med førstemann heller (det er 1,5 år sidan)-og har også høyrt at det IKKJE er vanleg lenger så sant det ikkje er noko heilt spesielt. Eg hadde nokre GU'er mot slutten av svangerskapet pga at babyen holdt på å komme mange veker før tida, men hadde det ikkje vore for det så hadde det nok ikkje blitt noko ekstra før sjølve fødselen.

Godt tips om å få henvisning visst legen meinter det er nødvendig med GU av ein eller anna grunn, og så kan du gå til jordmor kanskje?

Skal forresten til min første kontroll hos legen tysdag-og rekner ikkje med det blir noko GU då ;) Ihvertfall kjem eg ikkje til å ta den, heilt unødvendig å "pirke" inni der unødig når ein er gravid!

Annonse

Om det blir GU eller ei avhenger nok av når du sist tok celleprøve. Et tips jeg har er å be om henvisning til gynekolog. Da slipper du å forholde deg til dette hos fastlegen og eventuelt ta GU hos en kvinnelig gynekolog med avtale. Lykke til!

Jeg hadde GU på første kontrollen med førstemann, men det var en gammel lege som sikkert hadde litt andre rutiner. Med nr. 2 fikk jeg tilbud om det, men takket nei. Og nå har jeg vært og tatt celleprøve, så da ble det GU denne gangen:) Men jeg har også en kjekk ung fastlege i begynnelsen av 30-åra, så jeg bestilte time på en privat klinikk for å få ta celleprøven... Og jeg har tenkt å ta alle svangerskapskontroller hos jordmor. Var det jeg gjorde forrige gang, og syns det var veldig koslig...:) Føler også att jordmødrene har bedre forståelse hvis det er noe vi er bekymret for og sånn...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...