Gå til innhold

Min 4 dager gamle baby vil ikke suge fra puppen:( Råd?

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert den vanligste historien, men jeg er nå litt fortvilt likevel.

Har ei nydelig jente som er 4 dager gammel i dag, og hun nekter å suge av puppen. Legger jeg henne der, blir det bare hyl og skrik. Ved noen anledninger får jeg henne til å ta ett bryst, men da skal hun i allefall ikke ha det andre, selv om det er tydelig at hun ikke er mett.

Hun gråt så ekstremt mye de første dagene, at vi forsto at hun ikke fikk nok melk. Så da begynte jeg å pumpe, og gi på flaske. Jeg har greit med melk. Ikke kjempemye, men jeg pumper til sammen ca 60 ml hver tredje time, og det ser ut til å være greit for babyen. Imidlertid har jeg, som det går frem, mer eller mindre gitt opp å få henne til å suge, og det synes jeg er leit.

Noen som har erfaring med at det går lettere å få babyen til å suge når man får mere melk?

Fortsetter under...

Melken pleier jo ikke å komme før de er 3-4 dager gamle! De første 2-3 dagene har man nemlig ikke melk, kun råmelk, som bare er noen få dråper her og der... Så ikke rart du synes du har lite melk... Har du hatt skikkelig brystspreng enda? De fleste pleier å få det når melken kommer for fullt, sjelden noe å ta feil av...

De første dagene, ukene bør man legge barnet til brystet hver gang det gråter for å få etablert produksjonen.

Skjønner godt du har det vanskelig og er fortvilet, husker godt hvordan det var med førstemann, mye usikkerhet etc.

Anbefaler deg å ikke gi opp enda, husk det kan være tøft og vanskelig i starten! Hvis hun sliter med å få ordentlig tak, løp ned på helsestasjonen med henne og be om å få hjelp til å finne riktig teknikk, hun må gape høyt før hun får brystet i munnen og underleppen hennes skal være krøllet utover.

Det anbefales å gi bare ett bryst om gangen, da melken i brystet blir tykkere og fetere mot slutten av måltidet. Og masse lykke til til deg!

Hilsen andregangsmor som hadde liten baby nr 2 som ikke klarte å suge skikkelig før han vare 1 uke ca... Snart 4 mnd og fullammer enda:)

Ps Bare spør om det er noe mer du lurer på.

Må bare si: få hjelp!!! for de første døgnene kan være laaaaange dersom baby gråter mye og det er ting man føler man ikke mestrer! *Trøst til deg*

Håper du kan dra på helsestasjonen og be om hjelp!

Hei og takk for svar! Jeg har time på helsestasjonen på mandag, håper jeg kan få noe hjelp der. Jeg synes ikke melkeproduksjonen min tar seg opp i det hele tatt, tapper ca 40 ml til sammen hver 2. time, og det holder ikke når baby vil ha nesten 100 ml hver tredje time. Så da får hun endel tillegg, noe hun gulper opp det meste av. Stakkar! Huff a meg, fortvila altså. Særlig siden jeg ikke tror problemet er at hun ikke får ordentlig tak på puppen, jeg tror hun synes den sitter for "hardt", for mye anstrengelse å få ut veldig lite melk. Så derfor blir hun bare rasende hvis hun blir lagt til puppen.

Kjip følelse å ikke ha nok mat. På sykehuset sa det til meg at jeg hadde masse melk, kan ikke skjønne det! . Men men, det ordner seg vel. Tusen takk for tips, i alle fall.

Klem fra

Hei, håper du har fått orden på ting nå? Det kan være vanskelig å få babyen til å suge når hun har vent seg til å drikke fra flaske.

Hvis du trenger mer hjelp vil jeg anbefale deg å kontakte en ammehjelper eller ammepoliklinikk dersom det finnes i nærheten. På www.ammehjelpen.no finner du også en masse gode råd, samt telefonnr. til ammehjelpere der du bor.

Lykke til, og husk at du er en like god mamma dersom du ikke får til ammingen!

Ikke slutt å prøve enda:-) det kan hende at du plutselig får det til. Jeg erfarte at ammeteknikken hadde alt å si i begynnelsen. Altså brystvorta rett under nesa til babyen. da skal babyen selv føre munnen dit.

jeg har også noen det har hjulpet å bruke ammeskjold.

Jeg har hørt at grunnen til at babyene gulper er for å få opp produksjonen. Dersom hun gulper opp all tillegget er det nok egentlig ment som en reaksjon for deg.

Babyene har også mye reserve å gå på fra svangerskapet. Kontakt ammehjelpen. de hjelper deg når som helst. det kan ta litt tid å få svar på mail hos de så jeg ville heller ha ringt.

Lykke til og ikke stress:-)

Annonse

Kanskje ikke verdens mest motiverende når du har en ukegammel baby, men min nekta også ta puppen. Jeg prøvde en del i starten, men kutta stort sett ut fordi det ble stress. Pumping og flaske fungerte veldig fint for oss. Etter nesten 12 uker tok hun puppen, og et par uker etter det klarte hun suge nok til å gå passe opp i vekt. Så det går an selv om det kan ta litt tid også.

(Jeg kjenner ikke så mange andre som har pumpet like lenge.)

Jeg sleit også med å amme i begynnelsen pga at han ikke fikk ordentlig tak, han skreik og skreik og hele greia ble egentlig mer stress enn kos for oss begge. Pumpa meg og ga på flaske istedefor og syns det fungerte greit, bortsett fra at han finn mye luft i mgen da.. Så ble jeg tipset av jordmor å bruke ammeskjold, det fungerte kjempe bra for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...