flypapir Skrevet 29. juli 2010 #1 Del Skrevet 29. juli 2010 Tar dere alltid tidlig ul ved senere graviditeter? Jeg mistet to ganger mellom de to barna jeg har (en sa og en ma). Nå er jeg gravid igjen, men har i grunn ikke kommet på at jeg kan be om tidlig ul pga dette. Tror heller ikke jeg skal gjøre det da jeg foreløpig er ganske avslappet og ikke har hatt noen blødninger (men dette kan jo raskt endre seg)... Hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peispå! Skrevet 29. juli 2010 #2 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg har kun hatt en MA(en er en for mye..) Fikk så vanvittig sjokk da jeg oppdaget at det hadde gått galt, at angsten for at dette skulle skje igjen har vært så stor at jeg etterspurte en tidlig UL da jeg ble gravid denne gangen. Hadde desverre ingen anelse på at noe var galt sist, og det ble ikke oppdaget før i uke 14. Har vært på UL i dag, uke 7 og det er med stooooooor lettelse at jeg fikk se et lite hjerte som jobbet:-) Bare vær glad dersom du ikke stresser så mye med UL o.sv selv om du har opplevd å miste. Dette er så individuelt. Og selv om jeg anser meg som avbalansert og realistisk til det meste, gnagde det veldig denne gangen og jeg har det 100 ganger bedre idag etter UL:-) Jeg spurte bare legen om han ville sende en henvisning på grunnlag av dette, og jeg fikk svar og time kun en uke etterpå:-) De fleste er nok velvillige på dette området når man har mistet før. Hadde jeg ikke fått det på henvisning, så hadde jeg glatt betalt privat! Tenker jeg gjør det en siste gang rundt uke 11-12. Vil ikke være en som "utnytter" UL-tilbudet for mye, var mest viktig denne første gangen for å påvise hjerteaktivitet, og se at den lå på riktig plass o.s.v,. Privat UL neste gang altså:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142139005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest H to the Izzo Skrevet 29. juli 2010 #3 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei! På besøk fra 2. trimester her. Jeg har mistet tre ganger; to før et vellykket svangerskap og en etter. Jeg fikk utredning, og det viste seg at jeg har en arvelig sykdom som gjør at jeg får blodpropp lettere. Nå er jeg 24 uker på vei med det som forhåpentligvis blir nr. to. Når jeg har mista før har spirene dødd i uke 7 og to ganger i uke 8. Derfor fikk jeg UL da jeg var ni uker slik at jeg skulle få vite om vi var over kneika denne gangen. Det var vi heldigvis. Så var det den vanlige i uke atten, og så får jeg en til når jeg er noen og tredve. Dette er noe legen foreslo. Jeg tror det er lettere for meg å få det siden jeg har en diagnose. Jeg tar selvsagt medisiner i tillegg. Om jeg var deg ville jeg kanskje ha bedt om en UL i uke ni eller ti siden det vanligvis går greit om man kommer over den tiden. Legen min sa at de viktigste organene dannes før dette, så om spiren fortsatt lever så går det antakligvis bra. Det er kjempefint at du er avslappet med tanke på dette, for ingen har godt av å bekymre seg. Det går nok fint, vil jeg tro. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142139119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flypapir Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg tror nok at det er flere grunner til at jeg er såpass avslappet denne gangen. For det første har jeg jo fått en frisk sønn etter at jeg mistet. En annen ting som nok også påvirker er at denne graviditeten ikke var planlagt. Det har dermed blitt mindre tid til å tenke og bekymre seg... Jeg skal til lege 26.august, er vel da rundt 9 uker på vei. Synes hun det er en god ide med ul da tar jeg gjerne en, hvis ikke er det vel greit å vente til den ordinære med mindre noe skulle skje (har blødd i alle mine svangerskap, så er vel ikke helt usannsynlig at det skjer denne gangen også)... Takk for svar hvertfall, så greit å vite hva andre i lignende situasjoner gjør... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142139396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
har4barn Skrevet 30. juli 2010 #5 Del Skrevet 30. juli 2010 Mellmo nr 3 og 4 opplevde vi to MA hvor den første ikke ble oppdaget før ul i uke 18. Den neste ble oppdaget på tidlig ul i uke 8. Etter det fikk jeg helt angst for ul. Ventet bare å se en død baby hver gang.Klarte nesten ikke å se på ul på tv. I det siste sv.skapet som gikk bra, fikk jeg to tidlig ul, men grudde meg forferdelig hver gang, jeg unngikk til og med at jordmor sjekket hjertelyd på kontroll pga at jeg var redd hun ikke fant den. Nå er jeg gravid igjen - nesten 8 uker - men har enda ikke bestilt kontroll. Er usikker på om jeg skal bestille meg tidlig ul. Litt sånn pest og kolera for min del. 1: tidlig ul: enten se en død baby/ingenting eller se at alt er i orden og dermed slappe av og nyte sv.skapet. 2. ikke ul: bare regne med at alt er bra, og det er det, eller at jeg går lenge før det evt blir oppdaget at noe er galt. Jeg hadde inge blødninger eller smerter ved mine MA, og alle sv.skapstegn var tilstede. Det var kun ul som viste at noe var galt. Dette gjør at jeg ikke føler jeg kan stole på kroppen min. Vi får se hva jeg gjør etter hvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142140579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Mammatil3små♥ Skrevet 30. juli 2010 #6 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg har hatt 2 sa (tvillinger i uke 12 og 16, og en i uke 6) før jeg fikk guttene , og jordmor syns da att det var på sin plass med tidlig ul i begge graviditetene etterpå (de hadde skrevet habituell abort på papira mine, så tvillingene ble nok regnet som to, siden det var så langt imellom og vi hadde undersøkt tvilling nr. 2 med ultralyd flere ganger i mellomtiden for å passe på att han hadde det bra). Hadde også en del blødninger med førstemann, og ble stort sett sendt på ultralyd hver gang for truende abort. Denne gangen hadde jeg tenkt å klare meg uten, så lenge det fortsatte å virke så normalt som det gjør nå... Men har tatt hcg målinger som var så høye att de ville sjekke med ul likevell...Så har jammen vært på en ul allerede, og skal på en til om 14 dager... Men det er jo veldig beroligende å vite att der faktisk er liv da:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142141761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemonia Skrevet 30. juli 2010 #7 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg hadde en MA/SA før førstemann. Nå har jeg risikosvangerskap så jeg får UL i uke 7-9 uansett, og har ikke følt behov for ekstra UL hverken forrige gang eller denne gang pga MAen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142138883-dere-som-har-mistet-en-eller-flere-ganger/#findComment-142142896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå