*TuttiFrutti* Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Nettopp vært på kontroll og fikk litt hakeslep da jeg så tallet på vekta! Storesøster veide dette da hun var 9 mnd.. Men men, alle er forskjellige! Lillesøster er ei stor og flott jente! Ble nysgjerrig på hvor mye mat andre babyer på ca samme alder og vekt spiser? Får mme (som storesøster også fikk da hun var baby) og begynte såvidt med grøt på mandag (som hun var ivrig på!). Dessverre sa helsesøster at vi burde drøye med grøt da hun er litt treg i magen (får 6 ml laktulose per dag for å "hjelpe systemet") og heller innføre frukt som banan, mango og avokado. Hun spiser ca 700 - 900 ml mme per døgn, ca 200 ml om gangen, men gjerne med 4 - 5 timers mellomrom. Sover ikke mye på dagtid, men heldigvis (bank i bordet) mest om natten. Legger seg mellom 19 - 21 og sover til 6 eller 7 avbrutt av 2 - 3 flasker. Hvordan ser deres mat og søvn rutiner ut?
Nikki 75 Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Min gutt er straks fire måneder gammel, og veide 8 kg nå i uka. Han er ganske stor, men ikke tjukk. Han har bare fått MME til nå, men vi skal forsøke å innføre grøt nå. Men det er greit å gi banan og slikt også fra fire måneder altså?
*TuttiFrutti* Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2010 Er visst det. Man skal styre unna sviskepuré da det kan gi mageknip. I butikkene selger de diverse fruktpuré fra 4 mnd også. Sover gutten din gjennom natten eller får han mme da også? Hvor mange ml i døgnet får han?
mozongen Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Lillemann her veide 8200 fire mnd gammel;) ikke tjukk,men stor og lang;) han spiser 180ml hver 4 time..og 2 ss grøt til kvelds,begynte da han var fire mnd,blir 5 mnd 11 aug..får siste måltid kl 20,og sover fra 21-22 tiden til 7-8 tiden,uten mat hele natten;) han har sovet hele natten lenge..men da måtte han ha ett mme måltid kl 22 også...nå holder det hele natten grunnet litt grøt tror jeg;) Her er det litt opp og ned med soving,men sover stort sett tre fire timer etter frokost i 7 tiden,våken 2 timer,sover tre osv..
mozongen Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 ..grøten får han forresten sammen med melken....får først halve flasken med melk(ellers gråter han bare,går for tregt med grøten når han er så sulten;)så får han grøten,deretter resten av melken;) stoor fornøyd gutt etter kveldsmat;)
Tyttebærsyltetøy Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Min jente veide 8620 g når ho var 4 mnd... det er nå en mnd siden, har ikke veid henne etter det... Det er helt merkelig å ha en sånn michelin-unge, for storesøstra var så lita og tynn, Ho veide 8090g når ho var 10 mnd... For det er virkelig en michelin-unge! valk på valk på valk...:-) Men ho er jo utrolig nydelig da! hehe... syns jeg da! Får kun morsmelk. Aldri smakt noe annet. Ikke begynt med grøt enda, tenkte jeg skulle begynne å prøve med det snart. Sover greit, spiser en gang om natten, og har 2 sovinger på dagen. Ca 1,5 time hver gang. Har 5-6 måltider i døgnet.
Nikki 75 Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 Det er litt vanskelig å svare... Han HAR sovet gjennom natten en stund, men i det siste har har vært våken 1-2 ganger før kl. 7. Derfor prøver vi oss med litt grøt nå, for å se om han sover bedre... Eller velling da, grøten vil han ikke ha foreløpig. Forsøkte med litt most banan i dag, men det var heller ikke pop. Han brakk seg... Men det er vel en vanesak Han drikker nok 200 ml x 5 ganger daglig, til vanlig - samt en gang om natten stort sett...
Annci<3 Skrevet 29. juli 2010 #8 Skrevet 29. juli 2010 10 kg på sist kontroll, nå er han snart 5 mnd.. Veide 4,1 da han ble født, så han har rast opp i vekt. Men han har lengden også, var vel 7,1 på kontrollen, så helsesøster ble litt overraska og lurte nok på hva i all verden vi forte han med. Jeg amma først, men måtte slutte og gå over på mme. Spiser vel opp mot 1 L i døgnet. Sover natten gjennom. Sover også mye på dagtid. Når han begynner å bevege mer på seg så jevner nok vekta seg mer ut :-)
aiek Skrevet 29. juli 2010 #9 Skrevet 29. juli 2010 Hei! Jenta mi er akkurat blitt 5 mnd og veier 10kg.. 600 gram mer enn hva storesøsteren var når hun var 1 år! Så de er veldig forskjellige....Har noen valker her og der men er veldig lang, skal på 5 mnd kontroll på mandag så det blir spennende å høre hva helsesøster sier denne gangen. Hun har bare fått MM og har akkurat startet litt med introduksjon med litt smaker. Har gitt henne smaken av banan, kivi, svisker. Men det er bare litt på en tskje, siden vi startet for noen dager siden. Jeg fikk beskjed at banan kunne virke stoppende for magen, men svisker og malt var bra. Men siden hun er litt over gjennomsnitt stor fikk jeg beskjed om at det var lurt å begynne med frukt og grønnsaker istedenfor grøt. Vi er oppe ca kl 0730 og hun legger seg kl 20, da sover hun hele natten uten mat. Fra hun var 4 uker har hun sovet fra kl 22-06, så vi har vært veldig heldige. Men hun sover ikke mye på dagen, da blir det alt fra 1-3 timer totalt.
Snuppa! Skrevet 29. juli 2010 #10 Skrevet 29. juli 2010 Gutten min er ikke stor, men svarer på mat spm ditt. Han er 6,5 kg og 4,5 mnd. Han får også mme, han spiser 5 ganger om dagen ca, 150-180 ml, har så vidt begynt med grøt nå, sover hele natten. Hvor mye spiser deres mme barn?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 29. juli 2010 #11 Skrevet 29. juli 2010 Vi begynte med fast føde da hun var 4mnd, og begynte da med avokado og bananmos. Etter et par dager ga vi potet og gulrot mos, så potet og brokkoli, og så byttet vi mellom de 3. Det er bedre å begynne med grønnsaker enn grøt, da grøt er tungt for fordøyelsen. Mye sunnere er det og, med masse gode næringstoffer. Avokado er jo supermat, er veldig lik morsmelken i næringsinnhold, inneholder nesten alt et menneske trenger. Er også rik på c vitaminer og jernet i avokadoen er lett opptagelig. Så kjør på med det Vi innførte ikke grøt før hun var 7 mnd, og det var det siste hun prøvde, etter kjøtt og fisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå