Bellbaby Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Vi har en 6 uker gammel gutt og en 2 1/2 år gammel gutt. Storebror er veldig snill og god mot baby, men gir utløp for "sjalusien" ved å ikke sove om natta.. Han har alltid sovet bra, så dette er nytt for oss. Jeg hadde trodd det ville bli bedre nå som 6 uker har gått, så nå begynner både pappan og jeg å bli veldig slitne. Nattamming pluss en storebror som våkner hver time eller noen ganger også er våken over lengre tid på natta.. det ble mer enn jeg kunne forestilt meg. Er det noen som har opplevd det samme og som har noen råd? Vi kan ikke ha storebror på soverommet vårt, da han ikke sover bra der heller og da vekker baby hele tiden. Han har også blitt veldig klengete på meg og blir hyperaktiv eller rampete når jeg ammer, til tross for at jeg gir han så mye oppmerksomhet som mulig ellers. Han er også generelt mer hyper nå enn før pga mangel på nok søvn. Til uka skal jeg ha begge guttene alene og er redd for hvordan det skal gå uten pappan som hjelper til.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Vi har omternt samme aldersforskjell på våre.. Nå har yngste blitt 6mnd og begge har nå funnet sin nye plass i familien. Jeg var veldig obs på dette med sjalusi i begynnelsen. Hadde som mål å få litt alenetid ute med eldste en gang for dagen. Enten var det pappa som hadde minste ellers sov hun ute og vi var og lekte i hagen ol. Dette holdt vi på med en stund, men nå har det selvsagt sklidd ut. Ellers har jeg forsøkt å inkludere eldste i stellesituasjonen, han har ofte "ansvaret" for å vaske stompen til lillesøster. Så prøver jeg å poengtere at nå er det din tur, og da må lillesøster vente.. blir mest litt måting, men føler det fungerer. Er jo naturligvis noen episoder, særlig ved amming at jeg merker han kan være litt sjalu. Men stort sett får det veldig greit og det er tydelig at de er glade i hverandre. Ang søvn hadde vi litt samme problem. Her ble problemet "løst" ved at storebror ofte havnet i senga vår iløpet av natten(gikk greit ettersom babyen alltid sover i sin egen seng rett ved siden av min). Men da har vi jo da nå et problem med å venne han av dette. Nå sover pappaen inne på rommet til storebror om han våkner på natta. Alternativt kan jo man ha en madress ved siden av sengen slik at de slipper å ligge i foreldrenes seng. Så tror jeg det er viktig at de har mest mulig like "rettigheter". Her skulle storebror plutselig ha pupp i en alder av to år, men han mistet fort interessen når han visste at han fikk om han ville ha..
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Et tips jeg fikk av en annen flerbarnsmor var å lese til den eldste når den minste ble ammet. Har ikke funket så godt for oss..Men kan absolutt være verdt et forsøk..
Mjølkekua Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Huff det høres slitsomt ut! Vi opplever at vår gutt på ca 20 mnd blir rampete og hardhendt om jeg er mye med lillesøster (v amming el). Han har ved en anledning bitt lillesøster i tåa og en annen gang har han klemt hånden hennes vel hardt. Antar dette er utløp for sjalusi. Ellers er han veldig snill og "hjelper" til med lillesøster. Finner fram bleie, kaster den gamle.. Titter fælt for å se om lillesøster har "bæsjet". Gir henne også gode klemmer etc. Han sover heldigvis godt på natta. Rart hvordan sjalusi kan få utløp og spesielt kjedelig er dette med våkennetter. Har ingen andre råd enn å prøve å få han til å delta i stell etc. slik at han føler seg verdifull som storebror. Men dette gjør dere sikkert? Spennende å se andres erfaringer!
Smily84 Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Sover han fortsatt på dagen? Vi hadde det veldig likt som deg, når eldstemann ble storebror begynte han også å våkne mye oftere på natten, og kunne også være våken 1-2 timer noen netter. Løsningen ble å kutte ned på dagsøvnen, da forsvant problemet nokså fort:) .Kanskje det kan være verdt å prøve for dere også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå