Gå til innhold

Gravid og ost - BRIE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som spiser ost, eller spiste brie?

Elsker brie og fikk akutt lyst på det nå!!

Fortsetter under...

Skrevet

Sorry=( skal ikke spises av gravide.. Jeg elsker brie så jeg feiret med det når jeg kom hjem fra sykehuset etter fødselen.. Var så vidt mannen fikk smake=)

Skrevet

kjedelig... får holde meg borte fra det :-(

Skrevet

JO det er en type brie en kan spise, men må i ostedisken - osten må være pasturisert. Dvs de dreper bakteriene ved pasturiering/oppvarming over 60 grader.

Nå må du ikke ta feil med homogenisert, der bryter de bare ned fettcellene.

Alstå pasturisert. Det står som regel under osten. Og de selger den i allefall på meny og spar.

Skrevet

I utgangspunktet kan gravide spise oster så lenge de er pasteurisert. Det er i norge lovpålagt å merke alt som ikke er pasteurisert VELDIG tydelig.

Tine har f eks ikke oster som ikke er behandlet på denne måten.

Men likevel har folkehelseinstituttet gått ut med en generell advarsel mot alle mykoster, også de pasteuriserte - for å være på den sikre siden.

Så : Er den pasteurisert, er det minimal fare. Er den ikke det - styr unna.

Skrevet

Jeg spiste brie som var pasteurisert. Ikke like godt, men god for det. Anbefalingen om å ikke spise brie i det hele tatt fikk jeg ikke med meg, da jeg var i utlandet mesteparten av graviditeten og bøkene jeg hadde (samt legen min) bare sa at det var super viktig å unngå upasteuriserte melkeprodukter.

Du må nesten ta en vurdering selv...

Annonse

Skrevet

For ca 3år siden var det en dame, gravid med tvillinger, som var innlagt på Rikshospitalet. Hun fikk servert brie som var pasteurisert der, den inneholdt dessverre listeria som hun ble smittet av og resultatet var at hun mistet begge barna hun var gravid med. Etter det skjedde begynte myndighetene å fraråde at man spiser myke og halvmyke oster selvom de var pasteuriserte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...