Feminuch!<3 Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 Jeg har tenkt til å opprette en sparekonto til barnet når det blir født. Tenkte å sette av et fast beløp i måneden på 500 kr eller noe. Så har de penger til de blir eldre med tanke på utdanning og lappen og sånne ting. Flere som skal opprette konto? og hvor mye tenker dere å sette inn i måneden?
Tigergutt Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 Jeg har sparekoto til babyen, men har opprettet den i mitt navn. Etter tips i fra banken! Sparer man en del opp gjennom årene, så har barnet plutselig en "formue" og har ikke rett på stipend men kun lån! Er jo mulig å gjøre om konten i etterkant, men slik bli vi rådet å gjøre det i fra DnbNor.
Gjest Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Vi har tenkt til å sette av barnetrygden på en slik konto. Forløpig har vi en egen "babykonto" hvor vi sparer 2000,- i mnd, men dette er mer for vår egen del, for å ha penger til å kjøpe inn alt utstyr man må ha både før og etter fødsel. Men en egen konto til babyen fra hun blir født, vil det bli satt inn barnetrygden på
Kaya25 Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Jeg kan anbefale å sette inn penger i Overformynderiet. Det er veldig god rente, bedre enn alle banker. Min far satte inn penger der til meg og min bror da vi var små, og det har fungert supert! Når det gjelder stipend senere, er den grensen ganske høy, og den blir bare høyere med årene. Ville ikke bekymret meg for det, hvis ikke dere skal spare veldig mye da;-)
april*82 Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 Jeg er litt usikker på dette faktisk... Jeg tenker at barnetrygden skal brukes til det det faktisk koster å ha et barn. Å sette den inn i sin helhet på en konto som barnet bare skal få når h*n blir 18 blir ihvertfall feil i mine øyne. Jeg tenker også at barnet må finne seg i å ta opp studielån og ta ansvar for egen økonomi når h*n blir såpass gammel. Vi kommer nok sikkert til å opprette en konto som vi setter inn penger på når det passer sånn Det er jo også greit å ha en konto å sette inn eventuelle bursdags-, konfirmasjonsgaver og lignende på. Men å sette av hele barnetrygden hver måned kommer vi ikke til å gjøre. Flere som skjønner tankegangen min, eller er jeg streng og "gammeldags"?
AO3 Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Vi har en sparekonto til sønnen vår hvor vi setter inn barnetrygda, og regner med vi vil gjøre det samme til nestemann også - med mindre vi får så store endringer i privatøkonomien at vi trenger pengene i husholdningen.
magica fra tryll Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 Jeg tenker som deg, april-82. Vi bruker de pengene på 2 sos-fadderbarn istedet. Barna våre har jo alt de trenger og mer til:)
Kyllingbein Skrevet 29. juli 2010 #8 Skrevet 29. juli 2010 Enig med dere. Jeg har en konto til mine men setter bare gaver inn der stort sett. Jeg sparer ikke 6000 og slik i året til barn som har absolutt alt de trenger fra før av. Men en konto er jo kjekt.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 29. juli 2010 #9 Skrevet 29. juli 2010 Tigergutt: Det var jo egentlig ganske smart, men hva hvis du faller fra, vet noen da at det er penger til barnet, og ikke vanlig sparekonto? Vi ble nemlig anbefalt av DnbNor å opprette i barnets navn i tilfelle det skulle skje
Gjest Skrevet 30. juli 2010 #10 Skrevet 30. juli 2010 Til april*82: Foreldrene mine og foreldrene til mannen min hadde ikke råd til å sette av noe ekstra til oss i måneden mens vi vokste opp. Vi ble "sendt hjemmenfra" uten noe ekstra hjelp. Jeg kunne tenkt meg å hjulpet barna mine litt på vei. Jeg vet selv godt hvor vanskelig det er å etablere seg. Det kommer godt med å ha penger "på bok" når man skal flytte for seg selv. Det er ikke snakk om at barna blir bortskjemte av den grunn. Jeg tenker som så at om man har råd til å sette av barnetrygden, så må jo det være greit. Jeg kunne jo sagt det på en annen måte; "vi setter av 1000,- i mnd", også bruker vi barnetrygden på barnet. Hadde du oppfattet det annerledes da? Vi har også tenkt som så at disse pengene får ikke barnet før det flytter ut, det er ikke snakk om vill festing på 18-årsdagen, med fri tilgang på kontoen. Bursdagspenger syns jeg barnet skal få bruke som det vil, det samme med konfirmasjonspenger om det skulle være aktuelt. Det er jo også opp til oss foreldre og lære barna våre god økonomisk sans
MyLittlePony Skrevet 30. juli 2010 #11 Skrevet 30. juli 2010 Hei! Vi kommer til å spare penger til ungen ja. Har ikke snakket om hvor mye, men kommer sikkert til å være litt her og litt der...samt gaver og slikt. Veldig lurt å gjøre det, for da får ungen en litt grei start på livet når den blir "voksen". Er jo ikke snakk om at ungene skal "få det så enkelt" som noen her sier, men feks å ta billappen i dag koster jo en formue! Så da er det jo greit at ungen har mulighet til å bruke disse pengene på det :-) Jeg hadde en konto som pengene jeg fikk til bursdag/jul/konf etc ble satt inn på + at jeg antar at mamma og pappa satt inn litt ekstra innimellom. Dette oppmuntret meg til å spare selv, noe som igjen har gjort det letter for meg senere i livet :-) Pengene ble aldri "sløst" bort, men var der som en back-up i tilfelle :-) Så ja, mine barn skal ha sparekonto og LÆRE seg å spare! Kjempeviktig! :-)
MyLittlePony Skrevet 30. juli 2010 #12 Skrevet 30. juli 2010 ...anbefaler at de som vurderer å sette penger i overformynderiet vurdere dette nøye, og sjekker opp reglene! Når pengene står på en slik konto har ikke foreldre eller barn råderett over pengene (barna får det når de er 18 år). Overformynder kan invistere pengene som dem vil, og tape dem om de ikke er forsiktige. Videre så er det overformynder som bestemmer hva barnet kan bruke pengene på, slik at dere må "søke" overformynder om dere feks ønsker å kjøpe en PC etc. Jeg har hørt mye rart om denne ordningen, og ville nok ikke latt en ukjent voksen person tatt over styringen over mine barns penger. Ang denne grensen for "formue" tror jeg den er ganske høy, så jeg tror ikke det er noe problem for "vanlige" sparere...men å ha konto i sitt eget navn er ikke så dumt det heller,,,og om foreldren skulle stryke med, så vil vel den andre foreldren vite hvem sine penger dette er...event så bør jo dem som skal ta oppgjøret etter et slikt døsfall forstå hvem sine penger det er når kontoen er merket barnas navn!? Og til syvende og sist så er det jo barnet som arver foreldrene...så ser ikke helt det problemet...
april*82 Skrevet 30. juli 2010 #13 Skrevet 30. juli 2010 Det er nok bare litt forskjell på hvordan man velger å gjøre dette i praksis, tenker jeg Jeg vet med sikkerhet at dette barnet kommer til å få alt det trenger og mere til, og kontoen kommer til å fylles opp selv om det ikke blir med en månedlig fast sparing. Hehe, jeg gruer faktisk for at hun skal bli litt bortskjemt. Jeg fikk aldri barnetrygden satt av hver måned, men hadde såklart en konto der større gaver (fra snille onkler, konf, etc) ble satt inn. Pluss at jeg sparte på den selv. Lappen fikk jeg mot at jeg hjalp mamma & pappa med et oppussingsprosjekt en hel sommer, det var en kjempegrei løsning synes jeg. Og nå er det snakk om at jeg skal få en god del penger i forbindelse med huskjøp. Jeg tror nok de fleste hjelper barna sine i så stor grad de klarer, bare på ulike måneder
Mus Skrevet 30. juli 2010 #14 Skrevet 30. juli 2010 Jeg tenker osm flere over her, jeg kommer ikke til å spare til barnet. I tillegg til mange andre grunner, tenker jeg at det beste jeg kan gjøre for barne mine på økonomifronten er å selv ha en trygg økonomi med mest mulig nedbetalte lån. Da kan vi hjelpe på forskjellige måter om det skulle trengs.
april*82 Skrevet 30. juli 2010 #15 Skrevet 30. juli 2010 skal selvfølgelig være "forskjellige måter"...
Ziz Skrevet 30. juli 2010 #16 Skrevet 30. juli 2010 Frøkna vil få en konto i sitt navn, hvor penger fra dåp, konfirmasjon, bursdag og egen sparing blir satt inn på. Så vil vi ha en konto i vårt navn som er forbeholdt barna, men ikke står i deres navn med tanke på at det ikke er ønskelig at de skal stå registrert med mye formue. Det vil og bli opprettet en BSU konto.
hirse 76 Skrevet 30. juli 2010 #17 Skrevet 30. juli 2010 Vi fikk beskjed i SPV å opprette konto på barnet da renten var bedre der. Dersom man sparer over 70.000 på denne konto kommer overformynderiet inn, men kan spare så mye man vil under det og da er det foreldre som bestemmer over pengene. Tar iallefall en liten stund til vi har 70.000 på jentas konto, så fårt vi se hva vi vil gjøre da.
Kyllingbein Skrevet 30. juli 2010 #18 Skrevet 30. juli 2010 vent med bsu til barna tjener egne penger. Spar heller disse pengene på en høyrentekonto. Da kan du gi dem til barna i arbeid som kan sette de inn på konto. Da får dem skattelette, som per i dag er på 4000 kr. Og det er myye penger. Men klart, er vel høyere rente på bsukonto enn andre kontoer da. Men du må skatte av det og..
AO3 Skrevet 30. juli 2010 #19 Skrevet 30. juli 2010 Enig med Grisen, det er meningsløst å spare i BSU før barna begynner å tjene nok egne penger til å skatte av dem. Skattefordelen er jo det som gjør BSU *virkelig* lønnsomt, ikke renta! Vi kommer også til å gjøre som andre over her - kontoen står på barnet nå, men når/hvis beløpet begynner å komme opp i overformynderi-grensa, kan vi forsette evt sparing i våre navn. Den grensa er nådd lenge før Lånekassens grenser for når man får avkortet stipendet.
Februar 11 & juli 13 Skrevet 31. juli 2010 #20 Skrevet 31. juli 2010 Vi kommer ikke til å spare barnetrygden, den bør etter min mening gå til ting til barnet som vi trenger. Kommer nok til å opprette en sparekonto, men denne vil bli brukt til å sette inn gaver osv på. De fleste med små barn er jo i etableringsfasen og dermed ikke mulighet til å spare barnetrygden. Vil vi engang få så god råd før barnet blir 18 år, vil nok barnetrygden bli spart. Vi tenker at når barna trenger disse pengene, har vi forhåpentligvis såpass god råd til det, at vi kan bidra med pengene der og da. Nå går det meste til oppussing av hus osv, og dermed trenger vi disse pengene til klær og utstyr som barnet trenger. Imponert over de som har råd til å spare disse pengene nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå