Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vår nydelige 1-åring våknet klokken 05:00 for andre uken på rad, og pappen og jeg holder på å tørne. Han våkner på slaget klokken 5 hver morgen og står og gråter. Det hadde ikke plaget meg å stå opp hvis det ikke var for at gutten er så trøtt at han bare krabber rundt og sutrer og jamrer seg. I går hadde jeg anledning til å starte senere på arbeid slik at vi fikk lagt han igjen etter bare en time. Da sov han helt til klokken 08:00.

Vi har nå flere dager på rad latt han være i sengen sin slik at han kanskje sovner igjen, men har istedet blitt liggende å høre på gråten hans. Typen gråt er klaging, virker ikke som at det er noe som plager han. Ettersom han ikke roer seg selv har det endt med at vi har stått opp likevel.

Rommet hans har blendings gardin, vi har satt inn vifte slik at det ikke er for varmt og vi har gått inn for å si at vi er der... Jeg er helt rådvill og trenger sårt noen tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å gi tassen min litt vann når han våkner på natt. Er ofte tørst og roer seg og sovner igjen etter å ha fått litt å drikke. I verste fall, dersom han våkner ved 5 tiden og ikke vil roe seg igjen, så gir jeg litt melk. Da pleier han å sovne igjen. Tidligere funket ikke dette, så da måtte vi bare stå opp :) Hehe... Men trøsten er at det forandrer seg... man vet bare ikke når :)

Skrevet

Har dessverre ingen råd, da jenta vår er akkurat lik. Ikke klokken 05 da, men for noen uker siden våknet hun kl 06, pluss/minus 10 minutter i litt over en uke. Men plutselig snudde det, og hun er tilbake til å stå opp mellom 07.30 og 08.30.

Så det vil nok endre seg igjen.

Skrevet

Nå vet jeg ikke når han legges for kvelden, når og hvor mye han sover på dagen. Det kan være en sammenheng der. Jenta vår tuller mye på natt/tidlig morgen dersom vi legger henne for sent slik at hun er overtrøtt. Det er også vanskelig å se på henne at hun er overtrøtt, for det eneste tegnet er på oppførsel (gjør mer galt, er mer sutrete på kvelden). De gangene hun har gjort som din, har vi tatt den sure jobben med å gå inn og ut der til man kommer til et tidspunkt vi anser som rimelig å stå opp (i vårt tilfelle tidligst kl 6, men vi forsøker tøye det til 6:30 så fremt hun ikke har holdt på lenge allerede). Det er ikke noe morsomt mens det står på, og jeg forstår godt de foreldrene som gir opp å står opp eller tar barnet i egen seng istedet. Men vår erfaring er at hun maks prøver det i noen dager, men gir seg når hun oppdager at vi er helt konsekvente på dette. Men prisen er jo 1-2 timer med å gå inn og ut av rommet hennes hvert 5. minutt..... Selv er jeg villig til det så lenge det gjør at det blir slutt på det.

Nå når dere alt har kapitulert og stått opp veldig tidlig med deres gutt flere ganger, vil jeg tro at det vil kreve lengre tid å få ham til å skjønne tegninga dersom dere nå vil prøve ut vår metode. Så da kan det være lurt å få andre råd fra noen andre først...

Skrevet

Dersom lillemann våkner på et ukristelig tidspunkt, hvis det ikke hjelper å legge han ned, gir vi han litt vann. Da hører vi han sutter litt, og så sovner han igjen. Hjelper ikke å ta han i vår seng, for da blir han ihvertfall propell..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...