Gå til innhold

Keisersnitt fører til sterilitet??

Anbefalte innlegg

Vurderer keisersnitt, men har fått høre at det kan føre til sterilitet. Er det noen som har peiling på om dette stemmer? Altså, hvorfor skulle keisersnitt føre til sterilitet? Det er jo ikke nede ved egglederne de skjærer, men nederst på magen.

Er det forskjell på sjansene for å bli steril etter planlagt versus hastekeisersnitt?

Fortsetter under...

Det kan føre til sterilitet pga større fare for infeksjon i livmora etter et snitt kontra vaginalfødsel. Ca 20 % av KS-opererte får en sårinfeksjon, men for de aller fleste er dette en liten, kjedelig med ufarlig infeksjon som kanskje kan gi et litt stygt arr, men det er kanskje ikke det som er det viktigste her i verden. Faren for infeksjon øker iallefall ved katastrofesnitt, altså når man ikke tar seg tid til å vaske. Likevel er sjansen for å bli steril etter et KS veldig liten.

Statistisk sett tar det lenger tid for KS-opererte å bli gravide igjen, men dette kan skyldes subjektive faktorer som smerter/frykt for smerter, lite energi, nummenhet i området under såret eller rett og slett ønske om å utsette en ny graviditet etter påkjenningen ved en slitsom fødsel.

Du har større fare for å spontanabortere etter et KS, jeg vet ikke helt hvorfor. Neste svangerskap bli også et slags risikosvangerskap, med noe større fare for foranliggende morkake og intrauterin fosterdød. Dvs større fare enn gjennomsnittet, men prosentvis ikke veldig stor sjanse - har ikke tall på dette i hodet, desverre.

Arrvev kan gjøre påfølgende KS kinkigere å utføre, legene må kanskje jobbe mer med å få ut barnet, det blir større blødning og mer vondt rundt såret. Noen ganger må man faktisk bruke tang også ved KS.

MEN i de aller fleste tilfeller går det helt greit. Desverre finnes det ingen enkle måter å få ut disse barna på:S

Du har allerede fått et godt svar, jeg har ikke så mye å tilføye.

Du bør imidlertid være klar over at det å ta ks ikke er heldig for videre svangerskap og fødsler. Ja, det går vanligvis bra - men det øker sjansen for komplikasjoner også i neste svangerskap (inkludert infertilitet og fosterdød). Ang sterilitet går jeg ut fra at det er muligheten for infeksjon etterpå som kan føre til sterilitet, infeksjon som går opp i egglederne? Dette vet jeg ikke sikkert.

Jeg tok hasteks, og var veldig redd for å ha blitt steril etterpå. Visstnok er sjansen for det 6% (etter ks generelt, vet ikke om det er noen forskjell på planlagt og akutt ks). Jeg ble heldigvis gravid på første forsøk, så de bekymringene kunne jeg spart meg. MEN - man vil alltid ha det arret i livmora etterpå.

Det er mange ting man bør tenke på når man ber om å få planlagt ks av ikke-medisinske (fysiske grunner). I innlegget ditt viser du at du gjør det, og det er bra! Håper du tar det valget som er riktig for deg. Men du må være klar over at ks IKKE er en enkel løsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...