trollemor86 Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har en liten gutt på ca to uker nå, og føler meg virkelig utilpass med ammingen. Syns det er ubehagelig og føler ikke at jeg får kost meg med gutten når han spiser. Jeg syns det er vanskelig å slappe ordentlig av og spenner meg mye i kroppen når jeg gir ham. Dette fører naturlig nok til at jeg blir veldig sliten og syns det kan være vanskelig å finne tid og energi til å bare kose med gutten min. Han er en veldig snill og rolig gutt og sover fint både på dagen og natten, og jeg kjenner at jeg sliter med dårlig samvittighet fordi jeg ikke føler at jeg gir ham så mye av meg selv som jeg kunne ønsket. Har de to siste dagene prøvd meg forsiktig med litt pumping for å se om det går lett for meg eller om jeg vil slite med å få ut melg. Begge forsøkene har endt med ca 80 ml melk på ca 5 minutter, alt uten noe som helst ubehag. Har ikke selv prøvd å gitt ham med flasken, for det har pappen fått lov til, men jeg føler selv at jeg ville kost meg mer med matingen om jeg gav ham flaske. Jeg vet godt at morsmelk er det beste for gutten, derfor ønsker jeg å pumpe meg og gi ham min egen melk så lenge som mulig om jeg bestemmer meg for å droppe ammingen... Jeg vet at pumping fører med seg mer av både vasking og litt styring før måltidet, men jeg føler egentlig at det vil være verdt det. Til sutt har jeg bare noen spørsmål: Hvor ofte bør jeg pumpe for å holde produksjonen i gang? Kan jeg pumpe begge sider hver gang slik at jeg slipper unna med pumping til annet hvert måltid? Hvor mye bør han spise til hvert måltid? vanskelig å vite siden jeg ikke vet hvor mye han får i seg nå! Jeg blir veldig glad dersom noen har noen råd, tips eller meninger å komme med og tar gjerne imot både negativt og positivt.
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Med mitt første barn, forsøkte jeg å amme i ca. to mnd. før jeg rett og slett ikke orket mer. Hadde mye brystbetennelser og hu ville ha pupp veldig ofte. Hun hadde kolikk i tillegg og jeg ble veldig sliten av det. Klarte ikke å slappe av heller.Følte også det var forventet av meg at jeg måtte amme, alle så rart på meg når jeg sa jeg ikke ville det. Morsmelk skulle jo være det beste for barnet, det ville bli mer intelligent osv. Men jeg måtte gjøre det som var best for meg, og gikk over til Collett morsmelkerstatning. Det var redningen for både meg og jenta. Jeg kunne sove mer om natten,fordi pappan kunne gi hu melk. Og kolikken hennes bedret seg også litt. Hadde da mer energi og lyst til å leke/kose med jenta om dagen. Så når nr. 2 og nr. 3 kom var valget enkelt, det ble erstatning. Det har fungert kjempefint. Så det blir det samme nå med nr. 4. Gjør det som er best for deg. Barnet har det best når du har det bra:)
bella1980 Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 Da jeg fikk mitt første barn så ble jeg etter hvert nødt til å slutte å amme og heller pumpe ut brystmelken for å tilsette tilleggsernæring siden jenta mi var syk og ikke orket å spise nok. Selv om jeg prøvde å pumpe ofte, så ble det til at melken min forsvant i løpet av en måned med bare pumping og ikke amming, enda jeg hadde myyyye melk i utgangspunktet. Hvis du har et ønske om, og du føler at du har overskudd til å drive å pumpe så er det nok viktig at du pumper "så ofte som mulig", omtrent så ofte som ungen vanligvis spiser, slik at ikke melkeproduksjonen går ned. Husk også på at det er viktig å tømme brystet skikkelig, siden det gjerne er sånn at det liksom er skummet melken som kommer ut først, mens fløten kommer til slutt Brystmelk kan for øvrig oppbevares både en liten stund i kjøleskap og evt fryses ned fersk og så tines og varmes igjen senere. Hvor mye han må spise til hvert måltid vet jeg ikke helt. Mulig helsesøster eller dietetiker kan hjelpe deg med å beregne dette? Hvis ikke svaret enkelt og greit er å beregne gode porsjoner først, og så la ham drikke seg mett hver gang og så lærer du etter hvert hvor mye han trenger? Men som jeg sa... "hvis du har overskudd"... Du har allerede gjort en flott jobb med ammingen. Du har gjort ditt beste! Amming er ikke bare enkelt og hvis det blir bare stress for mor, så er det ikke nødvendigvis det beste for barnet heller. Tenk på hva du allerede har gitt ham, du har gitt ham den rike råmelken som er så fin næring for et nyfødt barn. Du har gitt ham morsmelk med mange antistoffer disse første ukene av livet hans. Det er bare du som kjenner hva som er best for dere. Ikke fortsett med morsmelk for enhver pris fordi det føles som du må eller bør. Dersom du vil prøve å pumpe og synes det fungerer godt, så synes jeg du skal gjøre det inntil det evt begynner å bli vanskelig, så kan du gå over til tillegg etter hvert. Lykke til videre
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Ser at du har fått noen gode svar allerede, men ville bare tipse deg om BIMs eget babyforum, kanskje flere i samme situasjon der; http://www.dinbaby.com/forum/messagelist/3003
trollemor86 Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2010 Tusen takk for svar! Ja jeg har sett på det forumet, men føler at det er litt mer liv her inne, så derfor jeg prøvde meg her! Nå har pappen til gutten min virkelig gått inn for å hjelpe meg å få til dette, han hjelper meg å prøve ulike stillinger for å se om vi finner noe som fungerer! så jeg føler egentlig at vi er på rett veg! Pumpet til alle måltid i ca to dager, og det virker som om den lille pausen hjalp meg mye! Nå har jeg også lært meg til at dersom lillegutt begynner å tulle, så må han ta en liten pause, noe som fungerer fint for oss vertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå