Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 6mnd og våkner kl 6 om morgenen.. dette gjør han om jeg legger han halv sju eller kl åtte på kvelden.. er lys våken og vil opp hehe

jeg syns seks er litt tidlig.. skulle ønske han ville sove til sju :)

noen tips til å drøye slik at han sover til sju? eller er det ikke så mye å gjøre med? når våkner deres småtasser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt likt her!

Så dårlig med tips dessverre :)

Han har begynt å våkne rundt 4-5 siste dagene...klar for mat og klar for dagen, men da blir det kun mat og så soving igjen til kl 06.00 seinest!

Er du også trøtt pga tidlig start på morningen?

Skrevet

min er snart 1år og er enda en morgenfugl. Uansett når jeg har lagt henne så er hun våken rundt kl 6.

Fra hun var ca 5mnd til hun var ca 9mnd så var det morgen ca kl 5 så det er jo litt bedre nå. Eneste jeg har gjort (ganske så ubevisst egentlig) er å ikke plukke henne opp eller gi henne oppmerksomhet før klokka slår 6. Det tok noen dager så begynte hun å sove litt lenger.

Har de siste månedene ikke gitt henne oppmerksomhet før kl 7. Det har nesten fungert for hun ligger nå bare og leker med bamsene sine i senga til ca 6.45 før hun begynner å rope og sutre litt og vil stå opp.

Dessverre så begynte jeg på jobb forrige uke og måtte starte å stå opp kl 6 igjen :(:(:( Men mannen min nyter godt av at ungen klarer å ligge til 6.45 hehehe

Skrevet

hehe oki.. gutten min er ikke så veldig tolmodig om morgenen.. han vil ha oppmerksomhet og smiler over hele ansiktet når jeg titter oppi sengen hans, hehe så det er jo koselig og da..

men lillegull og nurket: jah jeg er ganske trøtt hehe.. men det kjipeste nesten syns jeg er at det er så kjeeedelig om morgenen... lite å finne på og så er jeg for trøtt til å begynne med husarbeid o.l så tidlig.. så det blir med å leke med tassen og fore og stelle med han.. så det hadde vært digg å sove en time ekstra ja :)

han får ikke mat om natten lengre, når jeg matet han i 4-tiden som var litt standard hadde han tendenser til å sove litt lengre om morgenen.. noen ganger til sju.. men nå er han nok sulten tidligere og så bæsjer han når han våkner så det vekker han nok litt og.. jeje gleder meg til god morgen norge starter opp igjen :)

Skrevet

Alt etter 06.00 er bonus i dette huset;) Har 3 små, en som blir 4 i november..han elsker å sove, men sluttet med tutten i sommer så nå ligger han ikke frempå lenger:p En på 2, han har ALDRI sovet lenger enn til 6, men nå får han maks en halv time på dagtid å kan sove til 8 innimellom..LUXUS! ;) Minsta på 9 mnd vil helst opp i 5-6 tiden, men NEIDA:p Går bare inn å gir henne tytten å lar henne grine i 1 min mellom hver gang jeg går inn, så sovner hun igjen etter maks 30-40 min, så kan hun sove til 7-8;)

Så de to siste morningene har jeg ikke stått opp før 7.30 å 7.45, men dette er noe nytt i dette huset:p

Vi får glede åss til de klarer seg selv om morgenen:D

Skrevet

vel....visst snuppa hadde fått viljen sin så hadde vi stått opp kl.04:30. Men jeg nekter å stå opp før kl.06, så vi drar den så langt det er mulig. Jeg legger henne ned om og om igjen, noen ganger funker det, men andre ganger ikke. Men jeg står IKKE opp før kl.06, så da blir det pupping og kosing i halv søvne, helt til jeg/hun ikke gidder mer :P

Gjest Kira06
Skrevet

Altfor tidlig... hehe! Som en annen skriver her, så er alt etter kl 06 bonus:) Stort sett våkner hun rundt halv seks, men noen dager tidligere og andre dager senere. Lengste hun har sovet etter at hun sluttet med mat på natten er kl 0650.

Har funnet ut at hun skal få igjen når hun blir 14 år. Da skal jeg vekke henne TIDLIG på søndag, og kommandere henne ut på tur med familien:) Deilig hevn... hihi!

Skrevet

Når han var rundt 6 mnd så sov han til 7-8 tror jeg. Etter han ble 8 mnd har det bare blitt tidligere. Alt mellom 05-06.30. Vi har prøvd å legge seinere på kvelden men han våknet like tidlig for det. Så jeg legger han når han er trøtt og klar for sengen ca 18.30-19.00 på kvelden.

Hvis han våkner rundt fem / halv seks så ligger han ei stund i sengen og pludrer, vi tar han ikke opp så tidlig. Med mindre han skriker eller sutrer fælt selvfølgelig.

Skrevet

Gutten min på 1,5 år har tadd mårra rundt 4 helt sia han va baby og lillesøster gjør d samme ;) Ho legge sæ klokka 18 og står opp rundt 4-halv 5, og da kommer storebror tuslanes også :) Veldig ok egentlig med 2 barn som har samme døgnrytme og ikke minst min døgnrytme ;) Ho e nu 3 uker og har sove hele natta (bare avbrutt av 2 matinger) sia fødseln :)

Skjønne det e slitsomt om du sjøl syns det e for tidlig!! Storebror sover ikke lengre enn halv 6 maks, uansett når tid han blir lagt på kvelln, men merke at han har en tedens til å faktisk sove lengre om han e i seng rundt klokka 19 enn f.eks 20.30 - overtrøtt kanskje da?

Håpe at babyen din bestemme sæ for å sove litt lengre ;)) Det hjelpe ikke å samsove nån tima på mårran?

Skrevet

Hehe ok nå syns jeg ikke like synd på meg selv lengre :) det er ikke noe krise å stå opp kl 6 så da fortsetter vi slik.. i natt våkna han kl 05.15 jeje

men syns det er så mange jeg kjenner som har slike sovedyr som sover til langt ut på formiddagen... men ser jo her at det ikke er slik med alle :)

Takk for svar :)

Skrevet

Mini legges ca kl 20-2030 og sover til 07-08 dagen etterpå:)

vi står opp og starter dagen da:) Han er 4 mnd snart:)

Skrevet

For meg så er det fortsatt natt når klokken er 6.. :P Han har pleid å våkne i 5-6tiden de siste ukene, og da vil han gjerne opp, ligger å pludrer\øver stemmen.. :P Så her har jeg valgt den lette løsningen med å ha han i vår seng, og da sovner han tilslutt.. Ikke så gøy å ligge å se på 2andre som sover.. :P Men vi ligger å prater litt med han først.. :) Og er jeg våken når han sovner så bærer jeg han over i sin egen seng, og det har funket fint.. Bare dumt at han blir vant til samsoving om morran da.. :s men det får man ta senere.. Har ikek noen råd, annet enn å prøve å dra det ut kanskje.. Si at det er natt fortsatt, mørke gardiner...

Skrevet

Lille gutt her i huset er et ordentlig Bmenneske. Men det er ikke bare positivt det heller.. Helt fra han var liten har jeg prøvd å få han til å sove tidlig på kvelden og heller våkne tidligere på mårran. Fikk han aldri til å sovne før 23.00 tiden på kvelden, og sov da til 11.00 dagen etter... Først nå når han ble 7 mnd, og vi dro til Tyrkia sovna han på kvelden, i 20.00 tiden (sikkert slått ut av varmen) og sover til 08.00 ca. Men det har vært mye frustrasjon her i huset på at han sovner så sent, for ofte fikk vi kontroll timene på formiddagen, men da var han bare sur og grinete fordi jeg har måtte vekke han.. Og man får så lite ut av dagen.

Hadde til og med vekkerklokka på om mårran for å vekke han, i håp om å få snu rytmen, men det hjalp ikke. Da tok han seg heller en 3. lur da han egentlig ble lagt for kvelden kl. 20.00.

Som liten sov jeg også alltid lenge på mårran (mellom 08.00 og 09.00) mens naboungene kom på døra 07.30 og ville leke, så måtte mamma sende dem hjem igjen fordi vi lå og sov. Så det ligger nok i blodet :)

Skrevet

For vesle jenta her i huset starter dagen faktisk ca kl 10.00!!! Hun legger seg ca 22.00.

Nå er hun 4 måneder så skal vel prise meg lykkelig over at hun sover godt gjennom natten enda. Har forsøkt å få lagt henne tidligere på kveldene, men det virker det ikke som hun er helt klar for enda.

Skrevet

Hei!

Først; alle dere som står opp tidlig: har dere prøvd å amme dem i søvn igjen?

Her sovner baby ( 7 måneder) kl 19.

Sover til 05, dvs 10 timer i strekk i første omgang. Da er hun sulten og også litt våken ( pludrer osv).

Tar henne med i vår seng, og ammer henne i søvn der.

Etter det skjer èn av to ting:

ENTEN sover vi da begge videre til kl 09 (hver dag den siste uken)

ELLER sover hun til 07, vi elker en time til kl 08, og legger oss igjen for å sove og sover til kl 10.

Passer greit siden vi voksne er nattmennsker her i huset og sjelden er i seng før 01/02-tiden( enn så lenge før jeg begynner på jobb igjen hvertfall;-))

Skrevet

kjenner meg igjen m sistemann her...

kommer meg sent i seng selv - baby sovner en gang mellom 20-22. Hun våkner flere ganger på morgenen, men sover som regel videre 2-3 timer når hun har fått pupp. Har en seng montert mot vår, slik at jeg kan amme henne fra sengen. Ut på morgenen tar jeg henne i min seng og ammer - og så sover vi videre noen timer. Koselig også. På et tidspunkt merker jeg at hun ikke vil sove mer for da pludrer hun og leker med føttene - da står vi opp.

Skrevet

Småen våkner og vil opp mellom 04.50 og 05.45. Hvis han våkner før 05.30 tar vi han ikke opp, men gir litt vann og trøster hvis han gråter veldig. Våkner han etter 05.30 står vi som regel opp. Han er veldig kveldstrøtt, og sovner som regel før kl 19 om kvelden.

Har ikke vært veldig konsekvente med stå-opp-tida (vi vil gjerne at han skal sove til 06) i ferien, men nå når vi er hjemme burde vi gjøre et forsøk på å ikke ta han opp før 6 i håp om at han vil sovne igjen. Men vet det blir så mye hyling, for knotten eier ikke tålmodighet, men det står jo i div søvn-bøker at man ikke skal ta barnet opp før man mener det er morgen selv, og så skal de i teorien sove lengre. Men har også lest et sted at hvis de våkner etter kl 6 er det ikke så mye å gjøre, da er det liksom morgen uansett.

Jeg ville sagt meg fornøyd med at han sover til 6, og prist meg lykkelig for at han ikke våkner før. Min er jo som sagt veldig tidlig oppe, og våkner som regel 1-2 ganger om natta i tillegg...Du kan jo gjøre et forsøk på å få han til å sove lengre, men hvis han sovner 18.30 har han jo sovet 11,5 t, det er jo ei god natts søvn for en liten gutt!

Skrevet

Sønnen min på 8 måneder legger seg mellom 19 og 20 og sover til 7-8 på mårran. De to siste månedene har det bare skjedd en gang at han har våknet før kl. 6:) Føler meg ganske heldig slik, godt å kunne ligge til kl. 8:)

Skrevet

Vi starter dagen som oftest rundt 8. Noen ganger halv 8, noen ganger halv 9-9.

Men vi har det sånn at vi starter ikke dagen FØR 7. Har egentlig ikke vært noe problem her, bortsett fra en kort periode med junior.

Vesla er 10 mnd og junior strak 4 år.

Er i seng rundt 8.

Skrevet

Hadde en god periode da han våknet kun en gang og deretter sov til 05.30, men de siste dagene har det vært morgen ca. 4-4.30... :-( Nå er jeg vel litt A-menneske selv, men ikke SÅ tidlig, da! Håper og tror at det er tennene som gjør det. Kl. 6 hadde vært passe for min del.

Skrevet

Kjøp Karin Naphaugs Sov godt bok!Helt super!!!

Min gutt på 5 mnd sover fra 18.30 til nesten 7 hver dag, med 1 amming enten i 3 tiden eller i 5 tiden, sånn ca.

Noen dager sover han til 0730 også, som jeg ser på som luksus.

Har fulgt alle hennes tips, og begynte med rutuner etter 6 uker.

Med litt light ferber taktikk i et par uker nå, så legger jeg han i sengen om kvelden og så sovner han ofte før jeg er ferdig med nattasangen:)

Har tålt litt skriking, og nå sover hele familien mye bedre og han gråter nesten aldri.

Tar han aldri opp før tidligst 0615, men prøver alltid og trøste, og la han ligge i sengen til 7. Hold det helt mørkt på soverommet, ikke snakk så mye, trøst, gi litt vann eller smokk+ hysj.......og gå ut(om de ligger på eget rom)om det kommer litt små grynt, så vent litt, ofte går det over og de sovner igjen. Dette gjør jeg om han våkner i 5-6 tiden, for det er vi som foreldre som bestemmer når dagen begynner.

Når det nærmer seg 7 og han våkner, tar jeg for gardinene og sier god morgen og tar han opp, skifter bleie og koser litt, for så og få melk etterpå. På den måten er ikke melk en bekønning for å skrike og jeg tydeliggjør hva som er natt og dag.Hos oss er ikke morgen kl 5!

Beste tipset er "kutt på servicen"!Gjelder selvsagt ikke de aller minste babyene:) Mange foreldre legger også barna alt for sent, er hennes teori, og da våkner de ofte tidligere også.

Men, alle barn er forskjellige og gutten vår er veldig grei og lett å "forme".

Men, den boken er gull verdt og er fra 0-8 år, så en fin investering:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...