eplepeple Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Bittelille nydelige Spire har blitt til en røver ut av en annen verden. Hun sutrer for nesten alt. Hun slår seg vrang hver gang vi skal ordne med henne (kle på, kle av, bytte bleie, vaske.....). Hun slenger seg tilbake i illsinne. Sitter hun på gulvet slår hun hodet sitt veldig. Sitter hun på fange så får vi oss en skikkelig trykk i brystkassa. Når hun sitter på fnaget og ler, koser etc. kan hun plutselig lappe til oss i ansiktet, klype nesa, klore.....helt ille. Hun som alltid har vært så snill og rolig jente. Nå er hun 14 mnd og dette har bare blitt verre. Noen råd der ute?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Oj oj oj, ikke moro.. Vi har hatt en til tider ganske trassig minstemann vi også, og det er ikke lett altså.. Det eneste som vi gjorde som hjalp LITT var å ta minstemann helt vekk fra situasjonen og gå ut på verandaen feks, få litt luft og få fokus over på helt noe annet. Men storebror som bare er 1,5 år eldre har endel arr i ansiktet etter en trasig lillebror. Heldigvis går det over, men ikke før minsten var to år , og selv nå blir han voldsom når han blir veldig sint. Trodde aldri vi skulle få en slik unge, han er tredjemann og de andre har sldri vært slik. Vi er veldig konsekvente med det meste og trodde at det holdt... ;-) Håper noen kan komme med noen gooooode råd her !!
eplepeple Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2010 Noen barn er vel bare utstyrt med temperament. Slik som oss voksne. Jeg kan også fare opp, men da jeg var barn var jeg veldig rolig og behersket. Håper egentlig at hun vokser det av seg. Takk for svaret ditt Og lykke til med den hissige he he )
-trollemor- Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 Dette her er helt normalt, slik var jenten vår også. Hun er 23 mnd neste uke og det er veldig lett å være med henne nå kontra før. Hun kan fremdeles slå, knipe være vrang med bleieskift, pusse tenner, kveldsstell/morgenstell etc Men vedr den klypingen og slåingen har vi vært veldig konsekvent. Hver gang hun har gjort dette, har vi sagt at det er ikke snillt gjort, er slemt. Og hun er en snill jente og snille jenter slår ikke. har aldri sagt til henne at hun er slem, men det hun gjør er slemt gjort. Og vist henne at man sier unnskyld (om det er såpass hardt /vondt) da stryker hun hånden over kinnet mitt/pappaen sitt. Og nikker og viser sympati. Det er helt normalt at små barn gjør dette. Vet ikke om vår metode er helt korrekt, men er fornøyd :-)
-trollemor- Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 men som du sier i innlegget over, så er jo det forskjellige temperament ute å går hos barn. Jeg var svært rollig som barn , snill som en engel. Men jeg slo vel og nektet vel som andre også gjør. Tror i denne tiden blir barn veldig bevvist på sin egen kraft, at de kan nekte at mor/far skal plukke, vaske, pusse, gre hår, kose, susse osv. Noen ganger vil barn bare vise at de kan si ifra at de ikke vi, bestemme selv. Begynnelse på trassalderen. Og jeg leste og (bruker/gjør det selv mer og mer) forberedere jenten min hvis det er bleieskift, kveldstell osv noen minutter før det skjer. Er hun opptatt med noe, sier jeg at om noen minutter skal vi feks på badet å skifte bleie. SLik at leken blir avlsuttet bevisst, at barnet ser hva som kommer til å skje. Hun har også blitt veldig glad i å se på dvd, og siden denne sommeren har vært dårlig har hun fått sett en del. Og ofte har hun ikke villet tatt morgenstellet pga hun vil se på dvd. Er hun vanskelig da, slår vi av tv og hun får ikke se tv før morgenstellet er ferdig. Da kommer hun uten problem. Har vært noe protetst. Men dette er også et tips, ta bort noe hvis barnet er vanskelig. Skal du oppnå noe, må du ta bort noe fra barnet. At barnet ser konsekvens av å ikke følge regel. Uansett bare et tips :-)
frk-fryd Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 foreslår å konsekvent si ifra hver eneste gang hun slår eller biter at sånn gjør man ikke (alle sier det på sin måte sef.), og sette henne på gulvet. Det er en klar konsekvens å ikke få være på fanget, pluss at det fjerner henne fra situasjonen. Dersom hun slår andre, ville jeg også fjernet henne, men ikke gi masse oppmerksomhet utover det nødvendige. Det med å slå seg vrang når man skal gjøre noe, har vi større problemer med selv. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. ignorere?, prate om det?, tvinge?. sliter med dette med mi jente på 21 mnd. Det eneste som hjelper foreløpig er forberedelse, tid og å la henne gjøre selv alt hun kan klare selv. Problemene blir størst når vi har dårlig tid (selvfølgelig...)
eplepeple Skrevet 1. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2010 Takk for rådene deres, folkens Dere har gjort dere gode erfaringer skjønner jeg. Supert at dere ville dele de De siste dagene har jeg sluttet å si "au", "nei det gjør vondt" osv. Når Snuppa griper tak i ansiktet mitt eller slår så har jeg tatt hånden hennes og strøket på meg i steden. Har sagt ting som "ta pent", "stryke - det er deilig" osv. Det har faktisk hjulpet. Vet ikke om det er tilfeldigheter. Det har bare gått noen dager. Men virker bra for øyeblikket iallefall. Ha en god søndag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå