Gå til innhold

Skum i nan morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Håper virkelig noen erfarne flaskemammaer kan svare meg. Sitter her med klump i magen og tårene i øynene. Er så bekymret.

Har en liten gutt på 3 uker så er rimelig fersk i dette. Har måttet gi morsmelkerstatning og har fått anbefalt å gi litt malt i melken for å forhindre magesmerter. Bruker en teskje på en liter vann.

Spørsmålet mitt er: Er det vanlig at det kommer en del skum i melken/vannet? Kan det være malten som gjør at det skummer?

Vasker flaskene med zalo såpevann og skyller dem godt etter bruk før eg steriliserer dem. Men plutselig ble eg super bekymret om jeg kanskje ikke skyldte såpen godt nok bort siden det kom så mye skum. Uff er super redd for alt og håper virkelig ikke eg har gitt gutten min melk med såpe rester i. Uff håper noen kan berolige meg og si at det er normalt med skum i morsmelkerstatningen.

Takker på forhånd for alle svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142135555-skum-i-nan-morsmelkerstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det pleier å skumme litt når du rister ut pulveret med malt. Spesielt hvis man bruker ferdig blandet NAN fra kartong har jeg merket. Liten sjans for såperester når flaskene er skyllt og sterilisert. Bruk så mye malt at gutten din har passe bløt avføring hver dag. Vi har nok brukt ca 1/2 ts i hver flaske med lille snuppa hele veien (fra hun var to uker).

Effektivitets-tips hvis du bruker mme fast:

Dette vet du kanskje allerede, men fungerer veldig fint å fylle passelig mengde kokt vann på kokte flasker og sette raskt i kjøleskapet. På denne måten slipper du å koke vann for hver gang. Kan bare varme det kokte, kalde vannet i micro til 40 grader (ved bruk av NAN) når han skal spise og riste ut pulveret og malten. Da er melken ca 37 grader når den er ferdig.

Håper det ble en bekymring mindre for deg :-) kos deg med lille gutten din.

Tusen takk for svar :) Uff ikke lett å være førstegangsmamma. Super bekymret for alt.

Og takk for effektivitets tips:)

Burde flaskene med kokt vann stå til de har romtemp før man setter dem i kjøleskapet? Eller burde man sette dem i kjøleskapet med den gang?

En annen ting jeg har lurt på. Etter jeg har sterilisert flaskene og luft tørket dem en stund er det fremdeles fukt inni flaskene. Samme hvor lenge dem står å tørker. Burde eg tørke fukten vekk? Eller kan eg bare helle det ferdig kokte vannet i flaskene?

Utrolig takknemlig for svar.

Nei det er ikke lett i starten med mme. Måtte bytte over til mme da snuppa var 10 uker og fikk ganske panikk i starten. Men du finner fort din egen rytme.

Jeg koker vann på morgingen, enten i kasserolle eller i vannkoker. Lar det stå bittelitt. (avh av tid), så heller jeg opp posjoner i avent kopper (de med lokk) og setter de i kjøleskapet. Er ikke alltid det er romtemperert. Men har hørt et sted at det ikke er bra for kjøleskapet ditt hvis du setter inn mye kokende varmt vann.

Er sikkert like greit med tåteflaskene.

Jeg tørker flaskene og smokkene med tørkepapir etter at de har blitt sterilisert.

Lykke til videre :)

Annonse

Hei! Og gratulerer!

Anbefaler deg å ikke sette inn kokvarmt vann i kjøleskapet for å unngå økt bakterievekst.

Et tips til bruk av malt er å ta en t-skje i hvert måltid frem til avføringen er stabilisert, for så å vente til magen evt hardner igjen, dette for å unngå at malten blir ineffektiv.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...