Gå til innhold

trenger litt innspill anng ønske glukosebelastning v stor vekt øktning...

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer på en ting og synspunkter hadde vært fint =)

Tema er vekt og litt fustrert..

Da jeg oppdaget min graviditet dreiv je å slanker meg på en litt tøff måte så vekten raste ned, når je fant ut jeg var gravid slapp jeg taket på det å levde normalt igjen.

Det skal sies att je er grov bygd og alltid vært litt ekstra å ta på meg..

Men så spurte jeg etter glukosebelastning siden jeg har gått opp veldig mye i vekt.. og det er langt over 2 sifre... men de sa nei behøvde ikke siden min BMI var fin da jeg ble gravid.

vel det er kommet en del vann i skrotten å som sikkert fdrar oppp vekten men begynner å bli bekymre..

både jordmor og lege sa jeg ikke trrengte glukosebelastning.. og vekten er blitt tre sifre nå og kjenner nesten litt små deppa av vekten.

fikk vite på ul at ungen lå 16% over gjennomsnittet og fødselsvekt ca 3,8-3,9kg ( gutt..)

noe forslag?

ringe føden?

Fortsetter under...

Jeg er 19 uker na, og veide ca 102 kg nar jeg ble gravid, er 173 hoy. (BMI pa omtrent 30 tror jeg) Vet ikke hvor mye jeg veier na, for jeg har valgt a ikke ha vekt hjemme.

Jeg skal inn til glukosebelastnings test i uke 28. (Du sier ikke noe om hvor langt du er kommet, det har jo ogsa litt a si.)

Sa fremt jeg vet er det jo lite helsepersonell kan gjore hvis testen er positiv, da er det opp til oss vordende modre selv a ta tak og endre kosthold/kutte ut sukker for a unnga problemer.

Du kan jo velge a anta at det er et problem, og kutte ut sukker na, uten a bli fortalt av leger at du maa. Uavhengig av hva en eventuell glukosebelastningstest viser saa hores det ut som om du for din egen del godt kan endre kosthold.

Jeg vet godt hvordan det er a vaere deppa over vekten, jeg trengte litt trost i gar kveld, syntes jeg har blitt sa stor i det siste. Selv om det er stort sett bare magen som har vokst.... Er ikke sa greit nar man har et litt darlig forhold til egen kropp i utgangspunktet. Jeg har skeiet litt mye ut den siste maneden (siden morgenkvalmen ga seg...) I dag er det slutt. Null mer godteri og potetgull.... Jeg er ogsa bekymret for a legge pa meg for mye, sa na har jeg bestemt meg for a ta meg selv i nakken og sette en stopp. Det er jo bare vi selv som kan bestemme hva/hvor mye vi spiser :)

Lykke til, og haper alt gar bra med deg og gutten :)

Eg har tatt glukosebelasting to ganger i dette svangerskapet (er i dag 34+6) og dette er ikkje noe dere skal ønske å gjøre. Legg heller om kosten og unngå glukosebelasting, for tro meg det er ein BELASTNING. Blei dårlig begge gangen, kvit i ansiktet, kald svettet, svimmel, trøtt og klarte ikkje å konsentrere meg...

Men har etter disse to belastningen fått vite at eg ikkje har svangerskapsdiabetes...

Dere må være snille med kroppene deres og heller legg om kosten enn å gå å ta dette - ikkje noe gøy i det heile!!!

hei :) hart tatt testen 2 ganga sjølv, den første gangen fordi eg hadde bmi på 34 når eg blei gravid og den andre gangen fordi sambueren plutslig fikk diabetes forige uke .. syns de var helt greit å ta testen , ingen bivirkninga . Det er jo bare å ta 2 blodprøver og drikke noe kjempe søtt greier. syns de er rart at du ikke får den testen når du spør om det . Eg ville jo egentlig ikkje ta den testen engang . Er ingen i familien som har hatt det noen gang og di har vert overvektige di fleste av dei . Eg syns du burde kreve en sånn test vist du virklig er bekymra . Men du kan jo og tenke på å ete sundt sånn som di andre sier . Vi har trosalt noen inni oss som eter akuratt det vi spiser :)

Lykke til :)

jeg synes glukosebelasningstesten gikk kjempegreit jeg, så jeg ville ikke anbefale deg å ikke ta den.... kanskje du skulle ringe føden for å spørre, virker som det er veldig mye forskjellige meninger om dette. JM jeg går til ble helt hysterisk og skremte nesten vettet av meg når jeg har sf mål over det grønne...

• 4 uker senere...

Jeg har BMI sånn rundt 30 - 33 og "burde" glukosebelastes. Legen ville ha et fastende blodsukker først for å se om det var noe vits. (Må legge til at jeg ligger over normalen på symfyse-fundus mål) Blodsukkeret var normalt til lavt (4,8. Normalen er 5,5 og man er ikke i gråsone før 6) og han sa at hvis jeg insisterte var det ikke noe i veien for en belastning, men han kunne ikke helt se nytten av det. Husk at du alltid kan ta av deg de ekstra kiloene etter du har født. Hvis du har mye vann i kroppen forsvinner det fort (har en bekjent som gikk ned 15 kilo på uka etter fødselen - mest vann). Vektoppgang i svangerskapet tror jeg er en veldig individuell ting. Jeg har to tynne søstre som gikk opp henholdsvis 23 og 28 kilo, mens jeg har ikke gjort noen ting med hverken kosthold eller trening og har bare gått opp 6 (4 uker til termin). Dessuten skal du kanskje amme. Det tar 500 - 1000 kalorier pr.dag og kan vel regnes som slankekur? Bare husk at du kan få et skikkelig sug etter søtsaker og karbohydrater så det lønner seg å passe på hva man spiser.

Annonse

Synes også det er merkelig at du ikke kan få tatt denne testen?!

Jeg tok den forrige uke, først og fremst fordi jeg har født en sønn på over 5kg, men sikkert også fordi jeg er litt overvektig.

Det var da overhodet ikke noe "big deal" å ta den testen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...