Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at det har vært debatt om hvorvidt man skal vente to uker før man setter igang fødselen etter termindatoen. Fikk høre i dag at det er vedtatt at man skal settes i gang når man er en uke på overtid, mot to som er vanlig i dag.

Har imidlertid ikke fått dette bekreftet noen plass..Så lurere på om det er noen som vet noe mer om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed av jordmor på ordinær ultralyd at det var maks 10 dager eller noe sånt nå... Ikke 14 som før.

Skrevet

Det kommer an hvilket sykehus man skal føde på.

På Lillehammer og St.Olav er det 7 dager

Noen har 10, 11, 14....

Tror ikke det er noe nasjonalt vedtak på det enda. Men det er flere og flere som går bort i fra 2 uker

Skrevet

max 11 dager.. kommer ann på formen din..

Skrevet

Ullevål har fremdeles 14, men om det blir helg mellom kan det i værste fall gå noen dager til. Synes det er helt galt... :-(

Skrevet

men regner de overtid etter termin datoen eller etter fullgåtte 42 uker??

Tror det er etter det har gått 42 uker.

Jeg har fått vite at de skal regne max 10 dager nå og ikke 14, fordi dette kan føre til fosterdød.

Skrevet

Nei, overtid er da virkelig fra termindatoen...? Etter fullgåtte 42 uker er man jo allerede langt på overtid.

Skrevet

Legene regner termin som +-14 dager så man er ikke på overtid ifølge dem før 14 dager etter. Fant denne setningen på klikk.no:

selv om den gravide tenker at hun er over tiden hvis hun ikke har født til termin, er det først 14 dager etter ultralydterminen, legene regner henne som overtidig

Skrevet

ja, da var det dessverre som jeg trodde.. håper virkelig ikke jeg går så langt.

Skrevet

Det er ikke helt sant at du blir satt i gang 1 uke over termin på St Olavs. Ihvertfall ikke automatisk. Men det er mulig de gjør det hvis du av en eller annen grunn ønsker det veldig sterkt?

Jeg har en venninne som gikk 10-12 dager over termin uten å bli satt i gang (St Olavs). Så lenge alt ser bra ut anbefaler de det ikke. Og fødselen starta jo av seg selv noen dager senere, og alt gikk bra, så de vet vel hva de snakker om :)

Skjønner ikke de som absolutt VIL bli satt igang så fort som mulig hvis baby & mor har det bra...?

Skrevet

Tror at de operer med 12 dager her, men er ikke sikker. Babyen kommer når den kommer, ikke når legene bestemmer :) Jeg vil heller føde når kroppen og babyen er klar for det enn å bli igangsatt syv dager over termin.

Skrevet

hentet fra nettet:Overtidskontroll:

Ved 42 uker skal du til overtidskontroll hos fødselslege ved sykehuset. Les om undersøkelsene som gjøres. På bakgrunn av denne undersøkelsen vil det bli bestemt om fødselen din settes i gang, eller om du må smøre deg med mer tålmodighet. Les mer om overtidskontroll .

Så det er vel ikke sånn at vi kan velge når vi skal bli satt i gang, og du blir jo ikke satt i gang 7 dager etter termin. men når du har passert 14 dager etter termin og ungen fortsatt ikke har kommet så tror jeg du er mer en glad for å bli satt i gang etter 7 dager, dette blir da faktisk 3 uker etter termin.

går jeg 2 uker etter termin og får beskjed om å bli satt i gang så sier ikke jeg nei i hvert fall.

Skrevet

Konklusjonen er at det varierer fra sykehus til sykehus. Jeg har blitt igangsatt to ganger ved to ulike sykehus; det ene ventet til jeg var 42+1 (altså 15 dager etter UL-termin), det andre satte gang på 41+4 (11 dager etter UL-termin). Du skal kunne få oppysninger om dette dersom du spør jordmor eller kontakter sykehuset der du skal føde.

Skrevet

tror det bare er Lillehammer som opererer med 7 dager dessverre... og så er det de som har lavest dødlighet og så andre sykehus burde virkelig endret på reglene..

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg går gjerne noen dager på overtid så lenge jeg er sikker på at barnet har det bra. Og derfor kommer jeg til å forlange (ja, faktisk) en undersøkelse i alle fall etter en ukes overtid. Leste her inne om noen som ikke fikk det før etter to uker, og det mener jeg er sjansespill! Spesielt når man vet at dødeligheten går ned ved sykehus som setter i gang tidligere, det må jo bety at ting kan gå galt veldig fort etter rundt 14 dager...da er det bedre å være sikker på at alt er i skjønneste orden med jevne mellomrom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...