Gå til innhold

Kjøpe brukt vs kjøpe nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tilhenger av å prøve å kjøpe litt brukt, og har handlet stellebord på finn.no og skulle egentlig kjøpe seng med tilbehør av en bekjent. Når vi var for å hente den senga i dag, sier samboeren min (i bilen etter senga er hentet, men har ikke betalt for den enda..) at han heller vil kjøpe ny seng. Vi var i en barnebutikk etterpå og kikket, og prisforskjellen ble ca 1500 dyrere for alt nytt.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes, er jo litt flaut å levere tilbake også, men vi har en avtale med hun som selger det at vi skulle kikke litt på det før vi bestemte oss helt.. Vi vil jo ha flere barn, og kanskje det er dumt med en litt slitt seng som allerede er brukt av to barn? Samboeren min mener at dette ikke er noe vi skal kjipe inn på, og vil heller bruke mer penger på å kjøpe alt nytt..

Hva gjør dere? Alt nytt eller noe brukt?

Vi satte opp et regnestykke over alt vi trenger (vi har handla veldig lite enda..) og vi må bruke over 15000 på utstyr (vogn, seng m/tilbehør, bilsete, voksipose, stellematte) om alt skal kjøpes nytt (Vi får noe av foreldrene våre da). Så det blir absolutt dyrt å kjøpe alt nytt også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om senga er fin og lite slitt kan dere vel bare kjøpe den av venninnen din? Evt kan dere friske den opp ved ågi den noen strøk ny maling? ;)

Jeg har helst lyst å få tak i det meste brukt, men er litt redd for at det blir mye nytt :/ Vogna jeg sikler mest på er en Emmaljunga Mondial Duo Combi i creme. Tviler på at jeg finner en sånn brukt...

Skrevet

Jeg kjøper seng, stellebord, vogn og (viktigst av alt) bilstol nytt. Er egentlig veldig for å arve/kjøpe brukt men disse tingene skal være nye og fine. Ellers har vi en babykurv etter min oldefar som alle generasjoner har brukt, og den skal jeg så klart også bruke. Lekegrind, vippestol osv kan godt være brukt for min del, bare det er i ok stand og lett lar seg rengjøre.

Vær bare obs på at man uansett må kjøpe ny madrass om man velger brukt seng. Ellers risikerer man astma og allergier.

Skrevet

Jeg har fått seng, vognpose, skinn og litt klær av søsteren min.

Bilsete kjøper vi nok nytt, men vogna kjøper vi kanskje brukt.

Skrevet

Jeg satser på å kjøpe alt uten om madrass og bilsete (dersom det blir kjøpt) brukt. Ser ikke noe grunn til å bidra til bruk og kast-fenomenet selv om jeg får barn.

Skrevet

Jeg arver bilsete (som var nytt i fjor) av svigerinnen min. Vogn vil vi kjøpe brukt av ei vennine. Mens alt av tekstiler kjøper vi nytt..

Er mulig vi skal kjøpe seng også brukt, bare male den opp igjen på nytt :)

Synes det er veldig greit å kjøpe ting brukt jeg.. Spare penger der man kan :)

Skrevet

To barn klarer neppe å slite ut en babyseng av ok kvalitet, så det hadde jeg gjerne kjøpt brukt! Jeg ville derimot absolutt kjøpt ny madrass.

Skrevet

Den vognen har jeg kjøpt brukt :) Var mange ute om man bare tittet innom hver dag.. For de går fort! Kjøpte den tilogmed før jeg ble gravid for jeg var litt redd for å ikke få fatt i den senere, hihi.

Skrevet

Er den like fin som den ser ut som på emmaljunga sine sider? Og betalte du mye for den? Vurderer den også i svart ;) Så har vi litt flere valgmuligheter. Tør nesten å begyne å handle inn ting snart, har jo sett at alt er fint med kneten men er bare 12+1 :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor folk er så nøye med å kjøpe ny madrass? Jeg har kjøpt bruk seng med madrass. Tenkte å ta av trekket og vaske det og slenge madrassen ut i minusgrader når det blir det. Er det igjen no farlig i den madrassen da egentlig?

Skrevet

Jeg kjøper mest mulig brukt pga miljøet+at jeg synes forbruket i vår del av verden har tatt helt av. Vi kommer til å drukne i vår egen søppel:(

Til deg over:jeg har 5 barn og har aldri tenkt spesielt over det med madrass. Vasker og lufter og bruker soveskinn:) (alle har ikke brukt samme da, siden det er stoooor aldersforskjell;)

Skrevet

Vi har laget liste over hva vi trenger og hvor vi kan skaffe det, og vi skal arve/låne/kjøpe brukt alt sammen, utenom bilsete. Er veldig fornøyd!

Enig med flere over her, jeg vil ikke være med på denne enorme kjøpegreia, babyindustrien er jo tatt helt av. Jeg vet mange syns det er en del av gleden i graviditeten, dette å kjøpe inn fine ting til babyen men jeg gleder meg over å pusse og male og vaske og sette i stand alt sammen... Jeg flikker og ordner og forbereder meg på babyen som skal komme!

Skrevet

CHC: Krybbedødfaren øker betraktelig hvis man bruker en brukt madrass til babyen. Krybbedødfaren økes åtte ganger (!) hvis man har en madrass kjøpt brukt fra noen andre enn familien, og tre ganger hvis den er brukt i familien.

Det koster så lite å kjøpe en ny madrass. Riktignok er den absolutte faren for at barnet ditt skal bli rammet av krybbedød selv om du kjøper en brukt madrass, men hvorfor ta sjansen?

Skrevet

Godt beskrevet. En annen ting å tenke på er at barnet lettere kan utvikle astma og allergier av støvmiddene som finnes i gamle madrasser. Det er nemlgi slik at støvmidder er levende organismer, som (unskyld) bæsjer hele tiden. Det er denne bæsjen som gir astma og støvallergi. Selvfølgelig er krybbedødfaren det viktigste å tenke på, men dette er også en viktig faktor. Jeg vil heller ikke kjøpe brukt madrass når barnet blir eldre. Jeg får en kurv som er nedarvet i generasjoner, og som kommer med madrass. Det første jeg gjør er så klart å bytte madrassen, for selv om den har vært i familien synes jeg ikke barnet trenger gamle støvmiddrester. :)

Skrevet

Oki så det er fare for krybbedød men hvorfor større sjangs på brukte madrasser? Hva er det som gjør det lettere å dø i krybbedød pga det? Hvis man fryser ned madrassen dreper man ikke all driten i dem da? Jeg har jo så klart kjøpt meg en brukt seng fra ikea med mål på madrassen som man ikke finner lenger så har et problem der. Noen som har no link til dette med brukte madrasser og krybbedød så jeg kan bli litt klokere?

Skrevet

Den er helt nydelig! Min ser ny ut også, ingen som tror den er brukt når jeg sier det.. Men så var den bare brukt noen måneder også da :) Betalte 5500 med stellevesken. Er jo bare å gjøre det som gjør deg glad, om folk sier noe for at du er "tidlig" ute, ja da er det bare å ignorere de :)

Skrevet

CHC: Når du har fryst ned madrassen må du støvsuge den mens den er frosen. Dette fordi støvmiddene bare er fryst ned og våkner til liv igjen. Mens de er frosne klarer de ikke "klore" seg fast i madrassen, så derfor støvsuge. :)

Skrevet

Hvis du kan vaske madrassen på 60 grader går det helt fint med brukt. Hvis ikke ville jeg kjøpt ny. Det er en bitteliten økning av krybbedød ved bruk av brukte madrasser. Spesielt fra andre enn søsken. Dette har med bakterier fra oppkast, avføring, urin ol. som kan sitte i madrassen. I tillegg kan madrassen ha blitt mykere og griper kan føre til at baby kveles. Men det er jo ekstremt liten sjanse for at det skal gå galt. Du kan lese mer her: http://www.lub.no/id/72D871C0D89A308FC1257689005046DD

Skrevet

Etter min mening så kjøper vi altfor lite brukte ting i dagens samfunn.. Forbruket er jo sinnsykt høyt, så hvorfor ikke være med å minske det bittelitt med å kjøpe fint brukte ting?? Babyen merker ikke noe til hva dere kjøper uansett, det er det kun dere som ser..

Skrevet

På en måte vil jeg veldig gjerne kjøpe alt nytt fordi det så spennende og moro og handle inn til den lille...! Men forbrukersamfunnet nå til dags er helt forjævlig, og man sparer både miljø og penger på å kjøpe brukt/arve. Mange av tingene kan babyen bare bruke i rundt et år, og for eksempel en seng blir jo ikke akkurat utslitt etter så kort tid!

Vi skal arve mesteparten av svogeren min, noe jeg er kjempeglad for. Pengene vi sparer kan vi bruke på andre viktige ting som barnet trenger underveis, og vi har også planer om å opprette et fond som barnet skal få overta når det er gammelt nok.

Skrevet

Er jo kjempe grit å kunne kjøpe brukt, sålenge det fungerer. Eneste jeg ville ha vært skeptisk til å kjøpe brukt er bilstol. Da man aldrig kan vite historikken, den kan jo ha vært med i en ulykke og har blitt skadd uten at man har merket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...