Gå til innhold

HELVETES JÆVLA NAV!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nav.no/Fa.../FedrekvoteStår svart på hvitt på Navs side, og er således tilgjengelig for enhver idiot som trenger informasjonen. Trenger ikke å være Mensa-medlem for å finne ut av at man må søke før mors siste stønadsdag. Men klart det er bedre å skylde på andre enn å innse at man selv har gjort en feil.Dersom alle som ikke har undersøkt rettighetene sine, eller glemt å søke om noe, skulle ha skyldt på Navs ansatte, og dermed fått gjennomslag, så hadde det slått fot under hele velferdsstaten.Ta nå litt ansvar for deres eget liv da!(og nei, jeg jobber ikke på Nav)

Signerer denne. Man plikter selv å sette seg inn i de rettighetene man er så heldig å ha her til lands. Og det skulle faktisk bare mangle. Men selv det er for mye for enkelte...tragisk!

Anonym poster: f65714eda490fe54a03d2563fc813ab2

Må bare kommentere dette svaret....

Helt enig, man plikter å sette seg inn i de plikter og rettigheter man har.

MEN, man bør faktisk kunne forvente at når man henvender seg til et offentlig kontor og spør om en ting, at de da faktisk kan svare hva lovverket sier. Spesielt hvis det er en sak de har gående i systemet.

Jeg opplevde senest for tre uker siden å ha lest meg opp på en enkelt ting i navsystemet. Henvendte meg til skranken hos nav og ba om hjelp. Fikk da beskjed om at det jeg påstod ikke er en ordning som finnes. Jeg viste til lovverket og sa at alle kommuner er pliktig til å ha tilbud om det jeg snakket om. Personen så meg da rett i øynene og fortsatte å si at "vel, det har vi ikke her, så du kan bare gå". Jeg sa videre at en ting er om hun personlig mente jeg ikke har krav på noe, men at hun ikke har rett til å hindre meg i å søke hjelp, og at hun heller ikke har lov å feilinformere bevisst. Dama bare så på meg som om jeg skulle være en idiot..... og så måtte jeg gå fordi hun trykket på klokken slik at nestemann skulle komme til.

Det at man i navsystemet har rettigheter på papiret betyr dessverre for mange ikke at de får de rettighetene - ikke en gang om de oppfyller alle krav og mer til. Man er dessverre ofte prisgitt den enkelte saksbehandler og hvordan denne liker deg som person, eller bare dagsformen til saksbehandleren. Ofte er det også slik at hvis en saksbehandler har gjort en helt klar feil i behandlingen av saken, så blir ikke dette omgjort når kontoret gjøres oppmerksom på dette, men de driver ofte en "beskyttelse" av hverandre internt og opprettholder vedtak selv om de til og med kan innrømme at det er feil. Ber du da om en skriftlig innrømmelse så får du selvfølgelig ikke noe. Å bytte saksbehandler i slike tilfeller hjelper heller ikke siden de har den interne kommunikasjonen hvor de beskytter hverandre.

Jeg vet at det er mange som får god og riktig hjelp av nav, og jeg vet at det ikke er alle kontorer som er slik jeg beskriver - men dessverre så er det slik litt for mange steder.

Man kan mene hva man vil om nav - men slik systemet fungerer når det IKKE fungerer slik det er ment å fungere, da er det et system som hindrer folk i å bli friske, hindrer folk i å få behandling og hindrer folk i å komme tilbake til jobb.

At ikke alle som klager på nav har grunn til det, er nok også en sannhet i noen tilfeller. Likevel er det da nav sitt ansvar å få den aktuelle personen til å forstå hvorfor den har fått avslag på søknad.

ALLE burde være interessert i at nav ble et bedre fungerende system enn det det er i dag. For pr i dag så hindrer systemet mange fra å bedre livene sine igjen og komme tilbake i jobb.

Anonym poster: 7114e5d55496a527b1971465f85fbba3

Skrevet

http://www.nav.no/Fa.../FedrekvoteStår svart på hvitt på Navs side, og er således tilgjengelig for enhver idiot som trenger informasjonen. Trenger ikke å være Mensa-medlem for å finne ut av at man må søke før mors siste stønadsdag. Men klart det er bedre å skylde på andre enn å innse at man selv har gjort en feil.Dersom alle som ikke har undersøkt rettighetene sine, eller glemt å søke om noe, skulle ha skyldt på Navs ansatte, og dermed fått gjennomslag, så hadde det slått fot under hele velferdsstaten.Ta nå litt ansvar for deres eget liv da!(og nei, jeg jobber ikke på Nav)

Signerer denne. Man plikter selv å sette seg inn i de rettighetene man er så heldig å ha her til lands. Og det skulle faktisk bare mangle. Men selv det er for mye for enkelte...tragisk!

Jeg er jurist, og har verken dårlig eller gode erfaringer med NAV, men flest nøytrale. Selv om den som har krav på en ytelse må sette seg inn i regelverket, har forvaltningsorganer en vid opplysningsplikt overfor brukerne. De har ikke adgang til å veilede brukerne direkte feil for så å si at de ikke husker noe av det de har sagt. Er du ikke tilregnelig slik at du ikke husker noe av det du sa og gjorde, pluss inkompetent med tanke på regelverk du forvalter, har du ingenting i denne stillingen å gjøre.

Anonym poster: 06e82e75dd6117f8205db990db47049e

Skrevet

Hjelpes meg for en ordbruk på enkelte her. Møter man NAV med godt mot og høflighet så kommer man langt her.

ER selv under NAV og har vært dette siden 2007, men kan ikke påstå at jeg har noe å klage over. De hjelper så godt de kan :)

Anonym poster: 785a28880d669223916cbc4e9c690a30

Skrevet

Har hørt rykter om at NAV ansatte får bonus for å holde avslagsprosenten på et visst nivå. Det er billigere å gi en saksbehandler bonus enn å gi en ufør uføretrygd. Vet ikke om dette stemmer, men det sies at det er sånn. I så tilfelle tjener saksbehandlerene faktisk personlig på at folk får avslag. Først avslår de noen ganger uten grunn, eller på feil grunnlag slik at det er deres feil men at man alikevel må vente på ny 4-8mndrs behandlingstid. Så stiller de umulige krav, som at vi må reise på tvers av hele landet flere gang i året for å utredes av eksperter, for så å avslå ekspertuttalelsene på grunnlag av uttalelser fra legen som jobber for NAV, som ingen søkere har fått møte/bli undersøkt av. Så utredes man av NAV sin egen instans ARK, som om de gir den uføre medhold, heller ikke godkjennes fordi NAVs lege mener noe annet. OG ikke tro det er enkelt å få fri rettshjelp enda man har rett til det. Det er knapt noen trygdeadvokater igjen i landet som ikke selv har blitt syk av å jobbe i systemet og måttet slutte med trygderett. Det er en livslang kamp.NAV jobber akkurat nå med å få innført en ny regel om at uføretrygd skal hete uførestønad, og behovsprøves (den syke skal gjenutredes) hvert år.

at det er bonus ute og går er ihvertfall bare tull! Min mor har jobbet i NAV (tidl Trygdekontoret) i 35 år.

Anonym poster: c748f8957dcf7ffeb79bcbe47a750db9

og det er ikke NAV som jobber med å få innført reglene! det er politikerene våre som bestemmer reglene, Nav er bare håndhever av regelverket!!!!!!!!!

Skrevet

Burde jo visst bedre å fått det skriftlig første gangen. Vi var innom nav for å høre hvordan vi skulle gjøre dette med permisjon, og fikk en time til et eget møte med de som hadde med dette å gjøre. Vi møtte noen uker senere, og da var det to representanter fra NAV der som hjalp oss å fylle ut de papirene vi skulle. De kontrollerte at alt var rett, og vi spurte om det var noe mer vi måtte gjøre. Vi informerte om at pappaen skulle være borte pga jobb i en lengere periode når min permisjon gikk ut og at han da måtte ta ut permisjon når han var tilbake. Det var uvisst hvor lenge han skulle være borte, så vi kunne ikke si en bestemt dato. De sa at det bare var å komme innom kontoret litt tid i forveien og innen barnet er 3 år og si ifra. Da skulle det ikke være noe problem å ta ut permisjonen.Når han for noen måneder siden skulle ta ut permisjon og gikk innom nav for å melde ifra om dette fikk vi til svar at det hadde vi ikke søkt spesielt om på et eller annet skjem (de visste ikke hvilket skjema som skulle brukes) og at kravet om permisjon var falt bort.Dette sier altså den samme damen som hadde møtet med oss og som sa hvordan vi skulle gjøre det. Vi ba om eget møte med NAV for å finne ut av hvordan dette skulle gjøres, fordi vi ikke klarte å finne ut av dette på internett. Vi har klaget både til det lokale nav og et steg videre, og fått avslag her også fordi vi sa ifra om dette for sent!! Faen heller, hvis vi hadde visst om dette i tide, hadde det heller ikke vært noe problem å levere riktig søknad, eller tatt ut permisjonen da! Sente jo klagen inn dagen etter at vi fikk avslaget. Og det etter at vi har gjort akkurat det vi fikk beskjed om på møtet! Burde hadd med lydopptaker med. Skal alltid gjøre det heretter!Tror mange i NAV må være ruset på jobb for i det hele tatt klare å komme seg gjennom en arbeidsdag. Er så synd at dette skal gå utover helt uskyldige. Barnet vårt og pappaen hadde virkelig hadd godt av noen uker permisjon sammen, etter at han har vært borte fra henne i nesten et helt år. Det var nå de skulle ta igjen den tapte tiden sammen og knytte bånd, men NAV ser ikke at det er til det beste for barnet.Det er nok ikke verst for oss å få et avslag på dette, syns mer synd på deg som er ufør og alle andre som virkelig hadde trengt en hjelpende hånd fra Staten, at dere bare skal bli møtt med slike holdninger som NAV har.HI

DETTE STÅR DA FOR F... I VEDTAKET DITT PÅ FORELDREPERMISJON!!!!!!!!! DET STÅR SVART PÅ HVITT AT OM FEDREKVOTEN SKAL UTSETTES MÅ DETTE SØKES OM FØR XX DATO! IKKE SKYLD PÅ NAV FOR AT DERE IKKE HAR LEST VEDTAKET DITT!!!

Skrevet

Har hørt rykter om at NAV ansatte får bonus for å holde avslagsprosenten på et visst nivå. Det er billigere å gi en saksbehandler bonus enn å gi en ufør uføretrygd. Vet ikke om dette stemmer, men det sies at det er sånn. I så tilfelle tjener saksbehandlerene faktisk personlig på at folk får avslag. Først avslår de noen ganger uten grunn, eller på feil grunnlag slik at det er deres feil men at man alikevel må vente på ny 4-8mndrs behandlingstid. Så stiller de umulige krav, som at vi må reise på tvers av hele landet flere gang i året for å utredes av eksperter, for så å avslå ekspertuttalelsene på grunnlag av uttalelser fra legen som jobber for NAV, som ingen søkere har fått møte/bli undersøkt av. Så utredes man av NAV sin egen instans ARK, som om de gir den uføre medhold, heller ikke godkjennes fordi NAVs lege mener noe annet. OG ikke tro det er enkelt å få fri rettshjelp enda man har rett til det. Det er knapt noen trygdeadvokater igjen i landet som ikke selv har blitt syk av å jobbe i systemet og måttet slutte med trygderett. Det er en livslang kamp.NAV jobber akkurat nå med å få innført en ny regel om at uføretrygd skal hete uførestønad, og behovsprøves (den syke skal gjenutredes) hvert år.

at det er bonus ute og går er ihvertfall bare tull! Min mor har jobbet i NAV (tidl Trygdekontoret) i 35 år.

og det er ikke NAV som jobber med å få innført reglene! det er politikerene våre som bestemmer reglene, Nav er bare håndhever av regelverket!!!!!!!!!

Problemet er jo når de som jobber der ikke håndhever regelverket.... det er da det som regel skjærer seg....

Anonym poster: 7114e5d55496a527b1971465f85fbba3

Skrevet

Forstår veldig godt at du blir frustrert. Jeg hadde selv mye problemer ift NAV når mannen skulle søke om pappaperm. Mannen min er selvstendig næringsdrivende, og dermed er det andre regler. Vi forhørte oss med NAV i flere omganger ift regler ol. For å gjøre en lang historie kort så kan jeg si at det var forskjellige svar etter hvem jeg snakket med. Til slutt ble jeg lei: Jeg gikk på det lokale NAV-kontoret og fikk lest opp reglene (slik de mente at det var) der, fikk også navnet på henne jeg snakket med. Ringte så NAV og fikk snakke med ei som jobbet på avd for foreldrepenger/permisjon. Hun hadde da helt andre regler. Jeg oppga navnet på henne jeg snakket med på NAV-kontoret og fortalte hvordan "hennes" regler var. Dette skulle da bli tatt tak i..

Skjønner at det kan være vanskelig for NAV ansatte når det forventes at de skal kunne reglene om alt - men vær da for guds skyld ydmyk nok til å si: Jeg er ikke heelt sikker på dette - la meg sjekke det opp!! Kan da ikke være for mye forlangt at vi ønsker skikkelige svar.

Anonym poster: e39467ea6c450ab2ef0218bdc5b0f894

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ehhhh..... Hvorfor styrer dere egentlig med en tråd som ble startet i 2010? På tide å komme over det nå, kanskje?!?

Skrevet

Det er pokker så sant.. Gått på nav i snart 7 år og har blitt møtt med dritt vær jævla gang.. og no sitter jeg her uten penger eller mat og må vel vente til tirsdag da har det gått 5 dager hvor jeg ikke har hatt mat da jeg leverte en søknad onsdag etter jeg var der tirsdag og fredag hadde jeg ennå ikke fått penger og prukt opp siste hundrelappen jeg hadde.. egentlig har jeg rett på ufør men pga dårlig jobb av legen og et jævla navsystem har jeg slitt i mange år bare for å overleve.. jeg er sjuk og har ikke krefte til å takle dritten til nav når det gjelder penger for å overleve.. det finne noen jævelfolk som ikke sku fått jobb i det offentlige.. skal politiannmelde saken når jeg er ferdig med klagebrevet, hu dama burde miste jobben ellers mister jeg hue.. de har dessuten trekt meg over 250 000 og ga meg 50 tusen i tilbakebetaling.. rettferdig not.. når jeg må punge ut flere hundre tusen fordi jeg har hatt krisebolig da jeg har sagt jeg trengte kommunalbolig i 3 år mens jeg har flytta rundt som også har kosta meg flesk så har over 70 000 i privatgjeld da nav faen vrir seg unna alt av kostdnader og hjelp ang flyttigene og mere også... ansvarsløst.. så nå sitter jeg her sult og sint og virkelig håper noen bomber nav så de som jobber der kan føle hvordan det er å være skada og utsatt..

Anonym poster: f5420eba770bdb69992274f02aaa8a6d

Hvis du er like uklar, usammenhengende, ufin, sutrende og hissig når du er i kontakt med NAV skjønner jeg jo at du ikke kommer så langt.

Anonym poster: 02411c3afbf9fca2d7ea9fc938c8ffda

Skrevet

Til hun som mener hun har rett på ufør selvom legen da sannsynligvis ikke er enig og NAV da også ikke er enig. Er det slik at du har bestemt deg for at du kvalifiserer seg til uførhet, mens legen og NAV er totalt inkompetent? Det kan hende du ikke er den rette til å bestemme hva du er kvalifisert til...

Anonym poster: 3e7a8aaee279e9af27e9134ced378c85

Skrevet

"Bla, bla, bla, BUU HUU BUU HUU! Jeg bor i verdens beste og rikeste land, hvor vi kan få være hjemme med barnet vårt, selv om vi ikke har råd, også BUU HUU jeg får ikke pengene jeg vil ha. SUTRE SUTREEEE!"

Du får få deg en jobb om du har så lite penger, ikke snylte og sutre på nav. SKAMMER MEG når jeg leser slikt.

Anonym poster: 831146ad0fce2a04e4b461b316f5aa01

Skrevet

Hjelper ikke å få det skriftlig heller. Her mistet sambo en uke permisjon fordi han søkte utsettelse en uke, etter de råd og retningslinjer han hadde fått skriftlig. Han fikk avslag med beklagelse om at de hadde gitt feil informasjon. Fikk ikke medhold i klage heller. :/ Et søplete system spør du meg!

Gjest Morn du
Skrevet

Hjelper ikke å få det skriftlig heller. Her mistet sambo en uke permisjon fordi han søkte utsettelse en uke, etter de råd og retningslinjer han hadde fått skriftlig. Han fikk avslag med beklagelse om at de hadde gitt feil informasjon. Fikk ikke medhold i klage heller. :/ Et søplete system spør du meg!

Fantastisk!

Skrevet

Signerer begge to! :)

Jeg jobbet i NAV på Forvaltning som behandler søknader om foreldrepenger i Oslo for 3 år siden. I vedtakene som ble sendt ut til brukerne stod det spesifisert at far måtte søke om fedrekvote eller utsettelse før mors periode var over. Dette stod også beskrevet på nettsiden til NAV.

Nå jobber jeg ikke der lenger, og skal søke om foreldrepenger snart selv. Såklart har jeg lest mye på nav.no og snakket med de på chat'en (genialt!), dette gjør jeg jo selv om jeg kan regelverket, ting kan jo ha forandret seg på 3 år. Det er jo noe som er i min egen interesse å kunne mest mulig om dette. Skjønner ikke hvorfor ikke andre tenker dette?

Anonym poster: f74fa0eb81c313c68d587cfe2b94e98a

Skrevet

Signerer begge to! smile.png

Jeg jobbet i NAV på Forvaltning som behandler søknader om foreldrepenger i Oslo for 3 år siden. I vedtakene som ble sendt ut til brukerne stod det spesifisert at far måtte søke om fedrekvote eller utsettelse før mors periode var over. Dette stod også beskrevet på nettsiden til NAV.

Nå jobber jeg ikke der lenger, og skal søke om foreldrepenger snart selv. Såklart har jeg lest mye på nav.no og snakket med de på chat'en (genialt!), dette gjør jeg jo selv om jeg kan regelverket, ting kan jo ha forandret seg på 3 år. Det er jo noe som er i min egen interesse å kunne mest mulig om dette. Skjønner ikke hvorfor ikke andre tenker dette?

Anonym poster: f74fa0eb81c313c68d587cfe2b94e98a

Likevel har forvaltningsorganet ikke lov å villede brukerne når de ringer. Jobber du med foreldrepengesaker og ikke vet så elementære ting som når brukeren må søke, så har du ikke noe i den jobben å gjøre.

Anonym poster: 06e82e75dd6117f8205db990db47049e

Skrevet

Det å forvente veiledning hos nav er ganske naivt. Hvis ikke du kjenner regelverket, blir du lurt, sånn er det bare.

Jeg har møtt opp til veiledningssamtale, og fikk beskjed om at jeg på ingen måte hadde krav på noe som helst. Jeg hadde sjekket på forhånd, og hadde med skriftlig hvordan andre i min situasjon hadde fått problemet løst, med henvisninger til paragrafer og telefonnummer til saksbehandler i 2 andre kommuner.

Da jeg gikk fra møtet hadde jeg ikke krav på noen ting. Dette var en sak som hun hadde peilig på, sa hun, så jeg følte meg maktesløs. Jeg ba NAV-dama om å ringe til mine kontaktpersoner i hvert fall... Det gjorde hun, og et par dager etterpå fikk jeg beskjed om at alt var i orden, jeg måtte bare søke, og de skulle anbefale søknaden. Ingen beklagelse... Jeg er rystet!

Anonym poster: 41584abfe25f07d9e5582367a6994d1e

Skrevet

Vi fikk også feil veiledning fra NAV som gjorde at far mistet hele 7 uker av permisjonen sin, blir irritert bare jeg tenker på det suppekjøkkenet som liksom skal hjelpe folk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...