Gå til innhold

Påstand; Ivf'ere har større sjanse for bekkenproblemer ved graviditet enn andre.

Anbefalte innlegg

Er nå i mitt andre svangerskap med påfølgende bekkenproblem. De jeg kjenner privat som har vært gjennom det samme har også slitt i større eller mindre grad.

Kiropraktoren min som også har spesialisert seg på bekkenproblemer, sier av erfaring at det er en overvekt av ivf'ere som får problemer i og etter svangerskapet og jeg vil nå høre med dere hvilke erfaringer dere har gjort.

Må jo bare tilføye at jeg kjente det godt en uke før testing, da visste jeg at spiren satt :)

Er nå 15 + 1 og pga mye stress på jobben siste to uker, var det nesten så jeg ikke kunne gå ordentlig i går. Blir et langt svangerskap dette...

Så, om du har vært gravid eller er det, hvordan var bekkenet ditt og hvor tidlig merket du det?

Spørsmålet er bare for å tilfredsstille min egen nysgjerrighet ang temaet og samtidig kanskje lære litt mer :)

Fortsetter under...

Har lest dette på nettstedet til bekkenløsningsforeningen, tror jeg det var. Så det er nok flere som mener det.

Jeg har to barn med prøverør og har hatt bekkenproblemer begge gangene. Har kjent det veldig tidlig begge gangene. nesten som isjas først, før så å forflytte seg til bekkenet.

Dette har jeg aldri hørt om før, men det kan kanskje ha noen med en diagnose som f.eks. edometriose eller annet hos kvinnen???? Hos oss er det hos mannen problemet ligger og da kan jo aldri befruktningsmåten ha noe å si vil jeg tro..... jeg hadde ingen problemer av noe slag i svangerskapet.

Jeg har ikke verken hørt eller lest om dette før - men det betyr jo ikke at det ikke stemmer.

Jeg kom ikke langt nok i noen av mine svangerskap til at dette ble noe problem, det lengste jeg gikk var til 12+0.

..men hvis det skulle stemme, så vil jeg tippe at det har med hormonbehandlingen å gjøre. Det er jo det som skiller IVF fra vanlige svangerskap (hvis vi ser bort fra at det kan være noen felles årsaker til infertiliteten) - og nå er ikke jeg noen ekspert på bekkenproblemer, men jeg mener å ha hørt noe om at bekkenløsning er hormonelt betinget? I så fall kan det jo være en sammenheng med all hormonbehandlingen vi gjennomgår - vi manipulerer jo hormonbalansen ganske kraftig..

Men nå spekulerer jeg bare.

Annonse

Joda, hormonelt betinget pga det vi propper i oss. Det skal etter sigende heller ikke ha så mye med diagnosen å gjøre, men jeg tenker at enkelte er mer disponert for det i tillegg.

Uansett bra å se at flere har hatt sv.skap uten problemer, det tyder jo på at det muligens ikke er en overvekt av bekkenplager selv om vi ikke representerer gjennomsnittet her inne :)

Tror personlig at det vil ha mer med at man er reddere for å trene når man er ivf gravid. Hadde ingen plager med første naturlige jenta mens jeg jobbet som en gal i fjøs men fikk store probl med en gang jeg gikk ut i permisjon.

Det stemmer at det har med hormonbehandlingen å gjøre. Bekkenløsningsproblemer er først og fremst hormonelt betinget , og vi ivf-ere er jo proppet fulle.... Hvis din mor har hatt problemer med bekken i sine svangerskap, er du også ekstra disponert. Genene spiller også en rolle.

Trening har mindre med saken å gjøre. Dessverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...