Miss Snow Skrevet 28. juli 2010 #26 Skrevet 28. juli 2010 Ååå! Jeg kjenner meg så utrolig igjen. Det er greit nok at man skal velge sine kamper og svelge en kamel innimellom, men det her er VÅR baby og vi har en del ønsker og tanker om hvordan vi vil ha det og hvordan vi vil gjøre forskjellige ting. Her har vognpose vært det store temaet. Jeg har bestemt meg for å sy en selv, fordi de jeg syns ser varme nok ut er så forferdelig dyre. Det har jammen ikke vært annet enn mas om det siden. At vi skal ha en vognpose som er varmest mulig er nærmest tull høres det ut som. Det er jo bare å legge noe ekstra nede i posen. Men jeg tenkte at litt av poenget var at det skulle være behov for å ha så mye "ekstra" på babyen når den ligger i posen. Det er bare koselig ment alt "maset", men jeg får helt angst av at det mases sånn om det. Jeg vil sy selv - ferdig! Får jeg étt tips til om en billig vognpose (i syntetisk helvetesstoff) spyr jeg! Det er greit at man skal velge sine kamper, men til syvende og sist er det babyens foreldre som bestemmer. Dessuten kan man ikke legge ut på ei sånn rute at svigermor tror at det er greit å holde på sånn, fordi man ikke sier imot. Syns det er tøft gjort å prøve å snakke med svigermor, og det var synd at hun ikke tok hintet. Jeg tør dessverre ikke å si imot når jeg blir fortalt at "sånn og sånn skal det være og det moderne greiene dere holder på med er tull". Spesielt er bestemora til samboeren min sånn. HOFF!
Tigergutt Skrevet 28. juli 2010 #27 Skrevet 28. juli 2010 Hadde jeg aldri funnet meg i, stakkars deg! Her er det bare å sette ned foten og si at du hadde tenkt deg noe helt annet, og gjøre akkurat som du har lyst til! Om ikke du vil si det selv, så burde absolutt mannen din fortelle henne det! Hun kan ikke ture frem på denne måten! Tenk hvordan det vil bli i fremtiden om du ikke setter klare grenser allerede nå! Lykke til !
Oktobergutt2010:) Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #28 Skrevet 28. juli 2010 Som jeg skrev, så var selvfølgelig ikke det hentesettet noe problem i utgangspunktet, jeg syns derimot det er flott at svigermor har lyst til å lage et slikt sett til oss. Men det er litt måten det skjer på, det faktum at jeg ikke kunne bli spurt om hun kunne gjøre det. og hver gang det blir nevnt (som er ofte) så snakker hun som om det ikke er noe å diskutere i det hele tatt for at slik skal det bare bli. Så nei, jeg prøver ikke bare være kjip å ikke la henne ta del i noe, men enkelte ting syns jeg bare man spør om og at det kunne blitt tatt opp litt finere enn at slik er det bare. Som jeg sa til sambo, hun må ha skjønt til nå at jeg hadde lyst til å iallefall få være med på å bestemme de klærne. Og har hun skjønt det så ser jeg for meg at det kommer flere like diskusjoner opp i gjennom årene. Jeg har veldig lyst til at svigermor skal forstå og respektere at jeg er moren til barnet selv om hennes sønn er far til barnet. Selv om faren ikke har noen ønsker til verken hentesett eller pene klær til spesielle anledninger betyr ikke nødvendigvis at hun kan komme å kreve sine ønsker og at jeg da automatisk skal si at "Helt i orden" fordi det er hennes barnebarn.
Miss Snow Skrevet 28. juli 2010 #29 Skrevet 28. juli 2010 Selvfølgelig er det ikke selve hentesettet som er kjernen her. Det betyr jo ikke at man ikke setter pris på at hun bryr seg og ønsker å være en del av babyens liv allerede. Men som det ble sagt ovenfor her; svigermor har hatt sine babyer. Nå er det barnebarn som kommer, og det betyr barn som hun i teorien ikke har noen bestemmelsesrett over i det hele tatt. Ei venninne av meg hadde en lignende situasjon med hennes samboers bestemor. Bestemora kom med dåpskjolen før ungen i det hele tatt var født og la ut om hvor koselig det var at deres baby skulle døpes i den. Men venninna mi og samboeren hadde allerede blitt enige om at de skulle bruke dåpskjolen fra hennes side av familien. Du kan jo tro hvor sur bestemora ble.. Jeg har nærmest allerede blitt fortalt datoen for når babyen vår skal passes første gang. Det er supert at de gleder seg og vil passe, men det blir ikke et sekund før jeg er klar for det selv. Blir det hinta om, eller nærmest tatt for gitt at det skal skje før jeg er klar, kommer det bare til å ende med at jeg blir kjempetrassen og utsetter eventuell passing enda lenger. Dette er vår første, og jeg tror neppe jeg tør å gi henne fra meg på en goooood stund!
Oktobergutt2010:) Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #30 Skrevet 28. juli 2010 Miss Snow: Tro meg, jeg har allerede fått hørt om den dåpskjolen han skal døpes i også :-p Som er fra samboers side. Igjen, helt i orden - Men værsåsnill å spør mora hva hun har tenkt om saken først også. På min side har vi brukt samme dåpskjolen hele veien, og selv den takka jeg fint nei til min mor å sa at jeg hadde veldig lyst til å kjøpe en spesiell en, litt utenom det vanlige enn blondene og den blå sløyfa. Hun tok det greit, men vet ikke helt med svigermor. Jeg har for å være helt ærlig ikke giddet å nevnt den i det hele tatt. Det er jo så lenge til at jeg satser på at svigermor glemmer det litt bort i alt det andre at jeg allerede har bestilt dåpskjolen når hun gir oss den som hun mener han skal ha :-p Det er litt kjipt når svigermor tar såpass mye kontroll i ting, hadde min mor begynt slik hadde jeg tatt henne for lenge sia. Men hun er rimelig grei nå, og sikkert livredd for at jeg skal tenke slikt om henne også :-p
sarepta Skrevet 29. juli 2010 #31 Skrevet 29. juli 2010 Hei! Jeg har noe av det samme gående her hos oss. Svigermor strikker som bare det, og det er jeg kjempeglad for. Jeg har løst hele "problemet" med å be om å vente med å få med tøyet hjem til etter at babyen har kommet. Det er hun fornøyd med også. For meg - og oss - er det en vinn-vinn situasjon :-) Lykke til!
Mus Skrevet 29. juli 2010 #32 Skrevet 29. juli 2010 Hun burde ha spurt først. Og du må nok ta deg en prat med henne. MEN: Jeg har svelget mange kameler i dette svangerskapet. Jeg har en syk svigermor som har det kommende barnet som sin største glede, og jeg tar smilende i mot alle ting og plagg og råd som kommer. Jeg gleder meg over at noen gleder seg over dette som er det største som har hendt meg. Jeg har annen familie som knapt har gratulert.
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 29. juli 2010 #33 Skrevet 29. juli 2010 hva babyen skal ha på seg første gang han får på egne klær er da virkelig opp til dere! Sett ned foten tidlig, for ting kan fort eskalere... JEg gleder meg enormt til å ta på frøkna hentesett som jeg har laget selv:)
mlkg Skrevet 30. juli 2010 #34 Skrevet 30. juli 2010 Min erfaring er at det ikke kommer særlig mye godt ut av å krangle med svigermor. (Selv om man kan få veldig lyst... Mannen min er enebarn og det har ikke manglet på innspill) Men etter flere år (jeg venter nå nr 3) er det tydelig at svigermor og svigerfar begynner å forstå at jeg uansett gjør som jeg vil :-) Det har blitt mindre og mindre kommentarer etterhvert. Eks overlater de nå til meg å snakke med den yngste om hva han skal spise, når han får gå fra bordet og om han får dessert osv. Svigerforeldrene mine har nok irritert seg litt over at jeg ikke hører så mye på dem. Men samtidig ser de at barna har det bra, og at jeg er vennlig og høflig. Så jeg tror de er ganske fornøyde. Hvis det er noe som må tas opp med dem, snakker jeg med mannen min slik at han snakker med dem alene.
maigutt08+januarbolle Skrevet 30. juli 2010 #35 Skrevet 30. juli 2010 At hun overser det når du prøver å ta dette opp, tolker jeg som et tegn på at hun "lukker øra" for å få det som hun vil, noe hun sikkert vet selv... D er ikke noe mindre respektløst enn at du ikke bruker hentesettet hennes! Hva du skal kle barnet i bestemmer du!! Har du prøvd å ta d opp, men hun ignorerer d, så ta i mot og bare drit i å bruke d! Mulig j tolker svigermor som litt sleipere enn hun egentlig er, men d er et velkjent triks. Og j er veldig hormonell sjæl, og da kan damer i den alderen være en smule annoying ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå