Gjest Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 Stridstema i gata vår. Gutten vår er ikke spes. interessert i slike leker, så jeg har ikke gjort meg opp noen bestemt mening, men må vel snart ta stilling til det.
PAVEEL Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Før jeg fikk unger og da minstemann var bitteliten så var jeg fast bestemt på at her i huset skulle det ikke komme noen våpen nei, nok krig i verden etc...... Men, jeg kar kapitulert for lenge siden, så her er det både våpen og sverd:P Nå er meninga mer sånn.....Jaja, gutter har da lekt med våpen i uminnelige tider;)
fox`y Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 mine har kunn små vannpistoler, noe annet får de ikke:) liker ikke slike leiker.
Gjest Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Ja. De elsker å kle seg ut som cowboy med pistol, og kaptein sabeltann med sverd.
tante grusom master of law Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Ja. Ser ikke problemet. Jeg og alle vennene mine lekte med slikt da vi var små. Tro det eller ei, men ingen av oss har meldt oss inn i fremmedlegionen eller lignende. Ingen av oss har heller sittet inne for blind vold eller tilsvarende. Vi er rett og slett ganske fredlige av oss alle sammen. Tror ikke lek med lekevåpen gjør noen skade. Får de ikke lekevåpen så later de som andre ting er våpen isteden, dersom de har interesse for slikt.
BlåBlå Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 De leker krig uansett, om de ikke har plastvåpen så finner de pinner og slikt som ligner. Det er min mening. Så jeg gidder ikke bruke så mye energi på det egentlig. Han har ikke fått "våpen" av oss, men onkelen kjøpte sabeltannutstyr til han - og han har arvet et tresverd fra Legoland. De får han selvfølgelig leke med, og ridderlek er visst kjempegøy. Ser ikke problemet.
Mandalas Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Vi kjøpte ikke slike leker før barna var rundt fire år og vi besøkte Dyreparken inkl Sabeltanns verden Da ble sverd og pistoler sånn passe interessant en periode. Derimot hadde vi regel om at man ikke får sikte på andre. Deretter endret vi regelen til at man bare får sikte på de som er med i leken.
♡ A & E ♡ Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Jeg er ikke så veldig fan akkurat men leke krig gjør de jo uansett. En qtips kan bli den største flammekaster! Så her har vi vannpistoler, et par lekepistoler og litt fra Kaptein Sabeltann. Får ikke sikte på andre (om ikke de er med på leken da)
Monajenten Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 Som en annen skrev, hadde jeg også gjort meg opp en mening om at sånt var uaktuelt, men har også kapitulert. De elsker Kaptein Sabeltann som gærninger, og har sverd og pistoler. Regelen her er også at det ikke er lov å sikte på andre.
Gjest Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 "Fantasi-leker" som sabler à la Sabeltann, lasersverd à la star wars osv er ok. Pistolkopier? Nei.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 nei, småen får ikke lov. er ikke aktuelt en gang. når søskenbarnet kommer på besøk med sverd og pistol. så lar jeg de leke helt til noen skyter på et mennske også tar jeg det som straff. det tar akkurat 1 min
___ Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 I den grad de er interessert, ja. Det blir stort sett når de leker cowboy eller sjørøver. Jeg er tilhenger av at jentene skal våge å sloss også, når det er nødvendig :-)
Gjest lillemamsi Skrevet 27. juli 2010 #13 Skrevet 27. juli 2010 NEI, det er helt uaktuellt å kjøpe lekevåpen til mine barn! Føler ikke det er nødvendig å begrunne det en gang. Om de virkelig vil leke krig, så får de bruke en pinne til sverd, pistol osv. Men JEG oppfordrer ikke til at mine barn skal leke krig, eller noe lignende. Nå er jeg kanskje litt ekstra nøye på det, siden far til min eldste datter er i afganistan. Og ja...huff.. det er ikke lett for å si det sånn. Verken for henne, meg eller han..
Mom2Two Skrevet 27. juli 2010 #14 Skrevet 27. juli 2010 Nei, kjøpte ikke noen lekevåpen til eldstemann. Nå har han uansett vokst fra slikt. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal utstyre ungene med tro kopier av virkelige våpen produsert av en kynisk industri med en egen agenda. Og hva er greia med argumentet om at de uansett leker cowboy og indianer og krig osv. med ting de finner? Jada, la de bruke pinner og spader da vel. Jeg synes faktisk det er en vesensforskjell på at en 4-åring løper rundt med en spade og roper pang-pang, enn at han løper rundt med forholdsvis naturtro kopier av ekte våpen. Skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen... Har dere noen gang tenkt over at for barn i andre deler av verden så er ikke krig lek? Hverken for barna/sivilbefolkningen eller soldatene? Vi har forresten play station og DS i hus, men jeg kommer aldri under noen omstendighet til å tillate krigsspill. Noe så destruktivt. Og jada, han kommer sikkert til å spille slike spill hos kompiser, men jeg gidder i hvert fall ikke fore ham med det her hjemme.
moe_ Skrevet 28. juli 2010 #15 Skrevet 28. juli 2010 *klapper* her i gården har det alltid vært uaktuelt fra mammas side og de få gangene pappa har gitt etter for pjokkens bedende øyne, har leken blitt inndratt pga mammas regler og pappa'n har fått (verbalt) så hatten passet. Dog har den lille fått lov til å bruke grener som pistol og gevær,men med streng beskjed om å kun sikte hvor det ikke er noe levende menneske eller dyr ... du verden så kjedelig den "pistolen" / det "geværet" ble - fort. Pjokken vet dog at mamma og pappa har skutt med ekte saker på skytebane og at de tenker sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet i n'te potens
ツ Skrevet 28. juli 2010 #16 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har heller aldri "utstyrt" mine barn med våpen....,l Men - jeg lover deg; det har ikke vært lett. Har 5 barn - 3 gutter - og før vi flyttet "hjem igjen" - hadde vi mye "festivaler" i den lille bygda vi bodde i... På disse festivalene var det selvsagt masse "våpen-leker".. Det første året "skjønte" jeg ikke bedre - ungene handla det de ville - om de var/ er 7 eller 16 - spiller ingen rolle for disse selgerne - de solgte det de kunne...:/ Men - etter denne "første gang" - ga jeg ungene mine instrukser; - Om de ønsket å kjøpe slikt - greit nok - MEN - da ville jeg kaste det i søpla når de kom hjem.... Gudskjelov fant de selv ut, det første året, at slike leker er muligens artig i 10 minutter - ikke mer.... Etter det - har det ikke engang vært spørsmål om slikt....
Gjest Skrevet 28. juli 2010 #18 Skrevet 28. juli 2010 Ja, men de leker bare uskyldige ting som Sabeltann, Star Wars og Cowboy. Det er ikke lov å sikte på andre. Tror det er rimelig håpløst å forby sånt så lenge barna går i barnehage/ skole og har venner
BlåBlå Skrevet 28. juli 2010 #19 Skrevet 28. juli 2010 Dere som er helt imot. Gjelder det også Sabeltannutstyr, riddersverd osv ? Eller er det kun plastikk kopier av dagens våpen som er forbudt ?
___ Skrevet 28. juli 2010 #20 Skrevet 28. juli 2010 Når jeg sier at jentene får leke med våpen snakker jeg om vannpistoler, små kwboypistoler oh lekesverd av tre som en venn av dem har laget. Jeg gir til og med bort vannpistoler til fødselsdager. Det pleier å være morsomt.
Gjest irismor Skrevet 28. juli 2010 #21 Skrevet 28. juli 2010 Her i huset er pappa høytpremiert skytter, mor henger hakket lengere bak (ikke like mye premiert ;-) Så "våpen" ala sverd og plastikkpistoler intereserer ikke søta. Hun vil gjerne ha en konkuransepistol til å skyte på blink. Men hun vet så alt for godt at det kan hun ikke før hun blir stor jente. Og da er det ikke noe mas om det. Men når pappa finner frem blinken og skal trene så er søta med. Med rosa hørselvern og en lekepistol som "skyter" piler med sugekopper på på sin egen blink. Hun holt et foredrag her for sin kusine (som er ihuga kaptein Sabeltann fan) at å leke med sverd å pistoler er farlig for man kan bli skadet. Kusinen ble dødlig fornærmet, men etter 2 sekunder så lekte de noe annet. Tror ikke barn tar skade av å leke forskjellige leker. Vi løp rundt og skøyt hverandre, bandt hverandre til trærne (cowboy og indianer). Ikke skyter jeg mine venner nå og ikke binder jeg dem til trærne heller ;-)
LadyLuck & Skrevet 28. juli 2010 #22 Skrevet 28. juli 2010 I utgangspuktet nei.. men ikke all jeg har råderett over. Tenker da type tanter,onkler,bf, besteforeldre som stikker til barna leker etc. Så tilslutt måtte jeg desverre vike litt på våpenregelen, og unga fikk hver sin vannpistol i varmen (de har nå en del våpenleker hos bf.) Og det første som skjedde, lillegutt på 2 peker vannpistolen inn i magen på en forbipasserende og skriker.. "banga,bang" Så alldri mer i dette huset.. hva bf gjør får være opp til ham når de er der, men liker det ikke =(
LadyLuck & Skrevet 28. juli 2010 #23 Skrevet 28. juli 2010 og mener da pistol lignene leker.. Ikke helt tatt stillingen til dette med sverd etc, da det ikke intereserer ungene mine.. liker helst å leke butikk og tog de =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå