Gå til innhold

vet dato for unfangelsen, muligheten for overtid liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette? For det er jo ofte man ikke vet akurat når man unfanget og har uregelmessige sykluser osv og dermed får man en litt difus termindato også både menstermin og ULtermin kan jo da bli mindre sikker... Siden jeg vet med sikkerhet hvilken dato(innenfor 48 timer iallefall) når spiren satt, kan jeg regne med at jeg vil føde til mensterminen? Min ULtermin er uansett bare 4 dager senere... Jeg er av typen kjemperedd for overtid i forhold til at ungen ikke har godt av å være der inne for lenge ++

Noen som har synspunkter på dette? Eller har opplevd akkurat dette og født til tiden/før/senere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det befruktede egget kan ligge i en slags dvale i et par uker før det utvikler seg... visstnok - Så om du vet akkurat når unnfangelsen fant sted, så er det med andre ord ikke sikkert at utviklingen begynte før et par uker etterpå

Skrevet

Nei, de tar utgangspunkt i UL, men hvis symfysemålet ditt eller andre ting kan tyde på at du ligger foran skjema, kan det være at du får overtidskontrollen tidligere. Var ihvertfall det alle de jordmødrene jeg har gått til har sagt til meg, siden jeg bestandig får mange dager ekstra på UL i forhold til menstermin. (Jeg liker heller ikke gå på overtid, men har gått mer og mer over for hvert barn, 1 uke sist.)

4 dager er jo ikke så ille da, det går nok helt bra!

Skrevet

Mener du at de to cellene ikke smelter sammen og starter utviklingen med en gang? Er det mulig at det tar to uker før det skjer noe etter at man har hatt samleie? Mente sædcellen døde innen max 72 timer....Jeg testet i allefall positivt akkurat to uker etter unfangelse og det er vel ikke mulig hvis ikke utviklingen er startet?

Så mye snodig det er å finne ut om dette temaet :)

Skrevet

Terminen er ikke 100 % sikker selv om du vet når unnfangelsen var. Vi hadde ivf (prøverør) sist gang, så vet helt sikkert når han ble unnfanget. Til og med kl slettet. Han kom 15 dager før termin (unnfangelsesterminen). (Vi hadde 1 dag forskjell mellom unnfangelsesterminen og ul termin).

Skrevet

Det BEFRUKTEDE egget kan ligge i dvale i et par uker før det utvikler seg videre, derfor er det at selv om en er sikker på unnfangelsen, så kan UL termine bli forskjøvet...

Skrevet

jeg vet m sikkerhet når egget ble befruktet, pga prøverørsbarn

Men likevel er det målene på ordinær utlra som gir termindato

Min ultradato stemmer ikke med "min" dato...så jeg venter i spenning :-)

Skrevet

Lengden på et svangerskap varierer fra dame til dame og svangerskap til svangerskap. Det er gjennomsnittslengden som brukes for bestemmelse av Menstermin og UL termin.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja, altså det er jo ikke slik at alle svangerskap varer nøyaktig 40 uker, en dag og to timer! Uansett om termindatoen din er 100% rett, behøver du jo ikke føde til termin! Og ultralydtermin beregnes jo utfra fosterets størrelse basert på et gjennomsnitt av foster i samme uke, så det er jo ingen nøyaktig vitenskap. Poenget er at noen går over tiden og andre ikke, uansett om termindatoen er aldri så rett ;-)

Skrevet

Er nok som de andre sier her. 40 uker er jo bare et gjennomsnitt og derfor ingen garanti for når barnet kommer. Dessverre, for det føler du sikkert ikke som noen trøst. Jeg er like før termin og er ikke stresset... Ennå. Men som deg hadde jeg absolutt ikke likt å gå mer enn en ukes tid over den terminen som jeg vet stemmer selv.

Mitt beste tips (som jeg har gjort selv) er å snakke med legen og deretter sykehuset om igangsettelse. Når du er andregangs (altså i motsetning til førstegangsene) skal det være verdens letteste sak å sette deg igang (sitat overlege på Ullevål ;-)). Fortell at du har helt angst for at det skal gå galt og diskuter hvordan du best kan følges opp. Stå på ditt så ordner det seg nok. :-) lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...