Gå til innhold

Gruer meg til hvert måltid!

Anbefalte innlegg

Har tvillinger født 2 mnd prematur. Vi er nå godt over termindato.

Begynte å amme de så vidt etter 3 uker, men måtte bruke skjold.

Det var en god hjelp da og bruker det fortsatt.

De kan nå ta brystene uten skjold, men da kun helt i starten av måltidene, til de ikke gidder mer (virker det som).

De har selvfølgelig vært for svake til å orke å die og jeg har måttet virkelig kjempet oss igjennom hvert måltid. Med mye stimuli ved berøring og å legge de vekk fra meg ved siden av på sofaen. (tungvindt med to stk på samme tid).

Synes det er praktisk å dobbeltamme da det er effektivt mtp tida som jeg må bruke under måltidene. Minimum 1 time per måltid, med mye kamp.

Fikk beskjed fra barnelegen om å kun legge de til i 20-30 min og gi resten med flaske. Da de ikke har lagt på seg tilstrekkelig etter vektkurven.

Har gjort det nå i det siste og det fungerer bra. Så nå delammer jeg.

Men problemet er at det fortsatt er kamp når de skal legges til brystet. Har mer enn nok melk, så det er ikke problemet. Men de blir så sinna når jeg legger de til. Og de kan skrike og hyle inn i mellom for deretter å ta tak og suge litt til de slipper igjen. Kjenner det er en lettelse hver gang ammerunden er over og jeg kan lage et par flasker mme. Da er de godt fornøyde etterpå.

Kjenner jeg blir så fortvila, for jeg vil så gjerne at dette skal fungere! Men kjenner jeg snart bare gir opp og gir de flaske på fulltid, og evt et par brystmåltid på dagen.

Var forresten på helsestasjonen her om dagen og veide de før og etter måltid. Da gikk amminga greit. Det var lite kamp og mye ro gjennom måltidet. De diet da i ca 30 min. Og de hadde drukket 55-60 ml hver

og tok opptil 60 ml mme etterpå.

De er nå 3.3 kg- så er litt usikker på hva som er vanlig mengde per måltid? Noen som vet? Vet de er i en veldig god vekstperiode nå, da de har steget godt på vektkurven igjen etter oppstart mme.

Noen med erfaringer og med gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142132222-gruer-meg-til-hvert-m%C3%A5ltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har også premature tvillinger. Hos meg gikk amminga greit etter at vi hadde fått god starthjelp på sykehuset. Men det høres ut som om du har det veldig strevsomt. Så jeg trur nesten jeg hadde roa ned med amminga og heller gitt flaske hvis jeg var deg. Husker at mine kunne bruke 45 min på et måltid i begynnelsa. Og hvor slitsom det kunne være. Skulle jeg ha styra med flasker etter det hadde jeg, jo brukt hele dagen på mating.

Jeg amma tvillingene i 11 måneder. Men skulle nesten ønske at jeg slutta før. Det er mye styr med amming syns jeg, og tvillingene sov lengre på natta da jeg slutta å amme.

Mormora mi hadde også tvillinger. Hun fikk beskjed om å amme den ene og gi den andre mme. Når hun tenker på det i dag, skjønner hun ikke hva hun holdt på med. Mye styr ja.

Du ble nok ikke så mye klokere av svaret mitt tenker jeg. Ville egentlig på en måte utrykke sympati. Men du må bare spørre hvis det er mer "tvilling-ting" du lurer på :)

Lykke til!

Takk for svar begge to:)

Merker at veien til mme på flaske er kortere enn å begynne å fullpumpe og gi på flaske. Har mye frossen mm i frysa, så den skal jeg få brukt:)

Men melka mi holder seg ikke så lenge i kjøleskapet etter tining, den blir fort sur så de nekter å drikke den. Så synes tining og oppvarming av mm er mere tungvindt enn å ha klar kokt vann på flaske. Sikkert noen som kan argumentere i mot:)

I dag har jeg lagt til en og en, og det har for så vidt gått greit. Synes det er mer ro over måltidet. Men vanskelig å si hvor mye de får i seg, så de får den flaska etterpå.

Setter pris på om andre vil dele sine erfaringer. (trenger ikke være tvillinger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...