Gå til innhold

Hvordan rutiner har dere på husarbeid dere som har det "strøkent"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, sliter med å komme ajour med klesvask og kjøkkenet... Synes ikke vaskinga er værst for den blir gjort på torsdager stortsett, men å rydde!!! Det er verken jeg el. sambo flink til... Tror egentlig vi er litt late, så noen faste rutiner hadde sikkert vært tingen...

Får dere som har det pent og ryddig tid til noe annet?

Skrevet

trikset er vel å rydde alt opp etter hvert som man er ferdig med det. (bortsett fra leker da som tas rett før/etter sengetid). Feks: etter lunsj så tar man og setter det i oppvaskmaskinen i stedet for på benken.. Når vaskemaskinen er ferdig så setter man det på plass med en gang..

Samme med klesvasken.. Men på vaskerommet så er det ikke så nøye om det er litt rot da, for der kan man lukke døren så er jo ingen som ser det ;)

Skrevet

Har absolutt ingen rutiner, men gjør noe hver dag

Skrevet

Hjemme oss oss setter vi oss ikke ned etter at lillejenta har lagt seg før det ser levelig ut. Før hun legger seg rydder vi hennes rom, og mens samboer legger henne begynner jeg utenfor/eller omvendt. Kjøkkenet blir tatt rett etter middag, mens den andre parten leser/leker med lillejenta. Alltid deilig å sette seg ned å slappe av når det ikke flyter av ting overalt:-)

men soverommet vårt er en annen historie.....

Skrevet

Man må rydde litt hele tiden, og vaske klær jevnlig... Jeg lar aldri ting hope seg opp, men tar det etterhvert som det dukker opp. Blir koko hvis jeg skal vasse rundt i ting og tang til enhver tid...

Skrevet

Srøkent å strøkent, jeg prøver ihvertfall, og jeg må ha ganske nazi rutiner på husarbeid for å få gjort noe.

Mandag - vaske klær, tar en lett en over badet (typisk vasken og toalettet), og tørrmopper de viktigste oppholdsrommene.

Tirsdag - vaske klær, legge sammen klær, evt stryke klær

Onsdag - støvsuger alle rom, lufter dynene og skifter sengetøy. Prøver å få tørket litt støv på soverommene i samme slengen.

Torsdag - Tar begge bad grundig

Fredag - vasker gulver i alle oppholdsrom og ellers v/behov. Tørkr støv i oppholdsrom.

Sånn utenom så blir oppvaskmaskin satt på hver kveld, og ryddet utav på morning. Vi er flinke til å rydde og tørke av benk og bord på kjøkken etter måltider. Etter middagen må jeg som regel ta en tur med moppen over kjøkkengulvet.

Fungerer ganske greit, problemene oppstår når jeg er borte en hel ettermiddag og ting forskyver seg. Jeg er så"innarbeidet" i disse rutinene, at jeg sliter med å innstille meg på å ta mer en keld :-)

Skrevet

Har det så langt fra strøkent, men synes det er levelig!

Jeg rydder bestandig av bordet å får kopper inn i maskina etter måltider. Ytterklær og sko blir satt på sin faste plass når vi kommer inn, det er likt med barnehagesekkene. Klær vasker jeg hver eneste dag, men det kan hope seg litt opp med å få de inn i skapene, der tar jeg skippertak så det kan fort bli et par baljer fulle.

Støvsuge gjør jeg nesten hver eneste dag, blir så mye grums på gulvene når barna springer ut og inn hele dagen synes jeg - i allefall nå på sommeren.

Gulvene vasker jeg en gang i uka, bad og do også. (oftere hvis det er behov)

Soverommene må barna rydde før de går ut på formiddagen, hvis de har lekt med ting der. Ellers rer jeg opp senger og lufter.

Hvis barna har lekt med ting på stua, må de rydde dette på plass før de spiser kveldsmat.

Etter at barna er i seng, tar jeg en siste runde med kopper etter kveldsmaten, rydder bort litt småtterier som jeg ser - så det ikke er helt bomba her hvis en eller annen skulle stikke innom på kveldstid.

Tror tingen er å gjøre litt hver dag jeg også, ser det er flere som gjør det her - da hoper det seg ikke opp.

Skrevet

Hei

Jeg følte at jeg druknet litt hjemme. Spesielt i klesvasken. enten var det skittentøy, eller rent som ikke var lagt på plass. Løsningen for meg var å følge Flylady sitt system (www.flylady.org). Hun har et gratis, logisk ryddesystem som jeg har fulgt i fire måneder. Og underet er at det ikke er særlig rotete lengre, selv om vi har hatt hauger av sommergjester (noe som har tatt knekken på oss før ryddemessig...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...