Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 Lurer på dette.. Kommer hjem til Norge fra England etter mange år ( nå sier jeg ikke at ALLE er sånn, men mange generellt sett) er så lite hyggelige mot hverandre, sure her i Norge.. Mens i England er det veldig viktig å være høflig, hyggelig til hverandre.. Merker stor forskjell her og I England.. Skulle ønske vi kunne være like hyggelige her også.. Bare lurer på hvorfor det er sånn egentlig, i et land som Norge hvor vi har det så bra.. Er det været? Er det janteloven? Merker tilogmed stor forskjell på forum, på dib gjelder det å være den "smarteste" / komme med spydige bemerkninger.. Mens på britiske forumer for mødre, er det kun hygglige innlegg osv.. Synes det er litt trist.. Si fra om jeg tar feil da;)
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Nordmenn er så jævla sære. Alt skal planlegges, man skal aldri komme uanmeldt på besøk, man er sure og ego, tenker bare på seg og sitt osv. Er det rart at det er så mange venneløse mennesker i dette landet?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Enig, tror hele befolkningen kunne trengt seg litt chill-piller..
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Hihi:-) Enkelte kunne iallefall blitt litt mindre regide og litt mer impulsive og blide. Man kunne avverget mang en nabokrangel om folk bare slappet litt mer av
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Eller disse evige kranglingene med svigermødrene sine..
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 På 50-tallet var man opptatt av skikk og bruk også i Norge. Man skulle ikke brøyte seg fram, men vise hensyn til både fotgjengere og trafikanter. Av og til når jeg er ute føler jeg at alle er i veien for alle i trafikken, og at folk irriterer på seg høyt blodtrykk. Det samme i butikken. Det er ikke noe sånn "Vær så snill, gå først du", men alle er liksom "fiender" som ergrer seg over hverandre.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Ja, synes dette er ganske trist.. Har ikke lyst å bo i et land der alle er konstant sure.. kan da ikke være så sunnt heller
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Sånn tenkte jeg da jeg kom hjem etter nesten 2 år i Latin Amerika. Ble skikkelig deppa av det. Men jeg har bodd endel i utlandet, og i USA er folk bare hyggelige på utsiden. Takke meg til Nordmenn da. Har også bodd i Irland, merket ikke så stor forskjell da jeg kom hjem da, annet enn at Irer er mye høffligere. Latin Amerikanere er mye mer ydmyke, høffelige, omtenksomme, hjelpsomme og varme. Franskmenn finnes ikke mer hyggelige enn Nordmenn. De er ofte sure og har en ovenfra og ned holdning som ikke ligner grisen. Og det gjelder ikke bare Paris. Synes italienere også har litt den samme innstillingen, selvom de er flinke til å skru på sjarmen dersom de vil oppnå noe. Men de er vel dritt lei turister. Vet ikke helt hva som er nordmenn sitt problem. Jeg synes det verste med nordmen er hvor ekstremt uhøffelige mange er. De dulter borti deg, tråkker deg på foten, sniker i køer og gidder ikke hjelpe til med barnevogner før man spør. Uten å be om unnskyldning. Det kommer jeg ALDRI til å venne meg til.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 Jeg har en annen oppfatning enn deg 11:52. Jeg opplevde franskmenn som både høfflige og hyggelige, men de er jo ganske nøye på hvordan man hilser og takker og den slags. Følger man ikke "reglene" blir folk fort litt gretne tilbake. Men jeg har bare bodd på landet i Frankrike da. Paris var ikke like koselig som landsbyene jeg var i
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Det blir ofte latterliggjort at de tidligere brukte De-form og etternavn, herr og fru. Men tross alt er det bedre enn en tilværelse der alle tilsynelatende er i veien for hverandre og blir sure for ingenting.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Jeg snakker ikke noe særlig fransk, og jeg opplevde at de ofte himlet med øynene når jeg forsøkte meg på noen strofer. Jeg har alltid vært hyggelig og høffelig når jeg har vært der. Datet en franskmann og traff mange av familien hans og de var helt skjønne. Akkurat som nordmenn når man skraper litt på overflaten. Så det har nok ikke med at jeg ikke "kjente til reglene". Bodde 5 mnd i Paris og var 2 mnd i Nice. Nok til å få en viss oppfatning. Men jeg snakker flytende spansk og vet med sikkerhet at jeg opplever spanjoler som verdens hyggeligste iforhold til flere av vennene mine som kun kan si hola, gracias og por favor. Franskmenn snakker elendig engelsk, så det er mulig de rett og slett blir usikre når de møter på folk som stotrer på uforstålig fransk eller henvender seg på engelsk. Hilsen 11:52.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 Ja, dette er jeg enig med deg om. Er lenge siden jeg har vært i lengre opphold utenlands og følt dette på meg. Men det du sier er helt riktig, vi er sære her i Norge. Lurer også på hvordan vi kan snu dette, lurte på det før. Jeg har bodd i spania flere ganger, og jeg ble så imponert av at spanjoler er så kjærlige med alle. Kyss på hvert kinn hver gang man kommer og går, om man så stopper opp og prrater med en bekjent/ venn i 5 min på gaten så er det 4 kyss på kinnet. Mannen min er fra en liten by i Tyskland. Og bare der har de en helt anne kultur enn os.. De er så omsorgsfulle og bryr seg om alle, iallefall familie og venner og venner av venner. Jeg ser tydelige likheter, og store forskjeller fra oss. Men vanskelig å sette ord på alt av det daglidagse som skjer. Men det er bare å vise ømhet og vise at man ser det som skjer, og prater om det. Og hver gang man treffer venn/familie så er det varm klem/og eller håndhilsning. Dette skjer lite her. jeg er mer bevvist på å ta folk i hånden når jeg kommer og går, bare hvis jeg er hos legen eller snakker med bekjente. Men jeg er langt ifra der jeg vil være. Er selv sjenert. men åpner meg godt opp om den jeg treffer/snakker med er åpen. Smitteeffekt funker bra på meg. Men ja, hva kan vi gjøre da for å få våre landsmenn til å bli litt varmere og snillere? Og være åpen med våre følelser? Tenker faktisk at det er tabu å vise følelser. Vel, jeg er iallefall oppdradd slik. Men det er en annen historie...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #13 Skrevet 27. juli 2010 Selvfølgelig gjelder dette ikke alle, sier man det, så kommer bermen og hugger hodet av deg;-) Men, merker også at mange nordmenn er mindre hyggelige mot fremmede, mindre gjestfrie og lite hjelpsomme. Synes så mange går med øynene i bakken, sier ikke unnskyld om de dytter i en kø, mennesker som stort sett går med en surleppe på munnen.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #14 Skrevet 27. juli 2010 Da er det kanskje regionale forskjeller. Jeg har bare bodd i Rhone-Alpes jeg Når jeg skulle til storbyen dro jeg til Grenoble, he he. Franskmenn i området der er jo forholdsvis vant med besøkende som ikke er så stødige i fransk pga turistnæringen og jeg fikk alltid bare høffelig hjelp til å stotre videre på min tvilsomme fransk da jeg forsøkte Men sånn er det jo i Norge også. Folk er hyggeligere på landet!
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #15 Skrevet 27. juli 2010 Dette innlegget er jeg helt enig med deg i HI. Syns også at nordmenn er sure, grettne, og rett og slett uhøflige. Bare det å si hei til noen, det er nesten det verste du kan gjøre. Blir nesten plyndret ned, stygt å si så, men mange ganger følt slik. Ingen hjelp å få, liten i hvertfall. Selv kommer jeg fra et land hvor høflighet, hjelpsomhet og imøtekommenhet og gjestfriehet står høyt på listen. Like blide som Engelsmenne. Det å stå uten for en dør og ringe på, kjenner jeg slett ikke til. Har man lyst å besøke noen så går man bare inn.. Nei nordmenn kan bli mye mye mer hyggeligere, gjestfriere...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 Merkelig. Har du forsøkt å smile til folk? Jeg synes jeg ser blide mennesker som hilser og gjerne slår av en prat stort sett alle stedes jeg ferdes. Engelske nettforum har jeg ikke forsøkt, så akkurat på det punktet kan det godt hende du har rett. Det er morsomt å diskutere litt usaklig noen ganger.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #17 Skrevet 27. juli 2010 Enig med HI. Og siden vi er her på et forum er det fint at noen tar opp ukulturen som hersker her. Det er utrolig mye drittslenging og lite takhøyde. Dette burde utelukkende være til hjelp og samarbeid og støtte, og man kan holde sine sure meninger for seg selv. Kanskje det går an å skape en litt annen holdning her inne? Det hadde vært hyggelig.. Så kan kranglesiden være kranglesiden.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #18 Skrevet 27. juli 2010 Jeg er veldig bereist og har bodd flere år i forskjellige land. Jeg må si at det å bare buse inn døra til folk ikke er vanlig noen steder jeg har bodd. Jeg er ikke sur og snerpete, men setter pris på at folk ringer på eller banker på når de kommer på besøk. Særlig dersom jeg ikke vet at folk kommer. Har vi barnefri hender det faktisk at vi har oss både på sofaen og på kjøkkenet, ikke veldig kult at folk bare står midt i stua da. Den friheten setter jeg veldig pris på. Det tror jeg de fleste folk fra de fleste nasjoner også gjør. Det er noe av grunnen til at jeg ikke liker uanmeldt besøk også. Liker å ligge på sofaen, usminka og i trusa hvis jeg en sjelden gang har anledning til det. Har ingen ting med å ikke være gjestfri å gjøre. På den annen side elsker jeg å ha folk på besøk og synes det er stas å varte opp. Men da liker jeg at både hjemmet mitt og jeg ser respektable ut.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #19 Skrevet 27. juli 2010 Mannens familie er fra ytre langtvekkistan. Selv om det er i Norge er det helt normalt å komme på uanmeldt besøk der og ingen låser dørene. Men det er likevel normalt å banke på eller ringe på døra før man går inn da Folk her til lands er mye blidere og greie med en gang man kommer seg litt ut av oslo-gryta. Derfor har tror jeg personlig at det er oslo-folket som først og fremst trenger å skjerpe seg. Hilsen by-jenta med svigerfamilie ute på landet
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #21 Skrevet 27. juli 2010 Jeg forstår ikke innlegget ditt i det hele tatt.... "Plyndret ned" fordi du forsøker å si hei til folk. Der kjenner jeg meg overhode ikke igjen. Hilser du på fremmede folk på gata kan det hende du får noen rare blikk men det er vel ikke akkurat typisk for nordmenn... Man er vel ikke akkurat u-gjestfri fordi man ikke setter pris på at folk går rett inn døra hjemme hos seg. Jeg vet at f.eks i nord norge er det helt vanlig å ikke låse døra, men det er ikke vanlig å bare gå rett inn til folk. Jeg vet ikke om noen steder det er vanlig å bare gå rett inn til folk. Nå ble jeg veldig nyskjerrig på hvor du kommer fra, 12:57.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #22 Skrevet 27. juli 2010 ..Nå er ikke akkurat muslimer de mest imøtekommende og hyggelige folka jeg vet om heller. Ikke spesiellt høffelige heller, etter mitt synspunkt. Mener ikke at de er idioter for det. Har bare møtt mange gjennom jobben. Tror det er pga kulturforskjeller. De er sikkert verdens hyggeligste og mest gjestfrie seg imellom, der de føler seg trygge og komfortable.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #23 Skrevet 27. juli 2010 Er jo litt hyggeligere stemning inne på Sravlesiden. Er forresten ikke enig i at engelskmenn er så fantastisk hyggelige. Har bodd der i mange år, flytende i englesk og kjenner kulturen godt. Koselige vil jeg ikke påstå at de er. Danskene derimot er et hyggelig folkeslag :-)
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #24 Skrevet 27. juli 2010 Det er de. Sånn som jeg som snakker arabisk og kjenner til troen deres opplever dem som veldig greie og gjestfrie
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #25 Skrevet 27. juli 2010 Jeg synes Svensker er MYE hyggeligere enn dansker sånn generelt. Dansker er veldig hyggelige når de er fulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå