Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #1 Del Skrevet 26. juli 2010 Heisann.. Har et dilemma ang. svangerskapet, jobb å penger.. Håper noen kan gi meg et rett svar =) Jeg er gravid i uke 32 å har jobbet som vikar siden jeg flyttet til ny plass.Jeg har altså vært yrkesaktiv hele svangerskapet å hadd fast inntekt. Har sendt inn søknad om foreldrepenger til jeg går ut i permisjon fordi jeg har oppfylt kravene til å kan søke dette. Mitt problem nå er at jeg ikke klarer å være mer i jobb pga. plager i svangerskapet. jeg har kun vært vikar å hadd mnd. kontrakter, så i teorien har jeg ingen fast arbeidsgiver. hva skjer nå? Har to mnd. til termin (Foreldrepenger). spørsmålet mitt er; Hvordan støtte kan jeg søke om nå for å få dekt di mnd. utgiftene til foreldrepengene kommer?? er som sakt i uke 32, å kan ikke gå 2 mnd. uten noe som helst inntekt.. Har lest om svangerskapspenger på Nav, men vet ikke om jeg kan søke det siden jeg ikke har noen fast arbeidsgiver å forholde meg til i utgangspunkte.. Hvordan rettigheter har jeg egentlig på dette dilemmaet? Svangerskapspenger, kanskje dagpenger? Hmm... Hjeeelp.... På forhånd takk <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142129716-hva-n%C3%A5/
tøysesara Skrevet 27. juli 2010 #2 Del Skrevet 27. juli 2010 Hei Huff så guffent. Viktigste er å finne ut arbeidsgiveren, om det er komunnen el om det er en privat bedrift. Kan jo også høre med komunnen om de er villig til å hjelpe deg litt. Men jeg mener har du jobba i de 6 måndene a 10 har du krav på lik linje som de fleste til føsdsel penger. Fram ti du får det må du vel ha sykepener utbetalt fra nav. Men ring nav og høre med de. Jeg mener du har krav på dette, men er ikke 100% sikker. Lykke til dette ordner seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142129716-hva-n%C3%A5/#findComment-142130536
Nisand Skrevet 27. juli 2010 #3 Del Skrevet 27. juli 2010 Svangerskapspenger er nok ikke rett ytelse for deg nå. Det forutsetter at du har et arbeidsforhold i og med at din arbeidsgiver skal fylle ut et skjema i forbindelse med søknad om svangerskapspenger. Hvor lenge har du hatt månedskontrakter? Har du hatt månedskontrakter over 6 mnd kan du ha rett på sykepenger frem til termin. Alternativt kan du søke om sykepenger etter § 8-47. Dette er en "nødparagraf" for de som er sykemeldt, men som midlertidlig er ute av inntektsgivende arbeid på sykemeldingstidspunkt. Ta kontakt med ditt lokale NAV kontor da det er eget skjema for søknad om sykepenger etter § 8-47. Sykemelding fra lege må ligge ved. Dine rettigheter avhenger veldig av hvor lenge du har vært i jobb frem til nå. Har du jobbet 6 av siste 10 mnd? Foreldrepenger kan tas ut inntil 12 uker før fødsel, det vil si at dersom du har opptjent rett kan du starte på foreldrepenger nå. Det vil jo gå utover tiden med barnet, men du får hvertfall en fast inntekt. Dersom du søker dagpenger stiller du deg disponibel til å ta ethvert arbeid NAV skulle finne til deg. Dersom du ikke kan jobbe pga plager i svangerskapet vil du ikke kunne ta en jobb. Dagpenger blir derfor heller ikke rett ytelse. Jeg vil råde deg til å be om en samtale med en rådgiver ved ditt lokale NAV kontor slik at de kan veilede deg om hva du bør gjøre fremover. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142129716-hva-n%C3%A5/#findComment-142131944
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2010 #4 Del Skrevet 27. juli 2010 Mhm, tenkte meg det siden jeg ikke har noe arbeidsgiver å forholde meg til.. er komunal barnehage jeg har jobbet i.. har mnd. kontrakter fra feb./mars mnd. å før d har jeg kontrakter fra skoler jeg har vært vikar for.. så har jobbet så å si som fast vikar for en lr. annen skole/barnehage i komunen siden desember 2009.. Har jobbet 6 av di siste 10 mnd. ja, så foreldrepenger har jeg søkt om, men d var utrolig nokk 3 mnd. behandlingstid!! å d må man søke etter uke 26, så d er enda lenge til den er ferdigbehandlet.. får bestille meg en time til rådgiver på NAV å høre hva man skal ta seg til =) Takk for alle innspill Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142129716-hva-n%C3%A5/#findComment-142132446
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå