Gjest Kira06 Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Frøkna her er nå blitt 10 mnd, og synes det er veldig spennende med "vanlig" mat... og spesielt det som er på asjetten vår:) Jeg forsøker å gi henne litt forskjellig, slik at hun skal bli vant til nye smaker. Men synes det er så vanskelig å vite hvor mye hun kan få av tingene når saltinnholdet er så dårlig merket. Når jeg lager poteter og slike ting, så salter vi selvsagt etter at jeg har tatt av en porsjon til henne. Men hva med ting vi kjøper som er ferdige? Tenker da på blant annet sauser og lignende. Det står på endel at de inneholder salt, men aldri hvor mye. Og det er litt vanskelig å vite og smake seg til, fordi vi er så vant med salt. Til og med ferske fiskekaker og leverpostei står det at det er salt i. Hvordan gjør dere det? Er så usikker på hva jeg kan gi henne og ikke...Og hvor lenge skal man forsøke å unngå salte ting til barna?
Sweet Amber Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Så lenge du ikke tilsetter noe ekstra salt og en holder seg til noen få skjeer saus, et normalt tykt lag med leverpostei, dropper potetgullet og ikke har hel/halvfabrikata til middag hver eneste dag går det nok greit. Er selv forsiktig med salt selv til meg selv, gubben og 3 åringen også, men så lenge man nærmer seg året og er sånn passelig frisk er det ingen grunn til å unngå det helt-
Tigerpote Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Skjønner hva du mener! Vesla her er 9 mnd nå i dag faktisk, og har begynt å vise stor interesse for hva vi spiser. Men jeg gir henne ikke "vanlig" saltet mat likevel, kun babymat enten av glass eller hjemmelaget. Kjøpesauser anbefales ikke fordi det inneholder MYE salt. Jeg synes heftet Mat for spedbarnet er kjekt, det står det oppskrift på grøt, sauser, middager osv:)
Gjest Kira06 Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Tusen takk for svar begge to:) Det skal ikke være lett dette her altså. Har heftet (fikk det på HS), men skal ærlig innrømme at jeg er super dårlig til å lage hjemmelagd mat. Har forsøkt meg på hjemmelagd saus et par ganger, med lite hell..hehe! Så derfor hadde det vært så greit å finne ut hvor mye salt det er i div matvarer, slik at jeg kan fortsette å være en "dårlig" husmor*s*
Tigerpote Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Nei, men altså det er ikke jeg heller;) Men mange av oppskriftene i heftet der synes jeg er veldig enkle. Nå som det er sommer og sol, pluss at hun har vært syk, har det gått mye i glass til henne og noe merkelig til meg:) Mannen jobber så mye for tiden så det er bare vi to som skal ha middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå