ungmammatilsnart2 Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Jeg lurer på om det er noen som har påvist GBS? Og om dere har født tidligere? Jeg er 28 uker og har fått påvist GBS. Jeg er livredd for hva som kan skje med babyen og fødselen.
Corneliuss Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Hei du. Jeg fikk påvist det i forrige svangerskap. Siden du har så lenge igjen til termin så er det lite vits i å få antibiotika ettersom du kan få en ny oppblussing av gbs etter du er ferdig med kuren. Over 30% av alle grvide har gbs naturlig i sjeden så det trenger ikke være farlig i seg selv. Dette er det du må passe på; 1. Tidlig vannavgang + gbs. Babyen blir eksponert for gbs og KAN bli smittet og deretter KAN bli syk (ikke alle barn reagerer på gbs) 2. Om fødselen tar lang tid + gbs. Samme som over kan skje om jeg var deg så ville jeg bedt om en ny dyrkning i uke 36 og sett om du har gbs da også. Start event på antibiotika i uke 37 eller senere. Du kan også skrive om gbs i fødebrevet ditt om du har noen. Jeg får svar på onsdag om jeg har gbs og ber deretter om antibiotika om jeg har det. Men etter hva jeg har skjønt så blir dette mye bedre fulgt opp av sykehusene nå enn tidligere, og det er jo betryggende! :-) så får du prøve å passe på fastlegen om slimproppen og vannavgangen skulle være tidlig.
Hildrandedu Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Hei! Jeg har GBS og fødte en datter for 3 1/2 år siden. Da visste jeg ikke at jeg hadde GBS og dattern min blei syk. Denne gangen veit jeg og har opplyst om dette på helsekortet/sykehuset. Derfor får jeg antibiotika med en gang jeg kommer på sykehuset da fødselen er igang. Dette garanterer ikke for at jeg/barnet blir syk, men reduserer risken litt. Også følger de opp barnet litt ekstra etter fødsel for å se om det blir sykt.
ungmammatilsnart2 Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2010 Ok. Takk:) Fikk beskjed ifra legen at jeg har urinveisinfeksjon igjen. Prøven skulle sendes til dyrkning igjen. Har lest mye på nett ang gbs. Er det sant at de fleste føder tidlig pga gbs? Når fødet du sist? Jeg hadde ikke gbs sist jeg var gravid.
Nordlandnøtta Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Hei... Er bare på besøk her inne og såg innlegget ditt.. Har et godt råd til deg,, ikke les alt som står om GBS, selv hadde jeg det i mine 2 siste svangerskap og grunnet GBS mistet jeg en baby i uke 20. (for 2 år siden) Så da jeg ble gravid på ny, leste jeg jo så klart alt jeg kom over om gbs.. Så klart jeg var engstelig og redd fra før, pga at jeg mista og det ble ikke noe bedre av å lese hva andre hadde opplevd.. Blir det påvist gbs i urinen blir vel fleste gravide satt på antibiotika, da er det bra oppblomstring.. Siste fødsel gikk bra, jeg skulle ha antibiotika under fødsel men ble ikke noe av det. Babyen ble syk bare 1-2 timer etter fødselen. Jeg hadde ikke vannavgang, jordmoren måtte stikke hull på fostervannsekken, da babyen holdt på å komme ut med den. jeg trodde at babyen var tryggere jo lengre den lå i "sekken" Så babyen blir som regel smitta når dem kommer ut av vaginaen. Babyene blir holdt ekstra godt øye med vist mor har påvist gbs. Snakk med jordmor eller lege, dem vet og kan dette.OG spør om alt du lurer på, bedre det en at du skal gå rundt og gruble og spekulere... Jeg ønsker deg lykke til )
Hildrandedu Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 Jeg fødte 4 dager før termin så kan ikke si at det var så tidlig, og aner ikke om dette var pgs GBS
Corneliuss Skrevet 28. juli 2010 #7 Skrevet 28. juli 2010 Veldig mange har gbs - så ikke få panikk dersom du har fått beskjed om det. Over 30% mener jeg å huske. Kun noen få babyer blir smittet og blir syke av det. Dvs du kan ha gbs uten at barnet ditt blir dårlig. Men ingen vil jo ta noen risiko når det gjelder babyene sine. I Norge er praksis å ikke gi antibiotika før under fødselen event etter fødsel. Men man kan be om å få antibiotika likevel og da nekter ikke legen deg (med mindre du har en veldig rar lege - i så fall bytt...) ettersom det er omdiskutert. Det som er viktig er at du ikke tar kuren for tidlig ettersom gbs blomstrer opp igjen. Babyen skal jo også være beskyttet så lenge slimpropp er på plass og det ikke er åpning og fostervannssekken er hel. Når dette endres blir babyen eksponert for morens bakterier. Jeg fikk antibiotika i dag. Men har rikelig vekst med gbs + åpning over lengre tid. På Ullevål er det visst rutine med å gi antibiotika under fødselen hvis man har tidlig vannavgang. Er
Corneliuss Skrevet 28. juli 2010 #8 Skrevet 28. juli 2010 Glemte å si at jeg har bare under en uke igjen til termin
Lykkemin Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 jeg har fått anbefalt av ei som forsker på krybbedød, dødfødsler og slikt at jeg må be om å få tatt en test noen uker før termin samt en under fødsel. Blir det påvist gbs vil man få antibiotika under fødsel og babyen vil bli testet når h*n har kommet ut. Dette er svært vanlig å ha så er ikke noe å blir kjemperedd for, men det er viktig at man blir testet for det da forskning tilsier at gbs er blant den største årsaken til krybbedød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå