Makkapakka Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Misforstå meg rett, jeg er kjempeglad for å ha 2 friske og fine jenter på hhv 3 år og 3 1/2 uke. De er verdens fineste! Men vår nyfødte er så krevende. Enten så spiser hun (jeg ammer) eller så gråter hun, føler jeg. De første 2 ukene sov hun mye også, men nå klarer hun ikke finne søvnen. Hun gråter og gråter og gråter. Hun kan sovne på armen (etter en stund med hyling og gråting), men med en gang hun kommer i vogna si eller i senga så våkner hun igjen. Om natta er det samme greia, jeg ammer og legger henne til å sove igjen, men hun er lys våken da. Og gråter selvfølgelig.... En ting er om hun hadde vært våken og fornøyd/blid, men gråtingen tar knekken på meg... Hvorfor er det sånn? Har hun kolikk eller andre plager (gråtinga når toppen på kvelden/tidlig natt)?
Gjest Kira06 Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Huff, føler veldig med deg. Vet hvor forferdelig tøft og slitsomt det er!!! Vår datter var kjempe fornøyd og sov masse de første to ukene, så kom kolikken. Må innrømme at det var et helvete de neste 2,5 mnd. Vi hadde mye likt det du beskriver, med at hun gråt masse (spesielt etter kl 18) og at hun ikke klarte å sove noe annet sted enn på brystet vårt. Håper virkelig det ikke er kolikk og at det går fort over.... Et lite tips kan være å ta henne med til en kiropraktor eller manuellterapaut. Vi gjorde dette, dessverre uten hell, men mange får god hjelp der. Trenger jo ikke være kolikk, men helt andre ting som f.eks en låsning i nakke eller lignende. Sender deg mange gode tanker:)
Makkapakka Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2010 Takk for gode tanker! Kira06: Jeg har vurdert kiropraktor eller manuellterapaut ja. Var selv hos det i svangerskapet pga bekkenplager og så masse småbarn på venterommet der. Har også en venninne som var hos kiropraktor med sitt kolikk-barn, og mente det hjalp. Jeg vet jo ikke om det er kolikk, men verdt et forsøk i alle fall. Kan jo være kiss/kidd problemer også. Eller andre låsninger e.l. Jeg håper ting roer seg snart i alle fall, jeg blir gal. Jeg gråter hele tiden og er så sliten. Synes også synd på førstemann som ikke får "noe" oppmerksomhet av meg, vi sliter med sjalusi i tillegg. Skjønner hun sjalu, babyen tar mye av tiden til oss begge (samboer og meg)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Et godt råd- bæresjal!! Bæresjal/ sele er genialt, for da kan babyen sove oppi der, mens du får armene fri og kan gjøre andre ting. Hun savner nok nærheten til mamman sin når hun legges ned, og det får hun oppi sjalet- kanskje hun klarer å sove litt lenger av gangen da? Ville nok tatt turen til en manuellterapeut også, i tilfelle KISS/ kolikk. Det er jo uansett gratis og krever ingen henvisning, så absolutt verdt et forsøk=)
Daydreamer 81 Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Mange gode tips her ja... hos oss endret alt seg da jeg kuttet ut kumelk....Kan det være noe du spiser? Lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 PS; hvis du synes masse knyting høres slitsomt ut, er det mange formsydde bæreseler som enkelt kan klikkes på, omtrent som en ryggsekk. se f.eks denne (Manduca): http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258 Og her er en link til man.terapeuter i Norge som er spesialister på babyer/ KISS; http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
L&M Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Hei! Kjenner meg også godt igjen i det du skriver. Ho kunne sove godt på formiddagen, men ettermiddag, kveld og natt var gråting, amming og stell.. Var nok kolikk her, kom seg litt før 3 mnd og pluttselig hadde eg ei jente som sov godt og gråt masse mindre. Ikkje masse tørst i det no, men forhåpentligvis blir det bedre om ikkje alt for lenge! Som foreslått over her så ville eg tenkt over kostholdet... Melkemat, sjokolade og brus (kullsyre) var det som jenta mi reagerte mest på. Berre eit par biter sjokolade el eit halvt glass brus var nok til at ho hadde vondt resten av kvelden.. =( Snakk om dårlig samvittighet når fristelsen blei for stor.. =/ PS: Du må ofte kutte ut melk i 1 veke før du ser skikkelig resultat.. Lykke til! Håper det går seg til etterkvart! Ikkje glem å kose deg med jentene dine!
Romeren Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 Det som er så greit med elastisk sjal er at man ikke trenger å knytte det mer enn én gang - man kan ta barnet inn og ut av det uten å knytte det opp... Her er en instruksjonsvideo (den fra VG-reklamen!), men det finnes mange andre måter å plassere barnet i sjalet på
Sunnybeach4gull :) Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Heia! E nåkk ikke fulltutvikla kolikk iallefall, men høres ut som nåkka plage ho Du amme? Får ho til med avføring? Lillemor hær på litt over 3 uker plages endel med luftsmerter, så hær brukes Infacol før hvert måltid (flaskes), sukkervann når det står på som verst og om det blir verre skal æ bynne med Fennikkel te. Massere magen hennes ofte og ho får litt malt av og til når ho ikke har hatt avføring på 2 daga, men e jo litt andre regla på akkurat det dær med mmbarn. Har en gutt på 1,5 år som hadde kolikk og e sjelglad det ikke e det den hær gangen ) Men merke at sia æ har gutten min i tillegg tar æ "snarveia" for å få ho til å sove når ho e urolig, f.eks så trille/vugge æ på vogna - nåt æ ikke gjore med gutten min som dermed lærte sæ å sovne aleina. Så ho hær tøtta like best å bli vugga i arman eller rett og slett ligge lammi åss i senga om natta, og sånn e d blidd Koselig med samsoving om alle sove bra, men om det ikke e et alternativ for dåkker blir det verre mht nattesøvn?. Kanskje du kan ringe hs evnt ta en tur innom manuellterapeut om det finns slikt dær dåkker bor? Men du vet jo ka dm sir, babya skrike de første 3 mnd pga luftsmerter og når dm bikke 3 mnd e d skriking pga dm får tenner E visst sånn det ska være Forstår at du e sliten og at det e et problem for dæ!! Håpe det enten ordne sæ av sæ sjøl eller du får hjelp snart Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå